2023-03-08, 14:26
Medlem
okok1s avatar
Tror ni man kommer skicka flygplan/helikoptrar snart? Det var någon ledera i något EU land som nämnde det för några dagar sedan, att det bara är en tidsfråga.

Än så länge har Ryssland inte gjort något av hoten. Då kanske ledarna i väst känner sig mer bekväma att skicka?
Citera
2023-03-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det var vansinne. Dom offrade sina bästa paratroopers och även en general var med vid Hostomel. Jag fattar inte hur man kunde göra sådana misstag.

Vem gjorde upp denna plan?
Vladimir Putin. Planen var att slå till så hårt och snabbt att den ukrainska militären skulle anse sig chanslös och kapitulera på en gång. Hade Putin insett att ukrainarna var villiga att göra motstånd och utkämpa ett krig mot Ryssland så hade han aldrig invaderat.

Man måste komma ihåg att under invasionens första veckor så var ryssarna helt inställda på att det bara skulle bli ett fåtal små strider. Det var det enda som de hade planerat för.
Citera
2023-03-08, 14:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du får skilja på process och utgång. Om de hade lyckats hade de sparat detta krig.

Ibland är något rätt, men resultatet blir fel.

I det här fallet var inte felet paratroopers. De hade misstagit hur det skulle spinnas i väst, och som resultat, västs uppbackning. Jag tror inte uppbackningen hade varit lika stor om ryssarna bara rullat in i Donbass.
Vi har ju facit i handen på det sistnämnda från den 22 februari 2022: USA svarade med utökade sanktioner, och sedan hände inget mer (förutom fördömanden) under två dygn. Det gällde iofs. bara områden som redan i praktiken kontrollerades av Ryssland; alltså de då nyligen utropade folkrepublikerna. Sedan är det väl meningslöst att helt kontrafaktiskt spekulera i om Ukraina hade fått samma hjälp om de attackerat ryssarna då i större skala.
Citera
2023-03-08, 14:28
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
I det här fallet var inte felet paratroopers. De hade misstagit hur det skulle spinnas i väst, och som resultat, västs uppbackning. Jag tror inte uppbackningen hade varit lika stor om ryssarna bara rullat in i Donbass.
Hur kan de inte vetat detta?

Leveranser från ett flertal länder med vapen startade redan i Januari 2022. Till och med Turkiet hade försett Ukraina med Bayraktar innan invasionen.

Jag tror inte detta missats, jag tror bara att de inte förstod hur väl Ukraina ville försvara sig.
Citera
2023-03-08, 14:29
Medlem
psychicsailors avatar
Kofman bekräftar Kiyv Indpendent artikeln, for whatever that is worth, dvs den var inte bara en "fälla" för att lura ryssar att slåss i Bakhmut. Eller så är han själv en propagandist, om man tar på foliehatten. Men jag tycker han verkar seriös.

https://twitter.com/KofmanMichael/status/1633459234955493377
Citera
2023-03-08, 14:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tror ni man kommer skicka flygplan/helikoptrar snart? Det var någon ledera i något EU land som nämnde det för några dagar sedan, att det bara är en tidsfråga.

Än så länge har Ryssland inte gjort något av hoten. Då kanske ledarna i väst känner sig mer bekväma att skicka?
Vad pratar du om?

Det har redan skickats flertal flygplan och helikoptrar från flera länder.
Citera
2023-03-08, 14:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Vladimir Putin. Planen var att slå till så hårt och snabbt att den ukrainska militären skulle anse sig chanslös och kapitulera på en gång. Hade Putin insett att ukrainarna var villiga att göra motstånd och utkämpa ett krig mot Ryssland så hade han aldrig invaderat.

Man måste komma ihåg att under invasionens första veckor så var ryssarna helt inställda på att det bara skulle bli ett fåtal små strider. Det var det enda som de hade planerat för.
Hela världen var nog i samma tankebanor som Putin efter invasionen och inte allra minst i denna tråden, framförallt när kolonnen närmade sig Kiev gällde alla inlägg hur länge Ukraina kunde hålla emot innan det var över.
Som en elefant som attackerar en kanin.
Vore intressant att sammanställa medias artiklar om hur Ukraina var körda.
Ack så fel vi alla hade.
Citera
2023-03-08, 14:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad pratar du om?

Det har redan skickats flertal flygplan och helikoptrar från flera länder.

Källa?
Citera
2023-03-08, 14:32
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Han måste ju tagit för mycket amfetamin.

Jag undrar om han inte har blivit tagen i örat av Putin. Förra videon som han släppte var en smula defaitistisk. Det är möjligt att han blivit uppmanad att tala upp krigsinsatsen eller riskera att falla ut från ett fönster.
Citera
2023-03-08, 14:32
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi har ju facit i handen på det sistnämnda från den 22 februari 2022: USA svarade med utökade sanktioner, och sedan hände inget mer (förutom fördömanden) under två dygn. Det gällde iofs. bara områden som redan i praktiken kontrollerades av Ryssland; alltså de då nyligen utropade folkrepublikerna. Sedan är det väl meningslöst att helt kontrafaktiskt spekulera i om Ukraina hade fått samma hjälp om de attackerat ryssarna då i större skala.

Det tog några veckor att se vad som skulle hända. Västs svar hade antaligligen också blivit annorlunda om det gått mycket bättre för ryssarna.

Jag tycker inte kontrafaktiska spekulationer är meningslösa. Hela västs strategi bygger på den kontrafaktiska spekulationen att om man inte hade stött Ukraina, så hade Ryssland gått vidare. Jag är oenig i den slutsatsen, men sättet att tänka (kontrafaktisk spekulation) är legitimt.
Citera
2023-03-08, 14:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag undrar om han inte har blivit tagen i örat av Putin. Förra videon som han släppte var en smula defaitistisk. Det är möjligt att han blivit uppmanad att tala upp krigsinsatsen eller riskera att falla ut från ett fönster.
Det kan vara så men samtidigt, är Putin verkligen i position att under detta kritiska läge att hota befälhavaren för gruppen som i stort fronten hålls och faller med att "nu gör du en ny, bättre video om du inte vill begå självmord med 8 skott i ryggen?"
Citera
2023-03-08, 14:38
Medlem
Citat:
Du får skilja på process och utgång. Om de hade lyckats hade de sparat detta krig.

Ibland är något (militärt) rätt, men resultatet blir fel.

I det här fallet var inte felet f ö förlusten paratroopers. De hade misstagit hur det skulle spinnas i väst, och som resultat, västs uppbackning. Jag tror inte uppbackningen hade varit lika stor om ryssarna bara rullat in i Donbass.

Och ibland är något militärt fel, samt resultatet blir fel. Vad skulle dumryssen i Kyiv att göra?

Ryssland anföll i aktuellt fall Ukraina illegalt och resultatet var alltid dömt att misslyckas. Den tillfälliga och olagliga annekteringen av Krym skedde t ex år 2014 och är fortfarande inte godkänd av omvärlden. Omvärlden skulle heller aldrig ha godkänt annan "annektering" av Ukraina. Världen skulle ha hamnat i en mångårig krigsliknande situation med utökade ekonomiska sanktioner mot Ryssland om de inkompetenta ryssarna haft tur och initialt lyckats med sin illegala attack. Men nu gick det som det går när ryssen sätter igång med sina klåperier.

Skyll inte detta episka misslyckande på väst, detta är helt det dåraktiga Rysslands fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in