2023-03-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag är enig med dig.

Enda sen höstas har Putin börjat begripa att kriget inte har gått hans väg. Trots att han har kastat in "våg efter våg". Vid Bakhmut så fortsätter man med detta.."våg efter våg"..och det ger lite. Knappt att det är värt att nämnas egentligen i.o.m man har hållit på i över ett halvår där.

Men på resten av fronten så är det mera tyst sen i höstas, och ryssarna gräver ner sig. Man har säkert även slängt ner minor i marken så det understa ruttnar. Man vet att Ukraina tänker komma i vår/sommar. Ryssarna även ser vad Ukraina skulle vilja ta : Skära av landbryggan till Krim. Det är det logiska.

Så då vet ryssarna : platsen, och ungefär när.., likaså har man haft tid att förbereda sig.

Ukraina har varit mästerliga defensivt, men denna gång nu i vår/sommar är det något nytt de skall göra : De skall igenom där försvararen mera förväntar att de skall komma.

(i höst så drog de ju ner byxorna utav ryssen vid Kharkov, men ryssen förväntade inte det)

Sistnämnda är viktigt. Ryssarna blev tagna med brallorna nere, så man retirerade till kremmina. Men sedan vände ryssarna och slog tillbaka ukraina. Man är mera förberedda nu. Och jag tror ochså att man gräver ner sig och låter ukrainarna gå på offensiven eftersom att ukraina kommer att ta stora förluster vid en offensiv nu, och man kan inte fylla på med mera manskap. Sedan blir rysslands motoffensiv enklare.
Citera
2023-03-08, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Sistnämnda är viktigt. Ryssarna blev tagna med brallorna nere, så man retirerade till kremmina. Men sedan vände ryssarna och slog tillbaka ukraina. Man är mera förberedda nu. Och jag tror ochså att man gräver ner sig och låter ukrainarna gå på offensiven eftersom att ukraina kommer att ta stora förluster vid en offensiv nu, och man kan inte fylla på med mera manskap. Sedan blir rysslands motoffensiv enklare.

För oss som vill se Ukraina segra så är det ett extremt viktigt stadie i kriget när marken torkar.

Ukraina kan inte ta lika stora förluster och bara gneta på som Ryssland gjort. Min förhoppning är att materielet och träningen ger resultat. Det kan även omöjligt vara lika viktigt för ryssarna på plats att Ryssland går som stark "vinnare" ur konflikten men överleva vill de givetvis.

Kan ryssarna så som Ukraina gjort sakta ned anfallet och med minor, kornet och konkurs slå ut mekaniserade förband på ett kostnadseffektivt sätt så är det inte så bra.
Citera
2023-03-08, 01:25
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Rent tekniskt sett så utgjorde Ukraina ett visst hot mot Donbas, inte mot Krim. Det stöd väst gav Ukraina var under flera år och var inte alls mycket, mest utbildning, enkla vapen och defensiva system i begränsade mängder. Ukraina har aldrig varit en militär stormakt förrän efter Rysslands totala invasion av Ukraina

Det bisarra är att Ryssland vänder detta till deras fördel, att det är en aggression av väst och Ukraina att vilja ta tillbaka områden som rebeller med våld tagit i kontroll av med hjälp av ryska styrkor, processen var i sin helhet olaglig och hade noll stöd i FN.

Filmklippet från 2016 talar sitt tydliga språk. Ryssarna kan bara fatta detta på ett sätt. Det är helt klart. När McCain och Graham står med Poroshenko bland ukrainska militärer och säger: "Er strid är vår strid! " Nog med rysk aggression! Dom ska få betala ett högt pris! "Jag tror att ni kommer att vinna! Jag är övertygad om att ni kommer att vinna och vi kommer att göra allt vi kan för att förse er med vad ni behöver för att vinna!"

https://www.youtube.com/watch?v=JeWHviwLMy8
Citera
2023-03-08, 01:27
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad

Det sista och det jag fetade först : Jag har sagt i tråden att Putins sista chans att vinna kriget är nu i 2023. Men jag börjar tveka på det... Börjar misstänka att Putins enda chans är att åderlåta, dvs bara spela på tid och trötta ut. Egna förluster är bara en parentes.

Tiden syns jag (som det ser ut nu) börjar närma sig (från ryskt perspektiv) att man inte längre har kapaciteten att fysiskt vinna över Ukraina. Man kan inte ersätta deras "fin material" utav hårdvara man har förlorat, likaså är officerskåren.., decimerad. Glöm inte även att Putin sätter sin egna prägel på kriget. Tjafs även mellan Wagner och armen.., och sist och mycket viktigt : moralen hos soldaterna. De som faktiskt skall göra "det".

Vedrörande Ukraina ser jag inte samma problem. Uppdraget är "enkelt". Men i sak inte "enkelt". Man skall ställa sig om ifrån en defensiv arme, till en offensiv arme. Misstag kommer att ske, det är högts troligt.

Får se hur det går.
Citera
2023-03-08, 01:33
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
En militär stormakt som första tiden satt hemma o blanda molotovcoktails? Jadu mycket ska man höra. Förutom javelins och stugna så hade de mestadels gammalt ryskt skräp. Ska inte glömma de 8 st? Bayrakthardrönarna som iofs var nya.

Och nu har de förlorat tusentals militärfordon... Undrar var dom kom ifrån.
Citera
2023-03-08, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Och nu har de förlorat tusentals militärfordon... Undrar var dom kom ifrån.

Du menar omålade privata fordon. Otroligt sällan man såg bepansrade trupptransportsfordon på ukrainska sidan i början.
Citera
2023-03-08, 01:44
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
MUST bygger verkligen inte sina siffror på de siffror som släpps av den ukrainska generalstaben, vilket alla kan se. Dessa ligger 50 procent över de svenska, dvs 150 000 jämfört med 100 000 efter 365 dagars strid.

De svenska siffrorna ligger dessutom något under de siffror som rapporterats från det norska, resp brittiska försvarsdepartementen, som gav vid handen antalet stupade till 90 000 efter 300 dagars strid strax före jul. Dessa siffror ansågs allmänt som de mest korrekta när jag var på Folk och Försvar i Sälen. De ukrainska siffrorna låg då 25 procent över de norsk-brittiska på 120 000.

Alltså kan vi bara konstatera att vi får vänta "10 år" på sanningen.
Ingen vet.........
Citera
2023-03-08, 01:46
Medlem
boqpods avatar
Kan det vara så att man blir lämnad ifred om man inte köper deras ”LaZt 200”-propaganda som propagerar att alla som avlider kommer behandlas som hjältar.
Naturligtvis befängt att man ens skulle kunna tro på sådana reklamkampanjer, men det gör man bevisligen då rekryteringslinjerna går varmt varje gång en reklamfilm har visats i den statliga TVn ,

för att man är en stark man som viger sitt lv åt moder Ryssland?. - Eller vad fan är det dom inte ser? är de så förblindade av skiten som de exponeras för. Det kan inte vara SÅ svårt att söka upp djupare information från andra källor exempelvis. Motbevisa alla idiotiska påhopp som deras ledare för politiskt så fort tillfälle ges. Bara jippon med publikfrieri och hjärntvätt. Jösses.
Citera
2023-03-08, 01:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Alltså kan vi bara konstatera att vi får vänta "10 år" på sanningen.
Ingen vet.........

Jag gjorde tidigare ett inlägg om slaget mellan romare och galler vid Alesia, år 52 f Kr. Det diskuteras fortfarande hur stora förlustsiffrorna var.
Citera
2023-03-08, 01:55
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Det här är ju det mest väldokumenterade kriget i världshistorien. Med det sagt bör man vara medveten om att båda sidorna noga väljer vilket material man släpper.

Här är en bra tråd om ny rysk infanteritaktik:

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1629722073487613953

Del 2 handlar om infanteritaktik vid strid i bebyggelse:

https://twitter.com/Tatarigami_UA/status/1632337874912780294

TLDR: Ryssland har inte på något sätt revolutionerat infanteritaktik. Tvärtom verkar de nästan ha återgått till taktik från första världskriget med fokus på massor av granater och eldkraft för att rensa skyttegravar. Detta då mekaniserad strid där olika förband samverkar är för svår för ryska krigsmakten som har förlorat sin professionella armé och nu mest består av fängelsekunder i Wagner och ryska inkallade. Vi har sett hur det går vid ex Vuhledar senaste tiden när man försöker sig på mekaniserade anfall.

Ovanstående taktik kan vara effektiv för att rensa enskilda skyttegravar men går väldigt långsamt och är förlustintensivt.

Tack för länkarna.

Man kan tydligt se ett stort misstag.
- För få prickskyttar.

Att de ej insett det efter de stora initiala förlusterna till Jevelin, mm

Hade förväntat mig, minst en hel pluton, 12 par/24 enskilda prickskyttar/skarpskyttar "per kompani".
efter de initiala förlusterna.

Hoppas sverige tittar och lär. Varje kompani behöver motsvarande en full pluton skarpskyttar/prickskyttar.

WWI. 2 kompanier fram, ett understöd
WWII, 1 kompani fram 2 understöd
Rommel, kompaniets 1-2 psykopater, 3 kompanier som stöd, när de hittat väg, genombrott.
Senast redigerad av shoottheelks 2023-03-08 kl. 02:00.
Citera
2023-03-08, 02:09
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Varför har piss-Ryssland rätt att ställa krav på Ukraina?
Ukraina ställer krav för att säkerställa sin säkerhet och Ryssland ställer krav för att säkerställa sin.
Det borde vi väl ändå vara överens om?
Citera
2023-03-08, 02:55
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Precis, läser du den ordentligt så ser du vad problemet var. Många av poliserna var på samma sida som de pro-ryska demonstranterna och bar även de röda band.

https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=090000168048851b

Så du har rätt i att polisen var korrupt. Men det var för att de hade hjälpt de pro-ryska demonstranterna i stor skala.

Läser du den riktiga utredningen så ser du även att de pro-ukrainska demonstranterna försökte hjälpa människorna som brann inne. En byggnad de själva hade hjälpt till med att tända på.

Det var ingen massaker. Fatta det någon gång.

Facit från enligt FNs utredning om Odessamassakern.
1. 48 mord på pro-ryssar och ingen person har fällts.
2. Istället för att leta upp mördarna intresserade sig polisen för 19 pro-ryssar som var oskyldiga.
3. Det finns inget intresse från myndighetshåll att ge de dödade upprättelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in