2023-03-08, 14:34
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det kan ikke utelukkes. Et annet scenario: Kidnapperene kan eventuelt ha fått forskuddsbetalt fra hjernen bak forbrytelsen og hjernen bak kan være den som sendte eposter og som håvet inn den summen som TH etter hvert betalte.

Eller kanskje det er mulig at kidnapperene (som betaling for gjeld) tok på seg oppdraget fra en oppdragsgiver som kidnapperene hadde gjeld til?

Det har vært foreslått tidlig i tråden at selve frakten kan ha blitt utført av noen som
trodde de deltok i en kidnapping, og leverte AE videre til noen som sto for drap og dumping.

Jeg holder for ordens skyld fremdeles en knapp på at TH er "hjernen bak".

Det ser for meg ut som om HW ikke hadde noen tilknytning til sagbruket før hun kjøpte det i fjor.
Skulle vært interessant å vite om det ble lagt offentlig ut for salg, eller om kjøpet kom i stand
via bekjentskaper. HW og tidligere eier ser ikke ut til å ha noe overlappende nettverk, men ikke
utenkelig at dette er formidlet f.eks. via FR, som åpenbart kjenner mange gjennom sine mange
verv og roller.
Citera
2023-03-08, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Nei, leste linken som Askeladden la ut:
https://www.nettavisen.no/nyheter/sjokkskadd/s/12-95-3422826675

Her la de offeret i bagasjerommet på en BMW. Som kjent ble AEH observert i baksetet på en BMW. Tenker det kan være en interessant detalj.

Jeg tenkte å lese boken. Der skal de involverte i kidnappingen har fortalt mye om det kriminelle livet. Fikk noen assosiasjoner til filmen "Heat", bare ved å lese artikkelen.
Det finnes de som har hatt det helt strålende, og tatt et rasjonelt valg. Men det er noen egenskaper som går igjen, blant annet evnen til å slå av empatien. Det er en ganske skremmende evne, sier Ergo.
Det er ikke så veldig sjokkerende hvis det viser seg at en BMW har blitt brukt i denne saken. Kanskje politiet har, som Svartediket var inne på, hatt kontroll på denne bilen hele tiden.
Citera
2023-03-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det har vært foreslått tidlig i tråden at selve frakten kan ha blitt utført av noen som
trodde de deltok i en kidnapping, og leverte AE videre til noen som sto for drap og dumping.

Jeg holder for ordens skyld fremdeles en knapp på at TH er "hjernen bak".

Det ser for meg ut som om HW ikke hadde noen tilknytning til sagbruket før hun kjøpte det i fjor.
Skulle vært interessant å vite om det ble lagt offentlig ut for salg, eller om kjøpet kom i stand
via bekjentskaper. HW og tidligere eier ser ikke ut til å ha noe overlappende nettverk, men ikke
utenkelig at dette er formidlet f.eks. via FR, som åpenbart kjenner mange gjennom sine mange
verv og roller.
Ja, slik kan det ha vært. I et slikt tilfelle kan det hende at kidnapperene ikke visste hvem de overleverte AE til (hvis avtalen feks var å parkere en bil et sted og deretter dra derfra uten å møte vedkommende).
I et slikt tilfelle vil kanskje kidnapperene være redd for å sitte igjen med hele skylden dersom det ikke kan bevises at det var en (for dem) ukjent person som overtok AE, og det kan kanskje også medvirke til at de ikke ønsker å fortelle politiet det de vet.
Citera
2023-03-08, 15:11
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg tenkte å lese boken. Der skal de involverte i kidnappingen har fortalt mye om det kriminelle livet. Fikk noen assosiasjoner til filmen "Heat", bare ved å lese artikkelen.
Det finnes de som har hatt det helt strålende, og tatt et rasjonelt valg. Men det er noen egenskaper som går igjen, blant annet evnen til å slå av empatien. Det er en ganske skremmende evne, sier Ergo.
Det er ikke så veldig sjokkerende hvis det viser seg at en BMW har blitt brukt i denne saken. Kanskje politiet har, som Svartediket var inne på, hatt kontroll på denne bilen hele tiden.
Tja, kanskje politet aldri har etterforsket Ås sporet fordi åstedet i S4 ble staget etter filmen Gone Girl.

Har aldri lest at politiet har etterforsket Ås-sporet.
Har du?

Edit:
Filmen «Heat» virker for voldelig til å være reelt for vår sak. Å få noen til å sitte i baksetet høres ikke voldelig ut.
Senast redigerad av Legokatt 2023-03-08 kl. 15:39.
Citera
2023-03-08, 15:19
Medlem
Svartedikets avatar
Sjekket litt rundt FR og hans bedrifter. Han disponerer bl.a. et lager/industribygg i Vestby der
noe som kan ligne en vin/plommrød BMW X3 stå parkert utenfor. Syness å skimte at det står
"iX3" nedenfor venstre baklykt. Er ikke bilekspert så kanskje noen med mer kunnskap kunne
ta en titt på denne:

Lenke til Google streetview.
Citera
2023-03-08, 15:32
Medlem
Citat:
Sjekket litt rundt FR og hans bedrifter. Han disponerer bl.a. et lager/industribygg i Vestby der
noe som kan ligne en vin/plommrød BMW X3 stå parkert utenfor. Syness å skimte at det står
"iX3" nedenfor venstre baklykt. Er ikke bilekspert så kanskje noen med mer kunnskap kunne
ta en titt på denne:

iX3 fantes vel ikke i 2018
Citera
2023-03-08, 15:34
Medlem
Citat:
ta en titt på denne:

Haha, rød x3 med G01 chassis 2017--> Samme bil som Irene beskriver.

Rettelse, IX3 ja.. Den ble sluppet for salg høsten 2020. (Jeg leste det som X3)
Senast redigerad av Ronsangel 2023-03-08 kl. 15:38.
Citera
2023-03-08, 15:36
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
iX3 fantes vel ikke i 2018

Nei, ser nå den ble produsert fra 2020 og lansert i 2021.
Nærmest 100% sikker på at bilen på streetview er en iX3, man
kan se den fra siden hvis man flytter seg litt bortover gata.
Alle detaljer stemmer med iX3.

Da kan vel den regnes som sjekket ut av saken.
Citera
2023-03-08, 15:36
Medlem
Citat:
ta en titt på denne:

Hvis det ikke er rett bil, så kan den bilen som du fant uansett kanskje være en ledetråd, i tilfelle bileieren (eller den som eventuelt låner bilen) har en forkjærlighet for akkurat denne rødfargen og vedkommende tilfeldigvis har eid eller kjørt Åsbilen.

Med tanke på det, synes jeg at ditt funn er verdt å tipse politiet om.
Senast redigerad av z-z-z 2023-03-08 kl. 15:42.
Citera
2023-03-08, 15:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Rettelse, IX3 ja.. Den ble sluppet for salg høsten 2020. (Jeg leste det som X3)

Har du fremdeles listen over eiere av X3 Facelift?
Citera
2023-03-08, 16:23
Medlem
Citat:
Har du fremdeles listen over eiere av X3 Facelift?

Nej, har ikke det. Jeg konkluderte med at bilen måtte utenlandsk. Fant ingen som matchet helt.. Var 3-4 stk som infridde, resten var for gamle. Sjekket opp eierne å la det fra meg. Husker 1 eller 2 var langt opp i Nord Norge. Men dette er søkbart fremdeles, husker bare ikke hvor jeg søkte. Husker at INGEN var registrert vraket.

Her kan man søke https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr
Senast redigerad av Ronsangel 2023-03-08 kl. 16:28.
Citera
2023-03-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Nej, har ikke det. Jeg konkluderte med at bilen måtte utenlandsk. Fant ingen som matchet helt.. Var 3-4 stk som infridde, resten var for gamle. Sjekket opp eierne å la det fra meg. Husker 1 eller 2 var langt opp i Nord Norge. Men dette er søkbart fremdeles, husker bare ikke hvor jeg søkte. Husker at INGEN var registrert vraket.

Her kan man søke https://regnr.info/husker-ikke-hele-regnr

Er det mulig å importere en slik bil uten å havne i noen registre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in