Citat:
Ursprungligen postat av
Pope1932
Det bor 6-7000 personer på Hertsön, några med några gånger svensk medellön drar inte upp medlet med många kronor.
Vissa delar är värre, andra delar är helt ok. Jag har bott i flera bostadsområden i Luleå, skulle säga att det är rätt likvärdigt överallt.
Avskum finns överallt, finns inte ett område som är drogfritt.
Vi är rejält off topic nu. Finns det några belägg för att MGM har kopplingar till Hertsön/Örnäset, eller är det bara fabler som mycket annat?
Edit, om medellönen på Hertsön: ” Här är medelinkomsten 29 495 kr, vilket är 8% högre än snittlönen i Sverige. Personerna i området har i snitt 1 300 037 kr i lån.”
Källa:
https://www.hitta.se/norrbottens+l%C3%A4n/lule%C3%A5/herts%C3%B6n/omr%C3%A5de/2001311346
Nu säger ju det där inte något om snittinkomsten på Hertsön, utan snittlönen för den del av befolkningen som faktiskt jobbar.
Sen är det värt att understryka att hittas tjänst är usel och hävdar att närmsta livsmedelsbutik är Coop på Örnäset och att närliggande restaurang är på Skurholmen.
Fakta är att genomsnittsinkomsten på vissa postnummer på Hertsön (där majoriteten av befolkningen bor pga höghus) är en bra bit under 200 000 per år.
Att försöka bortse från det genom att exkludera alla nolltaxerare (som är många) är inte speciellt seriöst.
Är det bara en person som jobbar av 7000 och den personen tjänar 750 000 per år så skulle det innebära att din tjänst gör gällande att snittlönen på Hertsön är 62 500:-.
Trots att 6999 personer står utan inkomst.
Snittinkomsten är ju i det exemplet egentligen knappt 9:- i månaden.
Nu blir ju givetvis jämförelser aldrig sådär extremt avvikande, men snittlön i gruppen som jobbar i ett område säger inget om området.
Det säger något om den andel som jobbar.
Kan vara värt att påpeka att tjänsten påstår att mitt bostadsområde har lägre inkomster än Hertsön. Och då är mitt område rätt litet och har noll hyresrätter, billigaste tvåan kostar 2,5 miljon och en familjelägenhet (4:a-5:a) kostar 250% mer än ett hus på Hertsön.
Jag tjänar själv i spannet 1-2 miljoner per år och tillhör nog de i föreningen som har lägst köpkraft. Skillnaden är naturligtvis att vi har en mycket hög andel företagare som tar ut utdelning och andra kapitalvinster istället för lön.
Så hittas data är inte speciellt mycket att bry sig i.