2023-03-05, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det handlar om prioriteringar. Man väljer att skala upp det minst nödvändiga sist. Det tar längre tid att bygga ut elnätet än att skala upp produktion av ammunition. I slutändan handlar krig primärt om industriell kapacitet och där vinner väst över Ryssland alla dagar i veckan. Fånigt att ens behöva förklara det.
Wow, du fantiserar frisk som vanligt.

Fakta: ammunitionen håller på att ta slut.
Din fantasi: det är inget problem

Ge källor på att uppskalning av ammunitionsproduktion är lätt och smidigt gjort. Vilken kapacitet går produktionen på nu och vilka åtgärder kan göras för att skala upp den på hur kort tid och till vilka kostnader? Vilken nivå måste produktionen hålla för att nå jämvikt med åtgång i Ukro? Vem ska producera hur mycket och vad?
Citera
2023-03-05, 11:24
Medlem
Citat:
Det tar flera år att återställa lagren med DAGENS produktion ja men med ett telefonsamtal så kan man öka produktionen. Läs på hur mycket ammunition som tillverkades under AVK och hur snabbt den skalades upp.
Jävlar vad naiv du är. Men du är ju kvinna också.

Du har inte en jävla aning om vad du pratar om.
Citera
2023-03-05, 11:27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjodnlenubgu
Jo, det är klart det är fånigt att förklara varför verkligheten och ens världsbild inte går ihop. Om kartan inte stämmer överens med terrängen, följ kartan.

Problemet är att ni inte har någon karta heller, ni är helt historielösa, ni vet ingenting om hur samhället fungerar, ni vet inte hur krigsmatriel produceras och ni vet inte vilka prioriteringar man gör i vilket skede. När det handlar om ammunition så handlar det om logaritmiska ökningar av produktionen vilket jag förstår du inte begriper vad det är men tänk att istället för att du bygger en fabrik som gör 10k hylsor i månaden bygger man en som gör 100k i månaden. Det blir alltså tio års normalproduktion för ett år. Till skillnad från att göra en stridsvagnsfabrik som producerar 10 i månaden när man bara kommer bygga kanske hundra stycken innan kriget är slut.
Citera
2023-03-05, 11:38
Medlem
Citat:
Problemet är att ni inte har någon karta heller, ni är helt historielösa, ni vet ingenting om hur samhället fungerar, ni vet inte hur krigsmatriel produceras och ni vet inte vilka prioriteringar man gör i vilket skede. När det handlar om ammunition så handlar det om logaritmiska ökningar av produktionen vilket jag förstår du inte begriper vad det är men tänk att istället för att du bygger en fabrik som gör 10k hylsor i månaden bygger man en som gör 100k i månaden. Det blir alltså tio års normalproduktion för ett år. Till skillnad från att göra en stridsvagnsfabrik som producerar 10 i månaden när man bara kommer bygga kanske hundra stycken innan kriget är slut.
Jag förstår absolut ett hypotetiskt exempel, men frågan är ju varför det inte har gjorts än om det nu är så pass enkelt att slänga ihop. Tittar man på statistik, så är det ju inte patroner som är problemet, utan granater och raketer, men din drömfabrik spottar kanske ut ett par miljoner sånna i veckan, vad vet jag. För att göra sprängämnen, så behöver vi en hel del energi för att framställa ammoniak, men det gör väl den här fabriken också, antar jag. Så, kör i vind. När slår den här fabriken upp dörrarna då, tänker du?
Citera
2023-03-05, 11:44
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jag förstår absolut ett hypotetiskt exempel, men frågan är ju varför det inte har gjorts än om det nu är så pass enkelt att slänga ihop. Tittar man på statistik, så är det ju inte patroner som är problemet, utan granater och raketer, men din drömfabrik spottar kanske ut ett par miljoner sånna i veckan, vad vet jag. För att göra sprängämnen, så behöver vi en hel del energi för att framställa ammoniak, men det gör väl den här fabriken också, antar jag. Så, kör i vind. När slår den här fabriken upp dörrarna då, tänker du?

För att vi vet hur man gör och vi har gjort det förrut. Återigen: läs historien kring världskrigen. Idag är det viktigare att ge Ukraina stridsflyg och det är det som ska stå på dagordningen, inte vem som ska betala nästa månads artilleriammunition.
Citera
2023-03-05, 11:50
Medlem
Citat:
För att vi vet hur man gör och vi har gjort det förrut. Återigen: läs historien kring världskrigen. Idag är det viktigare att ge Ukraina stridsflyg och det är det som ska stå på dagordningen, inte vem som ska betala nästa månads artilleriammunition.
Ja, andra världskriget är ett praktexempel. 1946 hade vi soldater och vapenfabriker av Guds nåde. Det hade kanske varit bra om de fanns mellan ett och fem år tidigare, dock, men man kan ju inte få allt.

De här stridsflygen, vem ska flyga dem, hade du tänkt dig? Är det fabrikspersonalen i den här hylsfabriken? Ukrainska piloter är tränade på typ MIG-29, och mig veterligen har inte NATO dem i sin flotta, eller kommer den här fiktiva fabriken pumpa ut hundra MIG-plan i månaden också, när den väl byggs, vill säga?
Citera
2023-03-05, 11:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
De här stridsflygen, vem ska flyga dem, hade du tänkt dig? Är det fabrikspersonalen i den här hylsfabriken? Ukrainska piloter är tränade på typ MIG-29, och mig veterligen har inte NATO dem i sin flotta, eller kommer den här fiktiva fabriken pumpa ut hundra MIG-plan i månaden också, när den väl byggs, vill säga?

USA har tränat upp ukrainska piloter på F-16 redan. De behöver bara få planen.

När det kommer till ammunition är det så enkelt som att det finns olika typer av ammunition som tar olika lång tid att producera och när man ska skala upp produktionen så måste man göra överväganden hur mycket av vilken typ av ammunition man vill producera och dimensionera den nya fabriken efter det. Just nu är det mycket prat om vilken typ av ammunition som ska produceras men när det väl är spikat så är det raka rör.
Citera
2023-03-05, 12:09
Medlem
Citat:
USA har tränat upp ukrainska piloter på F-16 redan. De behöver bara få planen.

När det kommer till ammunition är det så enkelt som att det finns olika typer av ammunition som tar olika lång tid att producera och när man ska skala upp produktionen så måste man göra överväganden hur mycket av vilken typ av ammunition man vill producera och dimensionera den nya fabriken efter det. Just nu är det mycket prat om vilken typ av ammunition som ska produceras men när det väl är spikat så är det raka rör.
Ja, vi får väl se vad som händer. Krigssäsongen lär väl börja dra igång inom kort.
Citera
2023-03-05, 13:04
Bannlyst
Citat:
Producerar mer vapen snabbare. Mer industriell kapacitet. Mer effektivitet. Ryssland har laddat för det här kriget sen 90-talet.
Nej det har de inte. Det är nåt som du tror. Väst har igen chans mot Ryssland och det hade de inte under andra världskriget när europa var fullt upprustat. Ryssen är till skillnad från er natotroll judemedvetna och vet hur de ska nacka idioter som du.
Citera
2023-03-05, 13:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.svd.se/a/KnGo64/tysk-vapenfabrikor-vill-oppna-ukrainsk-fabrik

Haha, Tyskland som är världens fjärde största vapenexportör kunde inte mäkta med att skicka några stridsvagnar till Ukraina och nu vill de bygga fabrik... i Ukraina
De hoppas att Ryssland vinner kriget innan fabriken kommer igång, det kommer ta flera år innan den första stridsvagnen rullar ut från fabriken i Ukraina.

Vad tycker ni om de lömska tyskar ?
Tyskarna gör helt rätt, givetvis. Trenden i Tyskland - och i övriga EU-länder - går mot en allt tajtare arbetsmarknad och i förlängningen arbetsbrist. Att förlägga fabriken i Ukraina blir därför perfekt. Det är därför väst vill ta över landet. Man behöver mer folk och naturresurser.

Ryssland kan stå på tur!
Citera
2023-03-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det första som kommer att hända är att Ryssland bombar fabriken.

Rheinmetall chefen var övertygad om att anläggningen kunde skyddas mot ryska flyganfall. "Skydd genom luftvärnsförsvar skulle inte vara speciellt svårt."

Ryssland är dock bra efter i utvecklingen inte svårt att räkna ut när fjärde ryss saknar toalett, var tredje varmvatten, var femte har inget rinnande vatten alls...

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/fuer-panther-produktion-rheinmetall-will-panzer-fabrik-in-der-ukraine-aufbauen-a-8c1a27cf-9be8-42ad- ba51-d0b526c05719
Citera
2023-03-05, 15:02
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Rheinmetall chefen var övertygad om att anläggningen kunde skyddas mot ryska flyganfall. "Skydd genom luftvärnsförsvar skulle inte vara speciellt svårt."

Ryssland är dock bra efter i utvecklingen inte svårt att räkna ut när fjärde ryss saknar toalett, var tredje varmvatten, var femte har inget rinnande vatten alls...

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/fuer-panther-produktion-rheinmetall-will-panzer-fabrik-in-der-ukraine-aufbauen-a-8c1a27cf-9be8-42ad- ba51-d0b526c05719

Han bara visar hur inkompetent han är. En fabrik har inte fötter och kan flyttas. Ryssland kan lobba bomber till de lyckas. Ryssland är inte heller någon underlägsen fiende som inte har tillgång till moderna vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in