Citat:
Ursprungligen postat av
Stooler
+39 igår och +38 idag men sjunkande mot normala +32 i helgen. Det har tydligen varit ganska svalt här rätt länge så värmeböljan håller de flesta inne dagtid. Hur länge blir du kvar på CV? Kan nog bli en sväng senare i höst kanske. Direktflyg från GC en gång i veckan men till Sal. Men det är ju en kort färjetur har jag förstått?
Jag blir kvar under överskådlig tid. Jag kommer såklart att segla iväg men jag kommer tillbaka, Mindelo är mitt hem nu.
Jag åker till Sverige i slutet på Maj och kommer hem igen i början på september. Skall jobba lite och även försöka ta dit Carin. Jag tänkte släppa henne på IKEA en måndag och hämta henne på fredagen, kan bli dyrt men kul. 🤣
Här är det kallt på nätterna nu. 22 grader har jag haft i båten och t o m jag vill stänga fönstret emellanåt trots att jag har täcke när jag sover, ett tomt påslakan. Carin har en jacka som påminner om den jag har när jag åker skidor. Skall bli intressant att se hur hon hanterar 10 grader en natt i augusti, om det blir så kallt.
Jag har ju ingen bil så vi får åka fyrhjuling dit vi skall, jag minns förra sommaren när jag åkte till jobbet i juli, I termobyxor... det kan bli ganska intressant att se hur hon hanterar det. 🤣
Gambia är ju på fastlandet så det är klart att det är varmare där. Minns att det var runt 35-38 grader där när jag var där i december 2021. Man vänjer ju sig, nätterna var svala så det funkade ju.
Skall försöka ta mig dit i april men jag vill inte spendera för kort tid där igen, minst 3 veckor vill jag ha denna gången.
Dessutom skall det finnas tid att åka till Senegal och köpa en massa grejer som vi kan sälja här i mindelo när vi kommer hem. Måste kunna dra in lite kulor också.
Carin är rädd för Gambia, jag har berättat om flodhästar och krokodiler så nu är hon rädd för att åka dit och vill helst bara stanna ett par dagar. Det är ju den tid det tar att checka in och ut igen,.trots att jag är bff med polischefen i närheten. 🤣
Jaja, det löser sig. Det tar ju 4-6 dagar att bara åka upp för floden så långt man kan till sötvatten och den flora/fauna som kommer med det. Lika lång tid att åka tillbaka igen. Jag kan nog övertala henne om att vi stannar ett tag men det blir ont om tid. Det finns nog inte tid för både Senegal och Gambia innan jag åker till Sverige igen. Frågan är vad jag skall prioritera. Gambia är semester, Senegal är jobb. (Handel, inköp...) och en del inkomster. Man kan tjäna 100K på en resa om man har rätt kontakter här och i Senegal. Det kan vara svårt för mig eftersom jag inte pratar franska som de för i Senegal men Carin är flytande i franska. Det kommer att bli kanon.
Just nu håller en kompis på att laga min motor till jollen. När den är klar åker vi ut på ankarplatsen igen och bor gratis. Just nu det närmre 4K i månaden för plats i marinan och hit kan jag inte ta kompisar. Carin har dokument och tillstånd så hon kan komma in men inte andra lokala vänner.
Jävla byråkrati.
Just nu kanske mitt liv inte är riktigt lika äventyrligt som när jag kom hit, åtminstone inte för er som läser tråden men för mig är detta ett av de största äventyren; att hitta en själsfrände som helt otippat klättrade in i mitt liv ett par månader sedan.