Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
Såg att Efterlyst ikväll sänder ett repotage om ärendet. Tydligen har dom intervjuat Juha’s mamma. Ska bli intressant att se vad hon säger och vad sakkunniga har att säga.
I*lma är ett strålande exempel på det som ursprungligen nämnts med länk av dig och som jag citerat.
(FB) Juha Hynninen död efter ordningsvaktsingripande i tunnelbanan, Stockholm 2022-07-31
Avskrift ang den diskussion som sammanfaller med I*mas synsätt (spoiler):
(FB) Juha Hynninen död efter ordningsvaktsingripande i tunnelbanan, Stockholm 2022-07-31
▪️Synsättet som tycks florerar inom ämbetet:
Att strypa ut människor.
Undrar hur utbrett detta är med tanke på att detta tar livet av Juha?
Fhl: När upptäckte ni att han var medvetslös?
I: när han slutade göra motstånd. "
"Han var medvetslös, tuppat av efter att kollegan strypt ut honom."
Fhl: I ditt förra förhör säger du att strypning/halsgrepp brukar användas när man hanterar människor som är svåra att hantera.
I: Ja, jag har ju hört det från kollegor att det brukar göras men jag har aldrig själv använt det.
Fhl: vilken kollega är det du pratar om då?
I: Både väktare och ordningsvakter. "
▪️Mentorn I*lma om utbildningen som inte är värst långt bak i tiden:
"Det enda jag minns är att vi pratade om vikten när man har flås och sen får tyngd över sig här uppe (I pekar på området mellan skulderbladen, fhls anteckningar)"
Deras tekniker har ju ingen om helst nytta i verkliga livet och då måste du ju göra på andra sätt."
▪️Juha uppvisar ett agiterat och klart förvirrat beteende och slagit till de två som närmat sig och sagt nåt till honom.
Men den bild I*lma ger "i den här situationen" ses varken på film eller överensstämmer med vittnen.
Så tydligen inkluderas att ta i som satan om händelseförlopp med överdrifter så att det verkar mer befogat att kasta sig över människor och peka mot nödvärnsrätten.
I*lma är väl den sortens OV som ställer till det för andra mer normala kollegor.
Om man har trovärdighet och begrepp som förtroendeingivande i åtanke.
Övervåld och maktutövning vs gemene mans underläge.
Praise the Lord för övervakningskameror och det borde vara obligatoriskt med bodycam med en skyldighet att ha påknäppt!
Fhl: så du upplever att det inte fanns utrymme att handla på något annat sätt?
I: Nej. Inte i den här situationen. "
"Vi kliver av på plattformen och en man står över en kvinna och matar henne med knytnävsslag. Han är väldigt aggressiv. Vi närmat oss situationen, jag skriker" avbryt".
Jag ser att han är på väg mot oss och försöker slå alla som står i hans väg. "
" (..) och han var sjukt aggressiv och när jag såg att han stod över den där kvinnan och matade henne med smällar då förstod jag att det var riktigt illa och speciellt när han började röra sig och slå alla runt omkring sig.
Det var nog det som fick mig att inse att vi kommer nog att dö. "
" vi ser en man som svingar med knutna nävar och armbågar mot alla som försöker stoppa honom."
"Han försöker slå alla han kommer åt."
"Han armbågar folk också. Sen ser vi den här kvinnan som ligger och skriker."
"han går runt och slår allt och alla."
" Hon ligger typ och håller runt sitt huvud och han står och matar smällar mot henne. "
▪️Behov att fängsla oskadliggjorde, medvetslösa personer.
Brukar ni fängsla medvetslösa personer?
I: Vi brukar fängsla den som vi anser är en fara för oss eller sig själv."
▪️I*lma har pekat ut skulderbladen och pratar som om lungorna slutar nånstans där... :
"Va bra att jag inte sitter där jag inte ska sitta. När jag tittar på videon tänker jag så."
" vi la ju ner honom så det var ju bra och då fortsatte vi ju med det tills det var helt lugnt.
Det här funkar ju, det var nog så vi tänkte. Eller, iallafall jag. "
▪️I*lma trycker ner Juha’s huvud och påstår det ingår i hennes RLS-kontroller. En något udda stil..
Fhl: På filmen syns det att du hade din hand på mannens huvud medan kollegan höll greppet, vad är din kommentar om det?
I: det var nog för att kolla status på mannen, jag vet att jag inte la nån vikt på hans huvud. "
▪️I*lma tycks ha buken som koll på att det är ok.
Trots att Juha har bytt färg och är helt borta:
Fhl: Syftet med det här stryptaget är ju att sänka andningen, var det någon som höll koll på att han fick luft?
I: Syftet var att han skulle bli lugn och jag kollade på hans mage att han andades."
Fhl: På vilket sätt såg du att han andades?
I: Jag såg det på magen."
För övrigt ses att det framstupa sidoläge hon åberopar inte är korrekt.