Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Morgonens missilattack bestod av 81 missiler varav 6 st hypersoniska Kinzhal-missiler..
dom avfyras från mig 31.. trodde att ryssarna inte vågade använda flyg.. jag måste blivit lurad av trollen härinne
Räckvidden på de där robotarna är ju rätt lång (typ 2000 km för Kinzhal) så de kan bara lägga sig och campa i ryskt luftrum utan att behöva oroa sig för ukrainskt LV. Och så har ju ryssarna mer eller mindre hållit på hela året. Men du kanske tänker på markattackflyg och attackhelikoptrar? Dessa såg man betydligt mer av i början av kriget innan den ukrainska LV-förmågan uppgraderades till nuvarande nivå.
Däremot blev jag själv överraskad av att de brände av 6 st Kinzhal. Min uppfattning är att de inte ödslar dem utan vidare, men nu användes de mot civila mål och energiinfrastruktur trots att hela den där strategin med att få ukrainarna att frysa inte gett någon vidare avkastning.
Själva påstod de att det var en hämndaktion för de där oklara händelserna i Bryansk. Ja vem vet, kanske är det så enkelt som att de bara är frustrerade och förbannade.