Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror att vid första attacken med taktiska kärnvapen kan man hitta områden med många trupper i ett litet område men sedan kommer man sprida ut trupperna ännu mer. Städer och sådant kan man ju utrota. Kanske är de faktiskt effektivare mot en försvarande trupp? Man skulle ju enkelt kunna utplåna Bakhmut och alla som är där och försvarar? Mot en offensiv behöver man nog skicka många kärnvapen.
Det som är lite "läskigt" är att de gör ju mest nytta i tidig fas i ett angrepp. Om en styrka helt har brutit genom och överhuvudtaget inte är "contained", som t ex i den lyckade Kharkov-offensiven som Ukraina genomförde, så är kärnvapen nog av begränsad nytta - speciellt i ett område som inte är styrt av geografiska barriärer. Så antingen använder man dem vid en ackumulering eller precis i starten av ett angrepp, eller så struntar man i det. Så tänker jag i alla fall. Vi vet ju inte exakt vilken doktrin de har.
Jag tror också de är bäst mot försvarande trupp - förutom att då ska anfallaren därefter rycka fram genom kontaminerad terräng.