2023-03-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Det verkar som Ukraina fått påfyllning med HIMARS-raketer?

Japp. Och inte vilka raketer som helst..
När J Byden besökte Kiev nyligen fick Ukraina löfte om långskjutande raketer till Himars..Redan framme tydligen!
Nu får Ryzzarna hålla i hattarna..
Citera
2023-03-07, 19:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Denna filmen påstås visa att UAF fortfarande håller den lilla vägen mellan Bakhmut och Chasiv-Yar. Men som den ser ut alltså. Det finns en asfalterad väg också dock. Men försörjningen till Bakhmut ser ju ut att vara kraftigt under attack, från norra sidan iaf.

https://t.me/operativnoZSU/83076
Herre min skapare ett sådant väglag. Dessutom kantad av vrak som ser misstänkt Wagner-aktiga ut. Typ en Toyota-truck vält över ända, och sådant.

Kraftigt under attack från norr är nog en liten underdrift: det "ska" ju vara ryskkontrollerad mark, så det är nog ingen idé i dagsläget att använda vägarna som leder till staden norrifrån. Heller inte bilvägen mot Sloviansk, men det gäller båda sidor.

Samtidigt är Bakhmut inte inringat. De västra delarna sägs vara helt öppna för ukrainarna.
Citera
2023-03-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Det var emot Finnar (Svenskar och Tyskar). Och kommunisterna hade strax innan avrättat
större delen av Rysslands officerskår.

Det som talar emot. Är att Ryssland skulle behöva förlorat, halva sin yrkesarmee,
om de skulle ha 100k i förluster.

Kan det vara så att MUST kör på de "officiella" siffrorna som Ukraina ger ut?

Ryssarna må ha uppvisat galet hög inkompetens i början på kriget. Men......

Det var inga tyskar i finska vinterkriget. Och det svenska bidraget var dels ganska litet samt hann knappt dit innan kriget var över.
Citera
2023-03-07, 19:58
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Uppvisar de högre kompetens nu? De stångar sig blodiga mot Ukrainas fortifikationer. Flygstridskrafterna syns knappt till. De kör massvis av fordon rakt in i minfält. De försöker sig på rena infanterianfall mot befästa positioner.

Finns ganska många likheter med vinterkriget. Den ryska strategin är i stort densamma.

Så som påpekats i ett antal inlägg. Fantastiskt hur lite filmmaterial
det finns. Skulle behövas, för att lista ut, vad som egentligen pågår.

Har någon sett en, enda bra video om vilken taktik, som används i U.

Nånn effekt måste R.´s strategi/taktik ha. Eftersom att U. skickar barn och gamla till fronten.
Citera
2023-03-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det är en lögn och det vet du. USA förhindrar Ukraina att gå till förhandlingsbordet.

Alla vet nu, utan du tydligen, att det inte går att förhandla med en lögnare som Putin som utan att blinka bryter mot alla avtal och överenskommelser man gjort.
Ukraina står på egna ben och har gjort sina egna dyrköpta erfarenheter av ryzzk moral och etik.
Citera
2023-03-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Skulle inte förvåna mig ett dugg, kriget går ju sådär för dom och dom backar ju inte.. blir ju bara beskjutna så ja mycket har dom förlora

Sant, men i underkant.
Citera
2023-03-07, 20:00
Medlem
Citat:
Fast det är där du har fel.

Ryssland ekonomi tilläts växa så länge dom ansågs vara underlägsna och USA trodde att dom skulle vara en lydstat till dom. Så fort ryssarna visade att dom tänker vara självständiga och inte dansa efter USAs pipa så började sanktionerna och så vidare.
Har du glömt klassiker där Putin förnedrar Bush och klargör att dom inte tänker vara en demokrati som Irak?
Jisses vilket snömos, du har läst för mycket på Telegram.

Det är exakt så argumenten förs fram men ingen av Telegramkanalerna har något att hänga upp argumenten på.
Har du det? Vilka källor grundar du din uppfattning på?
Visa gärna.
Citera
2023-03-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Herre min skapare ett sådant väglag. Dessutom kantad av vrak som ser misstänkt Wagner-aktiga ut. Typ en Toyota-truck vält över ända, och sådant.

Kraftigt under attack från norr är nog en liten underdrift: det "ska" ju vara ryskkontrollerad mark, så det är nog ingen idé i dagsläget att använda vägarna som leder till staden norrifrån. Heller inte bilvägen mot Sloviansk, men det gäller båda sidor.

Samtidigt är Bakhmut inte inringat. De västra delarna sägs vara helt öppna för ukrainarna.
Hur får du det till att det är Wagners bilar? På en väg som ukrainarna använder för att föra in material till staden.
Citera
2023-03-07, 20:03
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Hur får du det till att det är Wagners bilar? På en väg som ukrainarna använder för att föra in material till staden.
Ren magkänsla, så du kan lika gärna bortse från det. Det är inte militära fordon som ligger där, och jag tänker att det kan vara spår efter tidigare räder.

Fast. Nej. Fan. Jag har blandat ihop med Krasna Hora. Då är jag helt ute och cyklar.
Citera
2023-03-07, 20:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Ja filmen påstås visa den norra (lilla) vägen som går västerut från Bakhmut. Men den är ju under attack, eller har varit iaf. Så den känns ju precis inte säker att använda när fronten går precis intill enligt Liveuamap.
Citera
2023-03-07, 20:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja filmen påstås visa den norra (lilla) vägen som går västerut från Bakhmut. Men den är ju under attack, eller har varit iaf. Så den känns ju precis inte säker att använda när fronten går precis intill enligt Liveuamap.
Mm. Nu är jag med. Jag blandade ihop Chasiv Yar med Krasna Hora. Jo, jag ser hur vägen löper...
Citera
2023-03-07, 20:07
Medlem
Nu har det varit en attack mot en rysk bas I Berdyansk vid Azovsjön. Det är långt ifrån fronten. Långdistansraket, drönare, flyg eller gerilla? Eller internt missnöje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in