2023-03-04, 16:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Så det är därför som jag aldrig fått något jobb även fast jag är både utbildad it-tekniker och supporttekniker. Man måste vara en extrovert pratkvarn för att få jobbet hos er?
Du tycker ’Ha på sig hela och rena kläder, kunna prata och vara socialt intelligent, förstå simpla grejer inom IT.’ är att vara ’extrovert pratkvarn’?
Jag förstår varför vissa har svårt att få ens de enklaste jobben.
Citera
2023-03-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Saknar man erfarenhet och- eller utbildning är det svårt att komma in. Det är oerhört svårrekryterat just nu då det saknas kompetent personal i hela landet. Det räcker inte att enbart kunna office 365, Azure, intune eller AD lite halvdant - De flesta arbetsgivare vill ha en utbildning eller några års erfarenhet i bakgrunden kombinerat med social kompetens och dokumenterad problemlösningsförmåga och de som sitter på alla de pusselbitarna äts snabbt upp av de mindre uppstickarna som kan betala ruskigt höga löner. Det råder lite av ett krig om personal för tillfället.

Jag måste fråga. Hur skulle du själv reagera om du erbjöd någon som sa sig genuint frukta för att svälta ihjäl obegränsad tillgång till havregrynsgröt och fick till svar att de bara äter hummer och oxfilé?
Citera
2023-03-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxs
Jobbat som rekryterande chef till IT-tekniker allt från 1st- till 3rdline, onsite och konsulter i många, många år.

Vi fullkomligt skriker efter socialt intelligenta personer. Tyvärr är de inte så många där ute, i alla fal lbland dem som söker jobben. Dessa människor har redan ett befintligt jobb som vi behöver locka till oss med lön och förmåner.