2023-03-05, 09:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Va? Vill Trump hjälpa Ryssland? Nej dra mig baklänges vad chockerande. Nu blev jag helt paff. Detta såg ingen komma.

För Rysslands självständighet, Trump

trump brukar prata om america first

frågan är hur sveriges försvar påverkas om trump blir president?
om vi bara har halva inne i nato (alltså inte fullvärdiga medlemmar)

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-nu-dor-america-first-men-bara-lite-i-taget
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-03-05 kl. 09:22.
Citera
2023-03-05, 09:22
Medlem
Republikanerna drog ur sitt stöd till Kuomintang 1945 med liknande slogans om korruption, bortkastade pengar o.s.v. vilket sedan ledde till att de förlorade mot Maos röda trupper. Idag finns republikaner som medger att de borde ha stött KMT i inbördeskriget, trots allt det fanns massvis med vapen över från kriget, men republikanerna ville göra ett slags grand stand mot Roosevelt och hans vapengiv till de europeiska länderna under kriget. Ett slags, inget mera stöd till andra länder, de är inte vårat problem.

I sin mest extrema variant så har ju republikanerna rätt, men frågan är om USA vill leva med konsekvenserna? Hade USA fortsatt stödet till KMT så kanske de hade hållt ut och kanske de hade vunnit. Hade KMT och Kina varit "mer demokratiska" idag och mindre av ett problem? Det vet vi inte, men USA har möjligheten att stödja Ukraina till att åtminstone inte förlora och kanske t.o.m. vinna.

Vad får Trump och USA utav att inte stödja Ukraina? Visst, de spar pengar och kan behålla vapnen för sig själva med resultatet att Ryssland blir starkare. Sedan drar Xi och Kina samma slutsats och anfaller Taiwan och alla andra länder som är i deras väg. USA får då fundera på om det inte hade varit enklare att stödja från början istället för att vänta tills det blev betydligt värre. Enbart de som vill att Ryssland ska vinna vill att stödet ska upphöra, för trots allt, det ser inte bra ut för Ryssland och i de senaste statliga nyheterna har man t.o.m. börjat öppna för att man nöjer sig med säkerhetsgarantier och inga direkta krav på territorier (inga nämnda). Gissningsvis börjar den ryska staten inse att de kan inte hålla ut i längden då deras land och ekonomi hamnar i svårighet.

Även Saddam som drev ett 8-årigt krig mot Iran försökte desperat ta sig ut när det inte gick som han ville, men först när Iran själva hade lidit allvarliga förluster och fått Scud-missiler över hela landet valde båda parter att sluta.
Citera
2023-03-05, 09:23
Medlem
belfs avatar
Det låter som Trump vill ha slut på krigandet och få igång världsekonomierna igen.
Jag ser inte arr det korrupta skitlandet Ukraina gjort sig förtjänt av vårt militära stöd. Vad har Ukraina gjort för att förtjäna vårat stöd?
Citera
2023-03-05, 09:24
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MU-XPRT-INPUT
https://news.gallup.com/poll/469328/one-year-later-americans-stand-ukraine.aspx

Stödet för Ukraina är starkt i USA. Nu ska man också komma ihåg att de senaste månaderna mest har varit stand-still och att MTG och andra MAGAs har gjort sitt bästa för att spela ut stöd till Ukraina mot allehanda interna problem. Men fortfarande är stödet i princip oförändrat sedan augusti 2022.

Snart kommer Ukraina att gå på offensiven igen - med bättre träning och överlägsna vapen - och ta tillbaka stora delar av Zaporizhzhia och Kherson (vilket man bryr sig mycket mer om än Donbass). Där kommer man återigen att välkomnas av folket, där kommer återigen ryska krigsbrott att uppdagas, och allt det kommer att ytterligare förstärka det amerikanska stödet för Ukraina.

Slava Populism, Ukraina Slava!
En skillnad på 10%, dessutom innan Trump förtydligade att om han blir president så kommer han släppa Ukraina, då de ändå inte tycker om amerikaner. Jag vädrar förändringar i den amerikanska opinionen.
Citera
2023-03-05, 09:25
Medlem
Kommer ge många sköna miljarder på kontot att sälja ut 40 miljoner ukrainare. Hoppas han sitter i husarrest lagom till valet.
Citera
2023-03-05, 09:28
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Det låter som en bra idé. De har mjölkat nog med pengar. Tål inte att se Zelensky gå runt i kläder när han ser ut som en lodis bara för att få sympati. Hade han klätt sig efter omständigheterna hade han klätt sig i kostym. De riktiga förlorarna är männen som dör i kriget som ingen kommer att minnas namnen på förutom deras familj. Medan deras kvinnor åker till närliggande länder och ses på närmaste dejtingapp.
De rådande omständigheterna är krig. Rätt klädsel då är det han har på sig. Aggressorn Putin har kostym och det är mycket opassande.
Citera
2023-03-05, 09:28
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity

Irak är bara ett av de många krig där USA har stoppat sitt imperialistiska tryne i under de senaste åttio åren. USA i likhet med Romarriket kan bara existera som krigförande nation. Direkt när konflikterna upphör börjar den enorma stående armén kosta pengar samtidigt som aktieägarna och vapenhandlarna börjar knorra. Det var en av anledningarna till att Trump var impopulär bland vänsterliberaler; han föredrar affärer framför väpnat rån. USAs existens bygger på att invadera andra länder, stjäla deras tillgångsr och sedan tillsätta lydregimer som ger amerikanska kontraktörer uppdraget att återuppbygga vad man bombat sönder.

Återigen; many such cases.

Ryssland är en imperialistisk rovstat men USA är inte ett dugg bättre. USA har dessutom ett inflytande på omvärlden som Ryssland saknar, vilket gör dem än farligare. Dessutom vet vi att USA inte drar sig för att kärnvapenbomba civilbefolkningar eftersom man faktiskt är det enda land i historien som gjort det. Två gånger dessutom.
Jag konstaterar att du blundar för att USA inte en enda gång försökt att utvidga sina gränser, till skillnad från Ryssland.
Jag konstaterar också att du är en sann vän av whataboutism.
Citera
2023-03-05, 09:31
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Jag konstaterar att du blundar för att USA inte en enda gång försökt att utvidga sina gränser, till skillnad från Ryssland.
Ha ha, precis som om att USA skulle behöva det!
Citera
2023-03-05, 09:32
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Jag konstaterar också att du är en sann vän av whataboutism.
Då blundar du för att många delstater i USA inte var en del av USA utan togs över genom krig.
Citera
2023-03-05, 09:33
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Det är mycket man inte vill men ibland går störst först och då är det fritt att flytta om man inte trivs. Sedan handlade det ju inte om Ukraina som helhet utan om ett par sketna delstater längst bort i öst som i huvudsak bebos av ryssar och som själva vill tillhöra Ryssland. Visst, det kanske är tråkigt för de som bor där men som inte vill vara ryssar men då är ju som sagt alternativet att flytta bättre än att starta världskrig.

Så brukar det också avlöpa, åtminstone i de fall där inte skurkstaten USA ser sin chans att intervenera.
”Några delstater i öst”

Var det därför han försökte inta kiev och sa att hela ukraina är ryskt?
Citera
2023-03-05, 09:34
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Ha ha, precis som om att USA skulle behöva det!
USA är mer än hälften så stort som Ryssland med mer än dubbelt så många människor.
Citera
2023-03-05, 09:34
Medlem
MU-XPRT-INPUTs avatar
Citat:
En skillnad på 10%, dessutom innan Trump förtydligade att om han blir president så kommer han släppa Ukraina, då de ändå inte tycker om amerikaner. Jag vädrar förändringar i den amerikanska opinionen.

Skillnaden är 1 % (Americans' Preferred U.S. Action in the Russia-Ukraine Conflict, 2022 vs. 2023). Det jag refererade till var det Amerikanska stödet för Ukraina som helhet.

Opinionen kommer att förändras till Ukrainas fördel. USA är mitt andra hemland och amerikaner i gemen hatar diktatorer som Putin. Lika mycket som man älskar underdogs, frihetskämpar och vinnare. Live free or die, indeed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in