2023-03-04, 16:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Så det är därför som jag aldrig fått något jobb även fast jag är både utbildad it-tekniker och supporttekniker. Man måste vara en extrovert pratkvarn för att få jobbet hos er?
Du tycker ’Ha på sig hela och rena kläder, kunna prata och vara socialt intelligent, förstå simpla grejer inom IT.’ är att vara ’extrovert pratkvarn’?
Jag förstår varför vissa har svårt att få ens de enklaste jobben.
Citera
2023-03-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Saknar man erfarenhet och- eller utbildning är det svårt att komma in. Det är oerhört svårrekryterat just nu då det saknas kompetent personal i hela landet. Det räcker inte att enbart kunna office 365, Azure, intune eller AD lite halvdant - De flesta arbetsgivare vill ha en utbildning eller några års erfarenhet i bakgrunden kombinerat med social kompetens och dokumenterad problemlösningsförmåga och de som sitter på alla de pusselbitarna äts snabbt upp av de mindre uppstickarna som kan betala ruskigt höga löner. Det råder lite av ett krig om personal för tillfället.

Jag måste fråga. Hur skulle du själv reagera om du erbjöd någon som sa sig genuint frukta för att svälta ihjäl obegränsad tillgång till havregrynsgröt och fick till svar att de bara äter hummer och oxfilé?
Citera
2023-03-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxs
Jobbat som rekryterande chef till IT-tekniker allt från 1st- till 3rdline, onsite och konsulter i många, många år.

Vi fullkomligt skriker efter socialt intelligenta personer. Tyvärr är de inte så många där ute, i alla fal lbland dem som söker jobben. Dessa människor har redan ett befintligt jobb som vi behöver locka till oss med lön och förmåner.

Jag har börjat ta med mig kollegor på intervjuer för att de ska förstå hur mycket idioter som söker jobb. Det skulle krävas så lite av många kandidater för att de skulle kunna framstå (fejka) som om de vore reko. Ha på sig hela och rena kläder, kunna prata och vara socialt intelligent, förstå simpla grejer inom IT. Grejar du de stegen så lär du dig resten på jobbet.

Vad i h-te betyder "socialt intelligent". Är det så att vad du egentligen menar är att ditt företag går så dåligt att vad du egentligen vill ha är tjatsäljare.
Citera
2023-03-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Dom går väldigt mycket på
1. Utseende
2. Hur du är som person

Har fått höra av många chefer och rekryterare att hitta folk som kodar inte är svårt. Det svåra är att hitta folk som passar in i gruppen och fungerar. Lära någon arbetsuppgifterna går oftast utan några problem om inget annat så hittar man en annan arbetsuppgift.
Just passa in i grupp och funka är ganska svårt att hitta har jag själv märkt.

Vad det betyder (sett från vilka som faktiskt har fått jobb av de jag känner) är

1. Snacka offantliga mängder skit, om du någon gång blir påkommen med att det du säger inte stämmer, ljug och ljug ännu mer.
2. Ha någon form av missbruksproblematik.
3. Känn någon som kan hjälpa dig in.
Citera
2023-03-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Vad det betyder (sett från vilka som faktiskt har fått jobb av de jag känner) är

1. Snacka offantliga mängder skit, om du någon gång blir påkommen med att det du säger inte stämmer, ljug och ljug ännu mer.
2. Ha någon form av missbruksproblematik.
3. Känn någon som kan hjälpa dig in.

Är man trevlig och kan snacka så går man före många andra. Just hitta någon som passar in är riktigt svårt, svårare än vad många tror.

Kan säga att har man missbruksproblematik då ryker man direkt. Ingen vill ha sånt på arbetsplatsen. Det räcker med allt vabbande och alla "sjukisar" som alla kör med. Hinner ju inte jobba alls om det finns annan problematik också. Då är personen bara anställd där men aldrig på jobbet.

Det underlättar säkert mycket att känna folk. Kan säga att det inte hjälpt mig ett skit. Jag känner väldigt många och inte ens sådana som jag trodde var mina vänner hjälpte mig med jobb.

Det jag skriver om är från mitt perspektiv och min erfarenhet så det skiljer sig säkert mot din och andras.
Citera
2023-03-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Är man trevlig och kan snacka så går man före många andra. Just hitta någon som passar in är riktigt svårt, svårare än vad många tror.

Kan säga att har man missbruksproblematik då ryker man direkt. Ingen vill ha sånt på arbetsplatsen. Det räcker med allt vabbande och alla "sjukisar" som alla kör med. Hinner ju inte jobba alls om det finns annan problematik också. Då är personen bara anställd där men aldrig på jobbet.

Det underlättar säkert mycket att känna folk. Kan säga att det inte hjälpt mig ett skit. Jag känner väldigt många och inte ens sådana som jag trodde var mina vänner hjälpte mig med jobb.

Det jag skriver om är från mitt perspektiv och min erfarenhet så det skiljer sig säkert mot din och andras.

Jag känner ett antal alkoholister med aktivt missbruk som inte hade några som helst problem att få jobb inom IT.
Citera
2023-03-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag känner ett antal alkoholister med aktivt missbruk som inte hade några som helst problem att få jobb inom IT.

Det hade aldrig gått på arbetsplatserna jag varit på. Skiljer väl sig från stad till stad, arbetsplats till arbetsplats antar jag eller så har dessa personer haft otrolig tur.
Citera
2023-03-04, 20:32
Medlem
3erikads avatar
Kan du programmera i något business-språk så som c# så är du hett villebråd. Kan du dessutom nätverk så är det open season! Folk som säger annat är clowner och vet inte vad de pratar om.

Jag hade kursare som är helt retarded som personer men fått jobb tack vare att de är halvskapliga webbutvecklare och klarar att göra en visuellt imponerande hemsida.
Citera
2023-03-04, 20:40
Medlem
Så länge som facket sätter ingångslönerna så högt som dom gör så kommer ingen utan erfarenhet att kunna få ett jobb. Vem vill lära upp någon som har samma lön?
Citera
2023-03-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Så länge som facket sätter ingångslönerna så högt som dom gör så kommer ingen utan erfarenhet att kunna få ett jobb. Vem vill lära upp någon som har samma lön?

Facken ger bara rekommendationer.
Citera
2023-03-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Så det är därför som jag aldrig fått något jobb även fast jag är både utbildad it-tekniker och supporttekniker. Man måste vara en extrovert pratkvarn för att få jobbet hos er?

Du behöver fungera socialt för att jobba med IT support.

Det är det absolut viktigaste.

Om du kallar det för att vara en extrovert pratkvarn så är det nog tydligt varför du inte hittat något.
Citera
2023-03-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
IT är så extremt brett, inte som att det är en sak. Har du rätt kompetens inom "IT" är det väldigt enkelt att få jobb.

Jag pluggade nätverksteknik och alla på hela programmet fick jobb direkt efter eller innan examen arbetsgivare mer eller mindre jagade oss, för nätverk är svårt och en kompetens inte många besitter men som väldigt många behöver, DÄRFÖR får alla jobb. Finns massor med IT jobb som inte kräver någon direkt kompetens utöver grundläggande datorkunskaper.

Basic IT grejer kan alla göra därför jobben är svårare att få. Bli duktig i något som är svårt så sticker du ut direkt. Supply and demand.

Mitt tips till dig är. Börja på högskola/utbilda dig till något.
vad ska man bli duktig i då? vad är eftertraktat 2023?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in