2023-03-06, 14:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Enligt rysk tradition så blandas lögner, halvsanningar och sanningar i en salig röra för att förvirra motståndarna.

Visst spelar motsättningarna mellan Prigozjin och Putin in dessa uttalanden. Nästa fråga är : finns det motsättningar eller är det också förvirringstaktik?
Ska bli intressant o se framöver hur det ligger till med det.

En intressant utveckling skulle vara att Prigozjin kör uppressning mot Krim. "Gör ni inte som jag säger så drar jag bort mina trupper."
Citera
2023-03-06, 15:03
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Lust att definiera "snart"? 72 timmar?
Definiera gärna "tyngre vapen" också. Deras antika makeshift tanks och feta fängelsekunder till "soldater"?

Hur fan ska jag kunna veta det?! Det beror väl på hur länge de håller ut innan de blir dödade, skadade eller ger sig. Är man avskuren är det givetvis bara en tidsfråga innan spelet är över.

Anledningen att avlusningen av Mariupol drog ut på tiden var att Azov-orcherna fick order om att förskansa sig i Azovstals kulvertar med en stort antal mänskliga sköldar som gisslan. Jag vet inte hur mycket Azov-smuts det finns kvar inne i Bachmut och om de har tillgång till gisslan, men Wagner kommer klyva skallarna med fältspadarna på Azovpacket förr eller senare, den saken är säker.

Vad "tunga vapen" är får du i hemläxa att googla.
Citera
2023-03-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har tidigare hejat på Västs vapenleveranser till Ukraina i tråden, precis som mig och många av oss andra. Om du nu
ändå tror på en konsekvenslös (och ofrånkomlig) kärnvapenattack från Ryssland mot Ukraina, hur tänkte du då?
Jag tror att det finns inget annat sätt för Ryssland och ta sig ur deta. Dom kan inte komma någonstans militärt och det är antagligen så det kommer sluta
Citera
2023-03-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De behöver inte sätta in kärnvapen, de behöver bara utplåna Rysslands förmåga att föra krig i Ukraina vilket sker på ett par timmar tillsammans med en utplåning av Kaliningrad.
Exakt nato och usa behöver inte sätta in kärnvapen.
Citera
2023-03-06, 15:11
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Rysstrollet Kiev Independent berättar om Bakhmut:

https://kyivindependent.com/national/ukrainian-soldiers-in-bakhmut-our-troops-are-not-being-protected

Efter att ha läst artikeln är jag ganska säker på att Ukraina inte lyckats orsaka ryssarna kritiska förluster i Bakhmut.

Lite smakprov:

"All this leads to terrifying [ukrainian] casualties of both dead and wounded. "The battalion came in in the middle of December… between all the different platoons, there were 500 of us," says Borys, a combat medic from Odesa Oblast fighting around Bakhmut. "A month ago, there were literally 150 of us."

Hur många bataljoner försvarade Bakhmut, nån som vet? Då kan vi börja räkna?

When you go out to the position, it’s not even a 50/50 chance that you’ll come out of there (alive),” says the older Serhiy. “It’s more like 30/70.”

Låter ju bra för marknadsföringen inför nästa mobiliseringsrunda.

"Some infantrymen told the Kyiv Independent that they often can’t rely on friendly artillery and mortar attacks against heavier Russian weapons.

"A mortar could be attacking us for three hours, we wait for support, there's no support," says the older Serhiy."

Blir ingen bra attrition ratio utav att sitta och få bögstryk i tre timmar utan att själv kunna göra något.

""When we get ammo, we get 10 shells per day, 120 millimeter shells," Illia says. "That's enough for one minute of work."

The mortars themselves date back to the years 1938-1943 and hitting something with them “takes a miracle.” "

(tror det är lite "tigga vapen över detta" faktiskt (jag förstår dem). Så illa kan det väl inte vara?

Oerhört anmärkningsvärt att regimtrogna propagandamegafonen Kyiv Independent publicerar en sån artikel. Man får nästan känslan att det pågår någon slags rockad i regimens topp. Tydligen är det Zelenskyj som varit helt fixerad vid att hålla Bachmut till varje pris, mot ÖB general Zaluzhnys vilja. Kanske myteri på gång?
Citera
2023-03-06, 15:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Bulgarien ska exporterat vapen och ammunition till Ukraina till ett värde av en miljard dollar (eller tio miljarder kronor). Bulgarien är stora på ammunitionsfabriker.
Ok. Förstår inte riktigt vad det har med den sak som jag tog upp. Om du inte svarade på fel inlägg.
Citera
2023-03-06, 15:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ska bli intressant o se framöver hur det ligger till med det.

En intressant utveckling skulle vara att Prigozjin kör uppressning mot Krim. "Gör ni inte som jag säger så drar jag bort mina trupper."
Om passerkortet ser jag ingen anledning att han ska ljuga. Skulle det var en lögn, skulle det handla om att skapa förvirring i Ryssland, varför det? Eller för att trolla oss. Men vad gör det för skillnad? Jag tror han är frustrerad.

Jag tror att det handlar om att han driver ett eget krig där det är Wagner mot Ukraina och övriga militären anser att han borde slåss för Ryssland och inte Wagner hela tiden.
När slutet för Soledar kom, satte armén in sina egna trupper och utropade segern år den ryska armén, trots att han själv hade utropat segern tidigare. Man sa till och med sa att han ljög, när han utropade segern. Kanske är det samma man har tänkt göra i Bakhmut. Men en klar konflikt mellan dem anser jag nog att det är. Spekulationer, javisst, men med vissa underlag ändå.
Senast redigerad av EnCarte 2023-03-06 kl. 15:18.
Citera
2023-03-06, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StackarsSverige
Jag måste bara fråga.. är du dum på riktigt som tror på Ukrainas statliga nyhetsbyrå ?
Herregud

Moraliskt underlägsna, frusna, matbrist, kass beväpning och stångar sig mot befästa positioner. Gällande senaste månaderna är det inte otänkbara siffror trots att jag själv lutar åt mer blygsamma 1:4.

Under hela kriget ser det dock annorlunda ut. 1:2. Säkert i paritet om vi inkluderar civila.
Senast redigerad av Kukilon 2023-03-06 kl. 15:18.
Citera
2023-03-06, 15:19
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Oerhört anmärkningsvärt att regimtrogna propagandamegafonen Kyiv Independent publicerar en sån artikel. Man får nästan känslan att det pågår någon slags rockad i regimens topp. Tydligen är det Zelenskyj som varit helt fixerad vid att hålla Bachmut till varje pris, mot ÖB general Zaluzhnys vilja. Kanske myteri på gång?

Jag tror kanske att de är splittrade. Vissa vill ju helt enkelt bli som väst, och de förstår begreppet fri press och lever efter det. Andra bara tokljuger.

Sen har de ju haft enormt många soldater i Bakhmut. Det går inte att ljuga hur länge som helst om att det går åt helvete för dem.

Helt sjukt att förband mals ner till 30% av sin styrka utan roteras ut. Verkligen kanonmat. Slava Ukraina!
Citera
2023-03-06, 15:24
Medlem
Ryska finansdepartementet har nu släppt preliminära siffror för februari. Nästan hela det beräknade underskottet för 2023 är redan förbrukat efter 2 månader. Moms-siffrorna har återhämtat sig, oljeinkomsterna ligger kvar på -46% jämfört med 2022. Det är tydligen dyrt att bedriva anfallskrig.

https://minfin.gov.ru/ru/press-center?id_4=38396-predvaritelnaya_otsenka_ispolneniya_federalnogo_by udzheta_za_yanvar-fevral_2 023_goda
Citera
2023-03-06, 15:33
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Även pro-ryssar kritiserar Wagner.

https://mobile.twitter.com/MapsUkraine/status/1632735789586022403

https://mobile.twitter.com/uarealitynow/status/1632738957153771520

Ukrainsk POW blev avrättad för han sa "Slava Yïkraina" eller något
Citera
2023-03-06, 15:33
Bannlyst
Vad är det som sker nu? Är inbördeskrig på gång mellan Wagner och Kreml?

HTML-kod:
Wagnergruppens representant har stängts ute från det militära högkvarter där den ryska invasionen av Ukraina orkestreras, hävdar gruppens chef Jevgenij Prigozjin enligt Reuters. – Den 6 mars klockan 08 på morgonen fick min representant på högkvarteret sitt passerkort indraget och nekades tillträde till gruppens högkvarter, säger han via sin presstjänst.

Wagner är även på gång att få slut på ammo och annan krigsmateriel.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/wagner-v%C3%A5r-representant-utest%C3%A4ngd-fr%C3%A5n-h%C3%B6gkvarter/ar-AA18gI6c?ocid=msedgntp&cvid=68fdfe4e9a714e49be854d 37b1077928&ei=11
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in