2023-03-06, 10:17
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, situationen vid Bakhmut har stabiliserats något, fortfarande svår men lite lugnare för Ukraina.

Citat:
06.03.2023 uppdateringen. Idag är det exakt 1 år sedan vi lärde HV i min hemby Krasylavka göra Molotov coktailers, turisterna befann sig då 8 km från min hemby. Nu kan alla i byn, unga som gamla göra dessa vid behov.
Så till fronterna. Egentligen har ingenting hänt av betydelse någonstans. Vid Bakhmut har vi stoppat upp dem, norr om staden har dammen vi sprängde gjort kanalen till en riktig å. Dessutom fyller smältvatten på den ännu mer. Detta har gjort att Wagner måste gå ännu djupare in för att kunna kroka och fortsätta inrigningen. De måste gå mot Krhomove ,det är ytterligare 2 km över öppna fält i gyttja. Dessutom har vi en mindre sjö de måste kringgå, vilket gör dem sårbara för vårt artilleri som vi omgrupperat. Detta betyder också att det tar minst en vecka att utföra med den fart de nu har. För att komma över den å vi skapat behövs pontoner, vilka de just nu inte har.
Även i den östra delen saktar våra små plutoner turisternas framfart, ännu är inte den östra delen under full kontroll av turisterna, vilket är MYCKET förvånande. Har mästerkockens videoframträdanden skapat räddsla hos hans manskap?
Söder om Bakhmut har striderna ännu inte nått själva staden utan pågår i förorterna.
Ännu kan jag nämna att vi fortsätter förstärka Chasiv Yar, är det månne en offensiv på gång mot Klischiivka för att ta turisterna i flanken och ryggen? Omöjligt är det inte.
Detta är vad som skett de senaste 24 timmarna. Under dagen kommer ett pressmeddelande om min nya status inom arme'n och hemmafronten. Jag kommer även att publisera den här när jag har tillstånd. Denna nya status kommer att hjälpa mig göra bättre uppdateringar och öppnar portarna till att bättre publicera material som just nu är ömtåliga, dock måste jag beakta självcensur för att inte sätta våra pojkar i fara.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-03-06, 10:19
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Intressant att Bakhmut då enligt både Ryssland och Ukraina utmålas som en fälla som är till för Grinda sönder motståndet. Tids nog får vi väl se personligen tror jag det är Ryssarna som dragit kortaste strået för Ukrainarna kunde släppt Bakhmut för månader sen om det kostade mer än vad det smakade så att säga.

Sen är det ju det även att Prigozin har gnällt flera gången över artilleri-ammo och annat. Denna ammo (o förstärkningar) har nog ryssarna haft behov för på andra ställen.
Citera
2023-03-06, 10:20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
USA:s tidigare president Donald Trump säger att om han blir vald nästa år kan han avsluta kriget mellan Ryssland och Ukraina på en dag och på egen hand förhindra "Tredje världskriget" i ett tal på CPAC-forumet
https://twitter.com/AJEnglish/status/1632327594698854401
Så klart att han kan det. Bara att ställa sig på Rysslands sida så är saken biff.
Citera
2023-03-06, 10:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ett av Rysslands mål är att avmilitarisera Ukraina. Det görs genom att mala ned motståndet med så små egna förluster som möjligt. Att det ska gå snabbt är inget mål i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men ryssarna avmilitariserar ju sig själva.

Här ett exempel på hur rysk "avmilitarisering" går till:

Citat:
New russian arrivals trying to sneak in under cover of darkness

https://www.reddit.com/r/UkraineInvasionVideos/comments/11jn0xh/new_russian_arrivals_trying_to_sneak_in_under/

30 ryska soldater grupperar sig i en tät klunga. Utan skydd. En ukrainsk granat flyger in och spränger dem alla i luften.
Citera
2023-03-06, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Ja, jag läste det igår. Men som den människovän han är vill han naturligtvis inte rädda människoliv genom att tala om hur. Utan dödandet för fortgå tills han blir president, då avslutar han det hela.

Jag skulle gissa att hans fredsplan är att stoppa allt stöd till Ukraina och sedan får det bli vad det blir av det. Och skulle ryssarna ge sig på nåt annat land efter Ukraina får man ta det om det kommer, typ. Den modellen funkade ju med Jerusalem; gör nåt och se vad som händer...

Han rustade ju även upp Ukraina till den grad att de klarade av första månaderna. Det tar inte ifrån ukrainarnarnas hjältemod men utan de tusentals javelins och annat så hade det nog förvandlats till ett tvättäkta gerillakrig väldigt fort. Trump är en tvättäkta populist och gör det som gynnar hans ego. Det är nog den största anledningen till varför landet Ukraina ens existerar som vi känner till det idag.
Citera
2023-03-06, 10:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Du är så duktig och en bra grund för " info " ( pun intended )
Därför är det så synd att du tar i likt pro-ryssarna gör, att ryssarna skulle ha 7 gånger fler döda än Ukraina är extremt osannolikt. Själv gissar jag på 1,5-2x större totala förluster hos ryssarna jämfört med Ukraina.

Jag tror inte heller på ett 7:1 förhållande. Jag bara debatterade på samma sätt som han brukar göra. Tar ett överdrivet citat någonstans på måfå och gör en sanning av det.

Jag tror på de amerikanska och västerländska uppskattningarna. De förhållanden som de brukar uppge ligger någonstans mellan 1:1 till 1:2.
Citera
2023-03-06, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Så klart att han kan det. Bara att ställa sig på Rysslands sida så är saken biff.

Japp det är enbart Biden som är välvilligt inställd till fortsatt stöd till Ukraina men från republikanskt håll är tongångarna annorlunda och vid ett eventuellt maktskifte 2024 kan inte Ukraina förvänta sig samma stöd ocf rf.o.m 2024 så tillhör med all sannolikhet Ukraina Ryssland.
Citera
2023-03-06, 10:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Japp det är enbart Biden som är välvilligt inställd till fortsatt stöd till Ukraina men från republikanskt håll är tongångarna annorlunda och vid ett eventuellt maktskifte 2024 kan inte Ukraina förvänta sig samma stöd ocf rf.o.m 2024 så tillhör med all sannolikhet Ukraina Ryssland.
Nu är det inte så sannolikt. Dessutom kommer inte Nato splittras men det kanske är sannolikt i dina drömmar.

Bidragen till ukraina är bilaterala. Dvs de är framröstade av både demokraterna och republikanerna.
Citera
2023-03-06, 10:37
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Eller så fortsätter EU och Europa att stödja Ukraina, med bistånd från de i USA som står på Ukrainas sida, oavsett om det är ur den amerikanska militärbudgeten.
Nu är republikaner mer hökar är demokrater, så det är inte säkert att Trumps ord faller i god jord där. Det finns även andra, mer moderata Republikaner som är beredda att ställa upp mot Trump.
Bråket om rösterna i USA kan nog ha bränt Trump för evigt bland många republikaner, även om många högerextrema här tror att han kan vinna igen.
Citera
2023-03-06, 10:38
Medlem
Det förekommer abstinens men det är bara att konstatera att Homoförbrytarfederationens förluster är fortsatt katastrofala och man sitter i (S)kiten....(S).... ...

Vi har inrapporterat ytterligare 650 st eliminerade bögfascister vilket innebär att totalt 153770 st befriats från sina skamliga gärningar.

Kalkylen ger ännu en tidigareläggning, vi räknar med att 200.000-gränsen eliminerade kommer att nås redan den 10 juni.

Övriga förluster är också ganska stora med 9 utslagna stridsvagnar och 11 st bepansrade fordon. Två luftförsvarssystem har slagits ut samt även 8 st bögartilleripjäser.

Det måste finnas krafter inom Ryssland som innan årets slut avlägsnar dom skyldiga. Detta får inte fortsätta.
Citera
2023-03-06, 10:41
Medlem
Har någon något grepp om hur mycket ENBART Bachmut kostat ryssarna i människoliv skadade o material

O sett till totalen hur mycket var just Bachmut värt dessa offer/pris
Citera
2023-03-06, 10:55
Medlem
attogs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ingen förnekar att det finns en stor ryskspråkig minoritet i Ukraina. Däremot är det inte så att den ryskspråkiga minoriteten med självklarhet vill tillhöra Ryssland. Tvärtom visade det sig nästan 90% ryskspråkiga Charkiv, för att ett exempel. Vill österrikare med självklarhet vara tyskar, eller luxemburgare fransmän? Varför är Irland inte en del av Storbritannien trots samma språk? Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer är liksom ett omodernt sätt att tänka och borde vara det även för Putin.

Grundfrågan är språk, minoritet och tillhöra. Påståenden.
Du svarar på ovanstående, med, goddag yxskaft, nämligen:

Citat:
Nu blandar du bort korten ordentligt vill jag mena. När du gissar vad drygt 10 miljoner ryssar i Ukraina vill eller inte vill tror jag du gissar fel. Det är inte dom som fronderar varandra i kriget utan Ryssland och EU/NATO.

Inte 10 utan 7,48 milj är etniska ryssar. Nu har deras etnicitet eller ursprung inte något med frågan att göra.
De är också Ukrainska medborgare.
Men du vill få det till att du har rätt och han har fel. P g a etnicitet.
Ett argumentationsfel.

Citat:
Vem var det som sa att Stalin klätt ut sej till Zilenskij och att Zilenskij är farlig? I det fallet beväpnar Väst ett monster. Vi får se när han sticker dom i ryggen med deras egna vapengåvor som tack. Det vore välförtjänt.

Sedan trollar du ihop något om att Ukraina ska vända sig emot sitt stöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vem har sagt nåt annat?

Du tror naturligtvis inte att allt vad lagparagrafer heter åsidosätts ganska omstörtande i ett krig, nej? Så får det naturligtvis inte vara? Vad säger du; vän av ordning?

Nej, jag tror inte Putin bryr sig. Det har han tydligt visat.
Nu är inte du eller jag Putin. Vi är inte i ryss-land.
Vi bestämmer inte någonting.
Vi är på FB och debatterar i denna tråden.

Vi kan fantisera fritt, som du vill. men då är tråden för alternativa fakta bättre för dig.

Eller också kan vi resonera, utifrån någon form av fakta och internationella regler. Ha en uppfattning om vad som kommer att hända och vad man anser bör hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in