2023-03-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag tänker börja med brott mot äldre. Bedrägeriebrott som vi alla läser om dagligen.

1. Jag är medveten om att många inte anmäler för att dom skäms för att dom blivit lurade. Det är dock en helt felaktig premiss som ger polismyndigheten ursäkt att inte utreda. Fakta är att det anmäls hundratals brott varje vecka. Vilket tyder på att det sker tusentals, återigen varje vecka.

2. Så vad göra? Jo man börjar med att svara i telefon när någon ringer för att anmäla brott. Redan där falerarer man ju kapitalt. Inte ens pensionärer klarar av att sitta i telefonkö i sex timmar för att sedan bli bortkopplade.

3. När man sedan åtgärdat detta och svarar börjar man med att säga att man beklagar att detta hänt. Stackars dig osv. Behöver inte gå över styr, gamla generationer är inte ömtåliga dom är förbannade.

4. Är man en någorlunda duktig polis så börjar man sen utreda brottet. Det är oerhört enkelt när det gäller bedrägerier mot äldre. För utövarna försöker inte ens dölja sig själva.

5. Besök den som anmäler brottet samma dag, se vilket telefonnummer bedragaren ringt ifrån. Sannolikt finns det 100 andra ärenden med samma utövare.

6. Knacka på dörren hos den som äger telefonnumret. För det är sällan mobilnummer. Och där sitter någon med telefoner. Mer komplicerat än så är det sällan.

7. Där har du tillräckligt för åtal. Fyrkantiga poliser tror ibland att det inte räcker och överarbetade åklagare håller oftast med. Men det är bara skitsnack. Lagen är enkel och sådana här omständigheter har åtalats förut. Dom gör det bara inte nu för att ingen driver det hela. Jag förstår verkligen inte varför då man kunde utrota denna typ av bedrägerier tämligen snabbt.

8. Upprepa tre veckor och du har utrotat i stort sett hälften av alla bedragarligor. En bra polis kan enkelt göra detta på två månader. Jag har medvetet inte ens nämnt alla verktyg dom har med interpol mm.

9. Allt jag beskrivit kan vem som helst göra även utan polisbefogenheter. Att dom inte kan göra det är ett jävla skämt.

10. Är det inte skrämmande att det inte finns en jävla polis som bara tar tag i saker och löser problem?

Jag har för övrigt bara bra erfarenheter av poliser, trevliga människor dom flesta. Men jag har aldrig förväxlat dom med dom skarpaste knivarna i lådan.

Tror dom flesta skulle vilja att det går till så inklusive polisen själv. Men tänk hur mycket tid detta skulle ta.
Anmälde själv ett brott i somras då man tog min elsparkcykel, fanns kamera utanför som filmade men det lades ner direkt.
Det känns som skjutningar, mord, sprängningar handlar om en enda sak, narkotika och synnerhet till största del cannabis marknaden. Jag tycker inte om droger men man måste förstå att förbud betyder inte att marknaden försvinner.

Legalisera och få in skatteintäkter, polisen kommer genast kunna frigöra resurser eftersom man inte längre behöver åka 10 polisbilar med dragna vapen för att någon rökt en spliff på balkongen.
Sedan måste man arbeta för att minska brotten och där funkar det inte att köra sossemodellen med att lära barnen i skolan, nä man måste utvisa kriminella invandrare, göra det praktiskt omöjligt att få bidrag utan motprestation.

Det är mina tankar kring detta.
Citera
2023-03-02, 22:50
Medlem
Snutar är värdelösa när det gäller bedrägerier. Jag var själv involverad i ett sådant fall, med många andra som blev lurade, och vad gjorde snuten? La ner ärendet trots att de visste vem den jävla lurendrejaren var och hans medhjälpare lät de komma undan också. Man kan inte annat än hata dem allihop.
Citera
2023-03-03, 00:41
Medlem
Amitriptylins avatar
Dina förslag är alldeles för rationella och pragmatiska, så kan man ju inte arbeta förstår du väl?!
Det går mycket lättare och snabbare att räkna en fortkörning som ett uppklarat brott än att hålla på och utreda i flera veckor det förstår ju vem som helst.
En trafikpolis har väl 100 i uppklarningsprocent på kanske 30 brott per dag medans en utredare ligger på 20% av 10 brott på ett år..
Utöver det drar trafikpoliserna in miljarder extra i böter till statskassan från redan skattade pengar, jag menar det är ju en vinst för hela samhället.

Gud vad bra det går nu!
Citera
2023-03-03, 01:27
Medlem
Bra initiativ. Jag kan bjussa på en också som en utvecklingsstörd skulle kunna klara av nu när sommaren är på ingång.

1. Starta polisbilen och kör den till tantolunden (stor park centralt i sthlm) ca 22.00 valfri fredag/lördag ta gärna med en liten pall.

2. Parkera, stäng av och lås bilen lite innan parken. (den ska inte användas mer nu)

3. in i mitten av parken.

4. Sätt dig ner (på den lilla pallen om den togs med)

5. Öppna ögon, öron och näsborrar.

6. Prata inte med kollegan. Lyssna, titta, lukta.

Krossad flaska: gå dit ljudet kom i från.
Några som slåss: gå mot slagsmålet.
Doft av cannabis: följ röken fram till jointen.
Doft av sprayfärg: följ doften till sprayburken och klottraren.
Gnistor från vinkelslip: gå mot cyklarna och pundaren som håller i den.
Full människa som ramlar över dig: ta hand om
Kvinna som skriker: gå mot skriket.
Sällskap som reser sig upp och lämnar en halv soptipp på marken: gå fram till soptippen/människorna.

Obs ovanstående är bara exempel.

7. Återvänd till pallen efter varje åtgärd och repetera.

Tid för detta: 4h

Antal tagna på bar gärning: 8st

Avskräckande effekt att begå brott: stor.

Känsla hos allmänheten av trygghet och att vi har en fungerande polis: mycket stor.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-03-03 kl. 01:38.
Citera
2023-03-03, 01:29
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Tar du inte i rätt saftigt med 6 timmars kö till polisen? Varje gång jag ringt polisen på 11414 (en handfull gånger under livet) har det tagit som högst 10 minuter. Det går att åka ner till en polisstation och göra en anmälan också.

Sedan att bedragarna ej döljer nummer. Om numret är typ i Indien, där väl många av bedragarna sitter, tror du verkligen polisen kan komma någon vart med ärendet då?
I övrigt är kanske tipsen hyfsade. Men polisen måste väl prioritera också, dom brott med högst straffvärde går väl först antar jag.

Inte med dagens regering. Dom "enkla" fallen, t.ex. ringa narkotikabrott, ska betas av och har börjat prioriteras. Allt för att öka statistiken på uppklarade fall så att regeringen har något att skryta över inför nästa val. Sett ett flertal poliser, advokater och åklagare fördöma denna värdelösa populism på twitter.
Edit: riktigt grova brott tillsammans med brott som media bevakar kommer inte bortprioriteras.

F.ö. så TS du har noll koll på hur saker fungerar. Har flera vänner som har bekanta eller familjemedlemmar som lurats, ingen av dessa har ringt från ett nummer som går att spåra. Endast riktigt korkade och desperata människor väljer att ringa från eget nummer.
Senast redigerad av jontepsg 2023-03-03 kl. 01:34.
Citera
2023-03-03, 05:10
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Du lever nog i ett alternativt universum. Själv känner jag flera äldre som blivit lurade. Att spåra upp vilka dom var tog mig säkert tio minuter. Att sedan ringa polisen och anmäla detta tog ett par dagar. Det gick faktiskt snabbare att komma fram även om det var +10 timmar i telefonkö än det tog att få svar på min anmälan på hemsidan.

När jag kom fram var det tack och hejdå på två minuter och sedan fick jag två brev om att ärendet var avskrivit inom 24 timmar.

Huruvida poliserna sitter och rullar tummarna vet jag inte. Men jag vet att brott såsom dessa är oerhört enkla att utreda. Om någon bara gör det. För spåren finns digitalt. Varje bedragarliga ringer tusentals äldre från samma telefonnummer. Dom har på sin höjd kanske 5 olika dom ringer ifrån.

Och även om kanske 8-9/10 äldre inte anmäler finns det ändå hundratals anmälningar som gäller samma telefonnummer.

Om du inte är polis nog att utreda detta så ska du säga upp dig omedelbart. Som jag skrev tidigare så skulle vem som helst kunna utreda tre sådana här ärenden i veckan lågt räknat. Tre om dagen vore inte otänkbart.

Att sedan åtala människorna som ligger bakom när dom har hundratals anmälningar på sig vore ju oerhört enkelt.

Klokt inlägg!
Man borde även, för att effektivisera myndigheten, låta andra än just poliser lösa de enklare brotten. Det borde räcka med lite juridikkunskaper eller dyligt för att lösa enkla brott så blir det fler poliser ute på grövre brottslighet samt för att skydda allmänheten mot buset på stan.
Citera
2023-03-03, 05:31
Medlem
citymormors avatar
Bra lista, det är inte så jävla svårt.

Polisen är ett jävla skämt. Lisa 19 år gammal som tar selfies, lilla Gustav 22 som vill knulla Lisa men får inte trots han har uniform.
Kompisrekryteringar och kukslukerskor som gör karriär...skäms.

1. Polisen stoppar inte brott, polisen skyddar inte medborgare, polisen skyddar makthavare.
2. Folk blir inte poliser för att hjälpa människor och stoppa/utreda brott, dom blir poliser för dom tror att dom är coola, får ha unifrom och ha ett fränare instagram. Får lite makt över andra människor.
Citera
2023-03-03, 06:23
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Jag tänker börja med brott mot äldre. Bedrägeriebrott som vi alla läser om dagligen.

1. Jag är medveten om att många inte anmäler för att dom skäms för att dom blivit lurade. Det är dock en helt felaktig premiss som ger polismyndigheten ursäkt att inte utreda. Fakta är att det anmäls hundratals brott varje vecka. Vilket tyder på att det sker tusentals, återigen varje vecka.

2. Så vad göra? Jo man börjar med att svara i telefon när någon ringer för att anmäla brott. Redan där falerarer man ju kapitalt. Inte ens pensionärer klarar av att sitta i telefonkö i sex timmar för att sedan bli bortkopplade.

3. När man sedan åtgärdat detta och svarar börjar man med att säga att man beklagar att detta hänt. Stackars dig osv. Behöver inte gå över styr, gamla generationer är inte ömtåliga dom är förbannade.

4. Är man en någorlunda duktig polis så börjar man sen utreda brottet. Det är oerhört enkelt när det gäller bedrägerier mot äldre. För utövarna försöker inte ens dölja sig själva.

5. Besök den som anmäler brottet samma dag, se vilket telefonnummer bedragaren ringt ifrån. Sannolikt finns det 100 andra ärenden med samma utövare.

6. Knacka på dörren hos den som äger telefonnumret. För det är sällan mobilnummer. Och där sitter någon med telefoner. Mer komplicerat än så är det sällan.

7. Där har du tillräckligt för åtal. Fyrkantiga poliser tror ibland att det inte räcker och överarbetade åklagare håller oftast med. Men det är bara skitsnack. Lagen är enkel och sådana här omständigheter har åtalats förut. Dom gör det bara inte nu för att ingen driver det hela. Jag förstår verkligen inte varför då man kunde utrota denna typ av bedrägerier tämligen snabbt.

8. Upprepa tre veckor och du har utrotat i stort sett hälften av alla bedragarligor. En bra polis kan enkelt göra detta på två månader. Jag har medvetet inte ens nämnt alla verktyg dom har med interpol mm.

9. Allt jag beskrivit kan vem som helst göra även utan polisbefogenheter. Att dom inte kan göra det är ett jävla skämt.

10. Är det inte skrämmande att det inte finns en jävla polis som bara tar tag i saker och löser problem?

Jag har för övrigt bara bra erfarenheter av poliser, trevliga människor dom flesta. Men jag har aldrig förväxlat dom med dom skarpaste knivarna i lådan.
Eftersom du skrev att du "tänker börja med brott mot äldre" så antar och hoppas jag att det kommer fler trådar om andra typer av brott.
Citera
2023-03-03, 07:09
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:

11. Avskeda de HR-strateger, presstalesmän, managementfolk etc som polismyndigheten hittills har lagt extra mycket resurser på och anställ fler riktiga poliser istället.
12. Ändra löneprinciperna så att de poliser som löser brott och arbetar mot brottslighet premieras och de som levererar policyförklaringar, styrdokument etc inte premieras.

Ett tips till rikspolischefen, gängen och klanerna har betydligt mer respekt för duktiga och kunniga polismän än välutbildade HR-strateger, mellanchefer och presstalesmän.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-03-03 kl. 07:21.
Citera
2023-03-03, 08:25
Medlem
Nej, det ger ingenting att spåra telefonnumret. Det är spoofade telefonnummer eller oregistrerade mobilnummer. Så den biten faller där. Det som däremot är skitenkelt är att spåra vart pengarna går. Och den person som har tagit emot pengarna brukar åtalas för (åtminstone) brottet penningtvätt, som har samma straffvärde som bedrägeri. Anledningen till att man inte kan gå in "dagen efter" och gripa folk (i de flesta fall) är att polisens resurser är extremt begränsade i förhållande till antalet bedrägeribrott.

Vsg för info.
Citera
2023-03-03, 08:58
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjusexett
Nej, det ger ingenting att spåra telefonnumret. Det är spoofade telefonnummer eller oregistrerade mobilnummer. Så den biten faller där. Det som däremot är skitenkelt är att spåra vart pengarna går. Och den person som har tagit emot pengarna brukar åtalas för (åtminstone) brottet penningtvätt, som har samma straffvärde som bedrägeri. Anledningen till att man inte kan gå in "dagen efter" och gripa folk (i de flesta fall) är att polisens resurser är extremt begränsade i förhållande till antalet bedrägeribrott.

Vsg för info.

Nej det är verkligen inte enkelt att spåra var pengarna går. När dom riktigt duktiga kaparna får tillgång till ditt konto så går det jävligt snabbt, de delar upp pengarna i småsummor och sedan skickas pengar snabbt vidare från bank till bank. Om dina 50k delas upp och flyttas runt på 100 olika banker, så garanterar jag dig att alla banker inte är samarbetsvilliga eller prioriterar att spåra en överföring på 2000kr. Min mors sambo jobbar på bank och förklarade exakt detta för mig när en av mina vänner drabbats.

Det jag stör mig på är att om min mormor blir lurad av en person som påstår sig vara från banken, så täcker inte bankens försäkring detta då det är min mormor själv som öppnat kontot med BankID åt kaparna.
Citera
2023-03-03, 09:04
Medlem
hydrols avatar
Citat:

Du ska ha klart för dig att om du nu skulle ringa in till just polisen för att anmäla ett brott så kommer den personen som svarar använda exakt samma formulär som det som finns på hemsidan.

Om folk som EJ är pensionärer slutar ringa in grejer som lika gärna kan matas in i ett formulär så kommer det vara obefintlig belastning när tant Agda som blivit rånad väl vill ringa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in