Citat:
Ursprungligen postat av
TracyBeaker
Jag är inte insatt i det här fallet, men det är fakta att bilar kan bete sig annorlunda när de är tungt lastade. Jag har varit med om det själv...
Jo men det säger ju jag också! Det är exakt det jag hävdar. Jag menar på att t.o.m 1 endaste gram ändrar köregenskaperna. Är det ens mätbart hur mycket 1 gram extra i bilen påverkar köregenskaperna, min gissning är att det inte är det med de instrument vi har idag.
Är 1 kg mätbart, ja det kanske det möjligen är.
Faktum är att ju mer en bil är lastad, desto mer känner man av det och desto mer påverkar det köregenskaperna, detta är ju helt naturligt och jag säger inte emot detta.
Men, vad
jag menar, är att extra lasten av 2 barn (som denna diskussion egentligen har sin början i) inte påverkar köregenskaperna så radikalt att det är DET som har orsakat olyckan förutsatt att fordonet har framförts enligt lagar och regler och efter rådande väglag.
Detta, eftersom även en fullsatt bil, och t.o.m en fullastad bil skall vara säker att framföra förutsatt att man kör enligt gällande regler och efter väglag osv., samt sunt förnuft naturligtvis. Det är så, eftersom bilarna är konstruerade för detta, annars hade de aldrig blivit typgodkända. Det utförs rigorösa tester för att klara den last som de är typade med. Ärligt talat klarar de ofta mycket mer än så utan större problem. Men det måste finnas säkerhetsmarginaler.
Samma vad gäller "trötta" bilar. Så länge den går igenom besiktningen, så är den körduglig nog att framföras med fullt lass, och där med inte minst olastat fast med fullt antal passagerare.
Därmed vill jag påstå att denna bil, med 7 normalviktiga ungdomar, inte utgjorde en större belastning än 5 större vuxna. 5 vuxna à 100 kg var = 500 kg. 7 ungdomar à 60 kg var = 420 kg.
420 kg i form av personer inne i kupén på en S80 är inga som helst problem vill jag påstå. Det är en vikt som den utan några som helst problem skall kunna framföras av en normalutbildad förare.
För en normalvan förare skall det inte ens kännas särskilt speciellt, föraren skall bara känna att "ja, här var det fullsatt bil", men inte mer än så. Bara tuta och köra.
Klarar man inte av det utan att köra av vägen och ha ihjäl folk på kuppen, så skall man inget körkort ha, svårare än så är det ju inte.