2023-02-28, 11:39
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du citerar en engelsk tolkning av Putins tal i Time Magazine som för övrigt ligger bakom en betalvägg.

I att Ukraina som det landet såg ut efter 1991 inte har en gemensam historia bakåt i tiden har Putin alldeles rätt i. Klart historien spelar stor roll men det gör även geografin/klasstillhörighet/språk osv osv i konflikten nu.

Putin och väst är fullständigt medvetna om dessa faktorer och har sannerligen använt sig av dem i att driva fram konflikterna i den ukrainska befolkningen. Klart till exempel att befolkningen i ett sådant stort land har nytta av bra ekonomiska och politiska relationer med det land som ligger närmast dem själva. Västra Ukraina västerut och östra Ukraina österut. Det är rena självklarheter Putin säger.

Ukrainarna vill ha det som befolkningen i västeuropa - samma standard och levnadssätt och det är det som styrt opinionen i landet och inte något slags kulturell gemenskap eller demokrativiver och HBTQ-flagggor. Ni får vårat välstånd om ni krigar mot ryssar - så har erbjudandet från Nato sett ut.

Du får det att verka enkelt med väst och öst, av Ukraina. Dra ett streck bara.
På annat lands territorium?
Har du kikat på:
Vem som hamnar på fel sida av strecket?
Hur stor % andel av befolkningen, som hamnar på fel sida av strecket?

Ska detta vara framtidens melodi? Vi drar nu ett nytt streck i ert land. Oavsett erkända gränser.

Folk flyttar in, men rensas ut, då risken att någon ska komma och dra ett streck är för stor. Etnisk rensning.

Återvandring
Eller ett flyttbidrag. Är det modellen tycker du?
Få 50 000 och flytta hem till ryss-land?
Citera
2023-02-28, 11:42
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tolkningen är, som alla tolkningar, gjord med en agenda. Det är inte bara översättningen men även hur den kontextualiseras och vad som utelämnas. Det är sällan så att man översätter fel, det är ointressant.

I tider som dessa är det bättre att läsa tal direkt, och skumma/söka i texterna. Gäller oavsett om det är Biden eller Putin som snackar.
Vad är din poäng?
Tolkar du Putin som att han säger att Ukraina ÄR en legitim statsbildning som ska finnas kvar?
Vad grundar du i så fall den tolkningen på?

Att ifrågasätta andemeningen av vad Putin anser om Ukrainas rätt till existens är en kamp i motvind.
Men för all del - kämpa på!
Citera
2023-02-28, 11:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det är oavsett väldigt mycket. Det går att ha åsikter åt olika håll, men det går inte längre att säga att det gått bra eller ens okej för Ryssland.

Helt enig. Problemet blir när det svänger över i diskussioner som "nu måste vi stöda det fredliga demokratiska ukraina liiite till, för det onda Ryssland får snart slut på krigsmakt".
Citera
2023-02-28, 11:44
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Motiv: fred och mänskilig utveckling
Medel: Debatt och förstå motståndare genom rationell diskussion.

Jag har inget emot att provocera och irritera ifall det krävs för att få andra att inse att en position är fel. Det kanske inte ändrar just den person som jag diskuterar med, men helt klart andra läsare.

Om andra kan ha fel söker du ej förstå dem, du moraliserar vilket innebär känslotänkande och sålunda ej rationell diskussion. Kognitiv dissonans är lustig, nåväl jag har vunnit detta slaget och härmed utropar jag fred!
Citera
2023-02-28, 11:47
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vad är din poäng?
Tolkar du Putin som att han säger att Ukraina ÄR en legitim statsbildning som ska finnas kvar?
Vad grundar du i så fall den tolkningen på?

Att ifrågasätta andemeningen av vad Putin anser om Ukrainas rätt till existens är en kamp i motvind.
Men för all del - kämpa på!

Du verkade inte förstå ordet "tolka".

Jag är helt övertygad om att Putin kommer "låta" Ukraina finnas kvar som en juridisk person, som stat, ja.
Citera
2023-02-28, 11:51
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I det ryska lägret står skratten högt i tak. EU:s sanktioner driver man friskt med. Råa skämt på EU:s bekostnad drar ner skrattsalvor. man gör EU:s ledargarnityr till åtlöje och flera råa skämt dras om dess representanter.

Ja. EU:s högtidliga sanktionsbeslut är sannerligen ett skämt. Här tuffar ett fartyg lastat med rysk gas in mot en svensk hamn för att lossa sin last. Europas företagare är bundna av mångåriga kontrakt som inte går att bryta ens i krig. Det blir för dyrt och dom konkar. Alltså: bussines as usual.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab3mnL/mp-vill-ha-svar-varfor-sverige-koper-rysk-gas

Men det är väl bra för ryss-land med sanktionerna!
Du mfl har slagit fast att det drabbar bara väst. Låt oss gå med på att det drabbar väst själva.
1-0 till dig och Putin.

Men vill du och Putin inte att det ska fortsätta och drabba väst?
Varför väcka den björn som sover och få väst att upphöra med sanktionerna?
Är det en omtanke om väst som får dig och Putin att tycka att väst borde sluta med sanktionerna, för sin egen skull?
Nej. Låt sanktionerna fortsätta. Då kommer du snart vara uppe på 100-0.
Urra! Urra! Urra! som du och Putin kan säga då.

Eller?
Citera
2023-02-28, 11:53
Medlem
attogs avatar
Citat:
Som jag frågat dig förr...När ska du börja ifrågasätta siffrorna istället?

Varför ska han ifrågasätta?
Om du har tveksamheter, kom med din alternativa fakta!
Citera
2023-02-28, 11:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Jag skriver det här en gång för att markera:
Håll käften din dumma fitta, jag är inte intresserad av att slösa min och andras tid med att konversera med en efterbliven apa.

Du är ett typexempel på Dunning-Kruger-effekten. En midwit som inte har koll.

Du tror att inhemska ryska motståndsrörelser mot Putin saboterar energianläggningar när vi ser samma mönster över hela världen.
Senast redigerad av borskungen 2023-02-28 kl. 11:59.
Citera
2023-02-28, 11:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Helt enig. Problemet blir när det svänger över i diskussioner som "nu måste vi stöda det fredliga demokratiska ukraina liiite till, för det onda Ryssland får snart slut på krigsmakt".

Vilket problem är det du tänker nu på, denna gång?
Vari ligger det ett (framtida) problem?
Citera
2023-02-28, 11:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Varför ska han ifrågasätta?
Om du har tveksamheter, kom med din alternativa fakta!

Många frågor från dig. Är du kanske en rumpnisse?

Han ska ifrågasätta för att det troligen är fel. Om Ryssland hade haft så stora förluster, så hade de troligen använt någon annan strategi. Eller aldrig invaderat från första början. Alternativt förlorat kriget.
Citera
2023-02-28, 12:00
Medlem
attogs avatar
Citat:
Många frågor från dig. Är du kanske en rumpnisse?

Han ska ifrågasätta för att det troligen är fel. Om Ryssland hade haft så stora förluster, så hade de troligen använt någon annan strategi. Eller aldrig invaderat från första början. Alternativt förlorat kriget.

"Troligen fel?"

Nej, det tror inte jag och många andra.
Men du har källor som säger annat? Jag är väldigt nyfiken på att få se dina alt fakta.

Rumpnisse
Öppet forum och många påstående från dig. Man vill veta mera, av vad du vet.
Frågor på det?
Citera
2023-02-28, 12:03
Medlem
Taggads avatar
Så bör det bli för att freda Ukraina från det destruktiva Ryssland.
Citat:
Stoltenberg: Ukraina kommer på sikt bli medlem i Nato
Ukraina kommer att ”på sikt” bli medlem i försvarsalliansen Nato, uppger Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg.

– Natos allierade är överens om att Ukraina kommer att bli medlem i vår allians, men att det rör sig om ett långsiktigt perspektiv, säger Stoltenberg.

https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Man undrar om Putin och hans Kreml kan åstadkomma något positivt istället för deras anmärkingsvärda självskadebeteende. Det går åt h-e för ryssland och folket lider av likgiltighet. Förstår Ryssland ogillar Nato som hindrar dom att mörda sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in