Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Så du menar att de aldrig sagt så i rysk statstv och att ryska ledare inte har uttalat sig om kärnvapen mm
Nordkorea, troligtvis Rysslands allra bästa vän, använder samma taktik. Man försöker framställa sig så galen som möjligt, i syfte att skrämma sin motståndare eftersom man vet att man kommer åka på stryk om det blir en fight.
Jag tror vi alla varit med om den där killen i baren som ser helt galen ut i blicken efter att ha hamnat i konflikt med en annan man, som ofta framstår som lugnare. Ibland har båda galna blickar och det blir någon slags frystillstånd, där båda skrämmer den andre och det blir aldrig någon knytnävsutväxling.
Det positiva i sammanhanget är att det aldrig är den lilla hunden som skäller, som är farlig. Det är den tysta hunden som inte väsnas alls, man ska se upp med. Sovjetunionen skulle kunna vara den tysta hunden, dagens Ryssland den lilla som skäller och skäller.
Jag är ganska säker på att Ryssland inte övervägt kärnvapen på riktigt, en enda gång, i denna konflikt så långt. Hade man kört över Ukraina och rullat vidare, är det troligtvis en helt annan sak. Då tror jag att det blivit en kärnvapenutväxling. Så Ukraina gör något oerhört viktigt och måste få allt stöd de behöver för att stoppa ryssarna, på Ukrainsk mark.