2023-03-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Så att Putin är dum rättfärdigar krig, död och lidande för Ukraina. Ge dom mer vapen bara, seså ut och slåss!!
Du tycks ha ett naivt sätt att se på saker.
Du har inte fattat vad Putin har för planer och vad konsekvenserna blir för många andra om han inte stoppas.
Du kritiserar åtgärderna som görs nu men har inte ett enda förslag på hur man heller borde göra.
Och nej, att låta Ryssland segra med sina planer är inte en bra åtgärd, så vad tycker du borde göras för att säkra Rysslands grannar för framtiden?
-Tandvärk: Alvedon eller tandläkarens tång?
Citera
2023-03-02, 14:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
SCAR är mig veterligen ingen automatkarbin som tillverkas av Ryssland eller Ukraina

Jag visste inte att Nato har egna fabriker och tillverkade vapen med en Nato signatur på.
Har de en särskild färg så att man ser att de kommer från Nato?

Eller kan man(vem som helst) köpa en SCAR?
Citera
2023-03-02, 14:18
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Folkmord om Ryssland lämnar Krim? Vad tänker du om morden som Ryssland utfört sedan annekteringen av Krim. Är de godkända av dig?
https://www.politico.eu/article/murder-putin-draft-target-crimea-tatars/
https://adcmemorial.org/en/articles/the-discrimination-and-persecution-of-crimean-tatars-in-2014-2022/

Människor från Krim har tvingats in i Putins armé för att slåss mot Ukraina. Var det ok?

Om alla pro-ryssar tar sitt pick och pack och lämnar Krim så kommer det inte vara några kollaboratörer kvar. Det är väldigt enkelt.

Ingen hatade ryssar innan 2014. Jag och många av mina vänner var väl investerade i landet och hade god förhoppning för framtiden. Fan, jag har fortfarande aktier i ett företag i St Petersburg men de pengarna får jag väl aldrig se röken av.

Rysshatet kommer endast för att ryssar beter sig illa. Det finns inget annat skäl.
Nu skiter det sig med leopardstridsvagnsgåvan som den lille stridspitten skulle få att leka med. Flera av de villiga proxystaterna har plockat fram dom ur förråden men upptäckt att dom är funktionsodugliga. En del har rostat sönder och andra måste repareras. Jämmer och elände - ingen idë att skicka skiten per jumbo.
Citera
2023-03-02, 14:18
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ojdå.

Ja väst har väl skickat mycket vapen. Hur dom strut kan vara olika,

Hur långt är detta från Ukraina?

Absolut.
Detta iklädda full NATO utrustning och vapen

Var det rosa färg kläder samt vapen = Frankrike?
Eller schackrutiga = Spanien?

Har Nato en gemensam uniform?
Citera
2023-03-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Folkmord om Ryssland lämnar Krim? Vad tänker du om morden som Ryssland utfört sedan annekteringen av Krim. Är de godkända av dig?
https://www.politico.eu/article/murder-putin-draft-target-crimea-tatars/
https://adcmemorial.org/en/articles/the-discrimination-and-persecution-of-crimean-tatars-in-2014-2022/

Människor från Krim har tvingats in i Putins armé för att slåss mot Ukraina. Var det ok?

Om alla pro-ryssar tar sitt pick och pack och lämnar Krim så kommer det inte vara några kollaboratörer kvar. Det är väldigt enkelt.

Ingen hatade ryssar innan 2014. Jag och många av mina vänner var väl investerade i landet och hade god förhoppning för framtiden. Fan, jag har fortfarande aktier i ett företag i St Petersburg men de pengarna får jag väl aldrig se röken av.

Rysshatet kommer endast för att ryssar beter sig illa. Det finns inget annat skäl.

Nej jag tycker inte att något krig är "okej".
Men jag kommer inte kräva, ens av ett fiendeland att man frivilligt ska ge upp regioner till ett fientligt land där du vet att delar av befolkningen som stödjer ditt land kommer att bli collateral damage i form av mindre folkmord.

Runt 70 % av Krim är Ryssar, det är en jävla massa människor.
Det är inte så enkelt att flytta på människor.

Samma logik kunde användas i Serbien, varför flyttade inte bara alla Kosovo-Albaner till Albanien? Eller varför flyttar inte bara Kosovo-Serberna till Serbien?
Folk vill inte flytta på sig. De har sina hus hem, jobb och allt. Folk är fattiga, alla har det inte gött som över medleklass+ i skandinavien och bara kan flytta.

Ryssland skapar ett elände för miljoner av Ukrainare med sitt krig.
Men drar de sig tillbaka skapar de ett elände för miljoner av Ryss-Ukrainare och/eller Ryssvänliga Ukrainare som då kommer bli helt slaktade av Azov och liknande grupperingar som får fri jakt.

Som jag alltid sagt, dela upp U-landet och "call it a day".

Det här har ju förutspåtts länge att Ukrainas västvänlighet ev. skulle leda till inbördeskrig. Ukraina är ett sådant exempel på ett land som MÅSTE delas upp.

Sen tycker jag inte att Ryssland ska ha rätt till alla regioner som klassas som Ryska.
Bara de mest Ryss-koncentererade.

---------------------------------------------------------------------

Din mening om "Jag hatade inte Ryssar innan 2014" .
Well, planen i Washington har ju varit att begränsa Rysslands ekonomiska och militära inflytande sedan upplösningen av USSR.

Eller trodde du att Ryssland bara skulle ge upp?

Georgien och Ukraina är bara pusselbitar i spelet.

Sen skulle det förvisso kunna gynna Ryssland att "ge upp". D.v.s duka under för USA, ge frihet åt utbrytarrepubliker, bli ett mindre land med demokrati som går med i EU familjen.

Men det har aldrig inträffat att länder gett upp resurser och makt tidigare för att gynna en annan supermakt.
Citera
2023-03-02, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Rysslands reinkarnation av Bagdad bob som ljuger som en häst travar pressad?

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
https://tt.omni.se/blinken-pressade-lavrov-vid-hastigt-mote/a/kEdgov

Ryssland ut ur Ukraina 🇺🇦

Det var säkert så 10-minuters konversationen gick till..

2 topp-politiker för kärnvapenländer som befinner sig i ett proxykrig talar alltså om kriget i samma simplistiska jargong som Media beskriver det.

"Var inte dum nu Lavrov" "Jo jag vill vara dum" Sa Lavrov
Citera
2023-03-02, 14:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är alltså Ryska rebeller det gäller. Men hur fan har en av dem fått tag på en Desert-Camoflauge SCAR? De såg ut att ha Ukrainskt gear. De var ingen rostiga Kalashnikovs. Sabotaget begicks dessutom när Ukrainsk gräns. Mysko

De tillhör en rysk frivilligkår som tillhör Ukrainas armé så de kan få vapen etc. från ukrainska armén och också som donationer från folk runt om i välden. Tydligen denna grupp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Volunteer_Corps
Om det stämmer så är de inte från Internationella Legionen utan en extremare variant som varit i Ukraina sedan 2014. De är ryska Judenazister som strider med Azov! Stackars Putin, Pride-Judenazismen sprider sig! Dessa verkar faktiskt mer nazistiska än Azov.

Så mycket konstiga människor och grupper i forna Sovjet man aldrig hört talas om.
Citera
2023-03-02, 14:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en rysk uniform och ett ryskt vapen som det är påklistrade skyltar som säger "Nato" med kirylliska bokstäver.

Tack! Då vet jag vad jag ska leta efter på alla bilder av Nato-vapen och Nato-uniform.
Citera
2023-03-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
En byhåla på 8a månader? Nej för faan det rullar på bra. Peskov flämtar om förhandlingar det är helt enligt plan.

En byhåla i storlek som Halmstad..
sen hänger ju allt på hur mycket resurser och manskap som pumpas in.. då spelar det ingen roll om det är en stor stad eller en liten by..
Citera
2023-03-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De tillhör en rysk frivilligkår som tillhör Ukrainas armé så de kan få vapen etc. från ukrainska armén och också som donationer från folk runt om i välden. Tydligen denna grupp:
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Volunteer_Corps
Om det stämmer så är de inte från Internationella Legionen utan en extremare variant som varit i Ukraina sedan 2014. De är ryska Judenazister som strider med Azov! Stackars Putin, Pride-Judenazismen sprider sig! Dessa verkar faktiskt mer nazistiska än Azov.

Så mycket konstiga människor och grupper i forna Sovjet man aldrig hört talas om.

Så hur lyckades de få vapen över gränsen från Ukraina?

Eller har de fått vapen innan 2022.
Såg ut att vara riktigt fint NATO-gear dom hade.

Mycket märkligt allting.
Ett gäng Ryska upprorsmakare med NATO gear som alltså varit passiva inne i Ryssland i över ett år sedan invasionen började slog nu till?
Citera
2023-03-02, 14:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Emblemen på uniformer och banér visar att soldaterna tillhör frivilligkåren RDK, som består av ryska medborgare som strider för Ukraina. Förbandet sorterar administrativt under Internationella legionen. Jag tror att något lokalt befäl har fått "feeling" och hittat på det här på egen hand.

Jag har inte kikat på någon länk, för vi vet alla att detta är trams. Men tack ändå!

Men att påstå att det finns något som ett Nato-vapen och en Nato-uniform, visar på en total brist av kunskap, verklighet och IQ.
Aka, rysk agent.
Citera
2023-03-02, 14:33
Medlem
attogs avatar
Citat:
SCAR är mig veterligen ingen automatkarbin som tillverkas av Ryssland eller Ukraina

Är det en sådan hör bössa du tänker på?

https://www.militarytimes.com/news/pentagon-congress/2017/07/17/taliban-seen-with-scar-rifle-commonly-carried-by-american-commandos/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in