Citat:
Ursprungligen postat av
Elon-Fiske
Nämn 5 saker som Ryssland uppfunnit, tillverkar och som vi svenskar köper.
Larvfötter av Dmitry Zagryazhsky. Elektriska tågvagnar (spårvagnar), videoinspelare, trådlös kommunikation samtidigt som Guglielmo Marconi, Igor Sikorskys helikopter, Alexander Stoletov upptäckter ledde till solceller. Pavel Yablochkov och Ivan Usagin ordnade med transformatorer, Vladimir Zworykin patenterade TV:n i USA. Vladimir Shukhov uppfann metoden "cracking" för olja 1891. Syntetiskt gummi av kemisten Sergei Lebedev. Spannmålskördare av Andrei Vlasenko 1868. Detektering av polymorphic virus (dator). Rymdmat 1957. Laser 1939 av Valentin Fabrikant, Alexander Prokhorov och Nikolai Basov (nobelpris). Kärnkraftverk för civilt bruk 1954. Luftjoniserare 1927. Sergei Prokudin-Gorsky färgfotometod. Mendeleevs och periodiska tabellen. Elektrisk motor 1834. Superconducting nanowire single-photon detector 2001 mm. Känner du igen något du använder eller har använt direkt eller indirekt?
Eftersom du inte klarar av att söka själv via Google så gjorde jag det åt dig.
Numera hamnar naturligtvis de flesta uppfinningar med patent där pengarna finns, Kina och USA. Europa var stora ett tag men det är nu över.
Nej vi köper inte mycket från Ryssland annat än råvaror och ryssarna har varit nöjda med det. Vi köper amerikanska produkter tillverkade i Kina istället, det känns mycket finare som du vet. Själva har vi i stort sett lagt ner eller sålt ut vår industri. Vi gillade också tyska bilar men det blir nog snart ett minne blott.
Fan vad trött jag blir på er, ni är helt oförmögen att tänka själva och här ser jag 14 kommentarer till uppe i hörnet, vem fan orkar.