2023-02-28, 21:22
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Men nej?

En stor grupp partisaner, rebeller och lokala förmågor i en stad hundra gånger större än den vi diskuterar, med förluster hos den anfallande sidan motsvarande hundra gånger mindre av de ryska i en stad som också är hundra gånger mindre

Den enda likheten är att de slåss i en urban miljö, finns inga andra likheter alls. Då kan du lika gärna säga att varenda slag som utkämpats i en skog kan jämföras med varandra
Finns så många fler variabler

https://svenska.yle.fi/a/7-10029576

Tankar om denna länk?
Tycker denna finska officer och jag har ungefär samma åsikter om detta!
Citera
2023-02-28, 21:22
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Du förminskar de Ukrainska hjältarna något rejält men att jämnför dem med otränade förortskillar.
Men vi tycker helt enkelt olika, fast du har fel

Förstår att din analysförmåga motsvarar en 8-åring med downs, men hear me out
Det är tvärtom

De " Ukrainska hjältarna " har kämpat med ungefär lika många soldater som de " otränade förortskillarna ", i en stad med en befolkning som är hundra gånger mindre, samtidigt som de åsamkat den invaderande styrkan hundra gånger fler förluster än de " otränade förortskillarna " lyckades med

Du har fel, låt oss gå vidare och inte fastna här
Citera
2023-02-28, 21:25
Medlem
Taggads avatar
Alla är ute efter offerkoftan Ryssland som själva absolut inte är ute efter någonting särskilt inte Ukraina.
Citat:
Putin tjänar på att peka ut ”spioner” i väst
Rysslands president Vladimir Putin beordrar underrättelsetjänsten FSB att vidta hårdare åtgärder mot det han kallar för ”sabotörer” och västerländska spioner i landet.

I ett anförande inför FSB säger Putin att väst skickar in personal, teknik och ”andra resurser”.

– Vi behöver svara på motsvarande sätt, säger Putin enligt Reuters.

Underrättelseexperten Joakim von Braun säger till DN att Putin pekar ut underrättelsetjänster från väst av politiska skäl.
https://omni.se/t/ryska-reaktioner/10029e67-3a4c-4f29-8930-95026041532f
Citera
2023-02-28, 21:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är en intressant frågeställning faktiskt. Jag undrar om det finns någon under-bordet deal/kommunikation där NATO sagt att en attack på Regeringsfunktioner i Ukraina automatiskt genererar stöd med exempelvis stridsflyg. Jag har undrat varför Ryssland inte dragit en Kalibr in i Ukrainska parlamentet bara för att.
Detta är exakt mina tankar. Man ser ju på bilder från Kiev var presidenten och regeringen håller hus. Visst kan Putler inte veta exakt när Zelensky är på plats i regeringsbyggnaderna, men det borde ju vara förhållandevis lätt att gissa genom att bevaka rörelserna utanför byggnaderna via deras sattelitövervakning. Jag tippar att orcerna i Kreml är oroliga för vad som skulle kunna hända om de skickar robotar lite planlöst som slår ut delar av Ukrainas ledningsfunktion. Enligt uppgift har ryssland utfört 12 mordförsök på Zelensky, så målet är nog snarare att plocka ut bara den högsta ledningen för att skapa kaos och osäkerhet.
Citera
2023-02-28, 21:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Är lite fundersam på en sak.
Du verkar vara så het på folk som kallar sig nazister.
Men det måste väl ändå svida REJÄLT för dig då så gott som varenda bild man ser på Ukrainska hjältar är just tvättäkta nazi symboler de har på sig!
Ojoj! Du har dessvärre blandat ihop dina bilder.
Ryssarna skickar nazister att kriga i Ukraina:
https://twitter.com/AnonOpsSE/status/1630661327503892499

Du tror väl inte ens själv på att nazister i Ukraina skulle följa en judisk ledare?
Citera
2023-02-28, 21:32
Medlem
Ännu ett nytt lagförslag som ryssarna vill införa, ska visst vara olagligt att drabbas av fobisjukan "russofobi" nu,dom vill införa en lag som avskräcker att folk drabbas av denna åkomma 🤣

Från Sky News

Russia looks to criminalise 'Russophobia'

The chairman of Russia's Human Rights Council has called for a new law that would criminalise "Russophobia", the country's Interfax news agency reports.

At a meeting today, Valery Fadeev proposed to define the concept of "Russophobia" at legislative level and called for a law to deter it.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713?
Citera
2023-02-28, 21:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
https://svenska.yle.fi/a/7-10029576
Det jag frågade om länkar till var detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Fast det kommer fler och fler artiklar och debattinlägg om att Ukraina måste avträda sina fem regioner till Ryssland och förhandla om fred. Är det en uppmjukning av opinionen inför ett natobeslut att dra sig ur?
Jag har inte sett detta, så därför frågade jag skribenten efter några länkar.

Din länk säger inte heller detta.

Citat:
Troligtvis får inte Ukraina tillbaka ens Donbass, menar officeren. Ifall Kiev lyckas komma fram till den frontlinje som fanns när kriget började vore det en avvärjningsseger.
Citera
2023-02-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Detta är exakt mina tankar. Man ser ju på bilder från Kiev var presidenten och regeringen håller hus. Visst kan Putler inte veta exakt när Zelensky är på plats i regeringsbyggnaderna, men det borde ju vara förhållandevis lätt att gissa genom att bevaka rörelserna utanför byggnaderna via deras sattelitövervakning. Jag tippar att orcerna i Kreml är oroliga för vad som skulle kunna hända om de skickar robotar lite planlöst som slår ut delar av Ukrainas ledningsfunktion. Enligt uppgift har ryssland utfört 12 mordförsök på Zelensky, så målet är nog snarare att plocka ut bara den högsta ledningen för att skapa kaos och osäkerhet.
Ryssland har inte den kapacitet som behövs med sina sateliter dom är från 60talet och fungerar antagligen inte ens idag. Man ser det i Ukraina kriget. Tex
Citera
2023-02-28, 21:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kramatorsk och Slovjansk kommer att hamna inom artilleriavstånd.

Faller Bachmut faller även dessa städer.

Ja visst ja. Ryssland har ju endast kortskjutande artilleri.
Citera
2023-02-28, 21:39
Medlem
HejaFinlands avatar
En bra video med en rysslandskännare som förklarar mycket av det jag också tänkt men som sammanfattar många spretiga och lösa trådar. Man får en bild av hur vanliga ryssar och det ryska samhället tänker, inte bara Putin. Videon förklarar hur många "Russofiler" i väst tänker och jag känner igen mycket. Kissinger är väl den främsta och även tyska och franska ledare i början av kriget. Men dessa finns det massa av inom eliten i Väst; många börjar efter ett år att ompröva sin syn på Putin och Ryssland. Detta gäller inte Putin-tokarna här i träden som bara köper den allra mest primitiva ryska propagandan som egentligen är riktad till ryska pensionärer. Men Psychic Sailor passar in i denna kategori. Gustav2adolf till viss del, han har en blandning av denna gamla Russofil-inställning och de nyare plattjordare/köpa-dummaste Sovjetrysspropagandan-Putinisterna/Coronavaccin.

Varning väldigt lång video: 1 hel timme. https://www.youtube.com/watch?v=ziCluJ3KPNg
Citera
2023-02-28, 21:44
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Z hade redan i mars förra året fått löfte av Putin att han inte skulle bli dödad.
Han är till stor nytta för Putin.
De kommer aldrig att döda honom utan han kommer få en fin bostad i Moskva som tack för hjälpen.
Mycket oklart på vilket sätt Zelensky är till stor nytta för Putin. Zelensky får Putin att framstå som en pajas med en havererad armé som inte ens klarar enkla uppgifter. Zelensky har säkrat vapenleveranser till Ukraina i sådana mängder att Putin håller på att åka på stordäng. Med en svagare ledare hade nog Ukraina idag varit ryskt, men med Zelensky vid rodret kommer detta äventyret sluta med galgen för Putin. Om ett år kommer det distribueras ut bilder över världen som visar en död Putin hängandes i en snara från Ärkeängelskatedralens torn i Kreml.

Alltså MYCKET oklart hur Putin ska kunna tacka Zelensky för hjälpen när han är tvärdöd.
Citera
2023-02-28, 21:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Orkar inte leta igenom alla dina inlägg.
Men du har ständigt hävdat att jag är pro ryss för att jag ENLIGT DIG kommer med rysk propaganda.
Ta nu och kolla på denna länk och återkom sedan

Jag har läst artikeln.

Men du får allt leta igenom och hitta var jag skrivit att allt som ’kommer utanför reuters ramar’ (sic!) är rysspropaganda.

Något slags värdighet förväntar jag mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in