2023-03-02, 17:40
Medlem
Till hösten får vi se med vilken metod Putler röjs undan.

Förgiftad mat tror jag inte på för Prigorsvin är inte chefskock. Fall utför fönster tror jag heller inte på utan det blir olyckshändelse, ett rejält fall nedför marmortrappor.
Citera
2023-03-02, 17:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ungefär 2 000 000 granater (vanliga), de kostar 500$ styck. Vill man ha finare grejor som Excalibur och liknande så blir det betydligt färre.

https://www.quora.com/How-much-does-a-155mm-HE-round-cost

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Enligt denna så kostar de i USA 800 USD styck! Cirka 1 miljon 250 tusen granater.
https://www.youtube.com/watch?v=UgShcXoqHcU

De kanske har gått upp i pris nu med inflationen?
Citera
2023-03-02, 17:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu kommer invändningar mot den okände finländaren som gjort ner Ukrainas armé. Per liden säger att Ukraina mycket väl kan återta Krim till och med. SvD d.d. Han är Sveriges förre försvarsattaché i Kiev. Vem vet?

Jag spekulerade mest i hans observationer om de ukrainska truppernas i allmänhet. Och där har han nog en del poänger om att de har kvar Sovjetiska idéer, strukturer etc. Samt att de generellt inte har så bra träning. Men de har ju typ tredubblat sin militärs storlek på ett år samt haft stora förluster. Inget fungerar perfekt under ett krig.

Vad han trodde om krigets utgång och Krim ser jag som helt irrelevant. Hans gissning är lika meningslös som vem som helst här på FB. Han tränar ukrainare i Kiev; det ger honom ingen speciell inblick i storpolitik, den övergripande militära strategin, Rysslands interna politik etc. Den militärattachén har nog mer koll på sådant.
Citera
2023-03-02, 17:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De kanske har gått upp i pris nu med inflationen?

Ingen aning faktiskt, både 500 och 800 dollar är dyrt för en endaste granat. Om jag skulle köpa en skulle jag bara vilja betala 200 kronor. Nej inte ens det, jag vill inte ha någon.
Citera
2023-03-02, 17:47
Medlem
https://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/regierungserklaerung-scholz-115.html

Tyskland får ta onödigt mycket skit ibland. Här säger Scholtz rakt ut att Putin inte är redo för fredssamtal.
Citera
2023-03-02, 17:49
Medlem
Serbiska granater (grad?) via Turkiet... dom svider nog lite extra.
Citera
2023-03-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Mmm. Och?

Jag har flera tiotals miljoner i lån på mina bolag.
Tillgångarna är dock tiofalt större.

Du tycker att Ryssland är värt något?

Ryssland är det land i världen med mest naturtillgångar.
Citera
2023-03-02, 17:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ukraina lyckades rensa lite längs vägen T0504, ger lite andrum för försörjningen av Bakhmut. https://twitter.com/WarMonitor3/status/1631323928571392001

Jag tror det är för att kunna evakuera Bakhmut.
Citera
2023-03-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ukrainarna är losers som frivilligt blir kanonmat och krigar sönder sitt eget land för utländska finansiella intressen.
Sist jag kollade närmare på det så var det ryskt artilleri som bombade ukrainska byar till grushögar, är det Soros och Bill Gates som betalar ryssarna tror du?
Citera
2023-03-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Hahaha. Så argumenterade kommunisterna på 90 talet. Sverige har ingen statsskuld eftersom sarek är värt jättemycket pengar

Ja, men chashflow? Men visst, vi ska likvidera Ryssland.

På flashback driver varje idiot företag

Nej, så argumenterar jag inte.

Men jag tycker inte att det är seriöst att jämföra äpplen och päron..

Däremot kan man man jämföra på det efterblivna sättet ni gör.
Citera
2023-03-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Problemet är inte de som försvarar sig. De som försvarar sig är inte krigshetsare, nu i alla fall (däremot kanske före 2022). Det är de skickar vapen till de som försvarar sig som kan vara krigshetsare.

Var det krigshetsande av USA att skicka material till Storbrittanien när Tyskland försökte invadera dom?
Citera
2023-03-02, 18:00
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Om Ryssland vinner, och erövrar det av Ukraina man vill ha, och det sluts fred så undrar jag hur ni krigshetsare kommer tänka. Var det värt?

Jag tycker det borde verkas för fred till varje pris och ett bra första steg vore att Zelensky avsattes.
Du glömmer att det är pingvinen i klackskor som är angriparen, nackskott på den lilla skiten vore en väldigt bra början annars kan man låta ryZzen köra in i kaklet, dom är redan på god väg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in