2023-02-27, 10:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Märkligt? Var inte du en av de som pratade om realpolitik tidigare? Tror du verkligen att ett land som SaudiArabien vill skada sin egen ekonomi och riskera gränskonflikter med sina grannar för att stödja en invasionsmakt? Även länder som ogillar väst eller USA har oftast begränsningar i sitt självskadebeteende.

Internet är fullt av nya användare som inte vet vad realpolitik är för något. De har plockat lite Mearsheimercitat från Twitter och tror att de har en komprehensiv förståelse.
Citera
2023-02-27, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Missade du att det pratas om instängda ryssar i inlägget?

Det ryktas om en lokal motattack av Ukraina mot Krasna Hora.

Ja, jag har problem med att urskilja på vissa färger inom det blå och gröna spektrumet, så missade pilarna tills jag tog mig en närmare titt.
Citera
2023-02-27, 10:23
Medlem
Rumpkorvens avatar
Hur länge tror ni att putin får leva? Även om kriget skulle ta slut idag så skulle putin inte längre få komma till ett västland igen.
Citera
2023-02-27, 10:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Hur länge tror ni att putin får leva? Även om kriget skulle ta slut idag så skulle putin inte längre få komma till ett västland igen.
ryssarna har en sjuklig fäbless för "starka män" som pissar på dom och pekar med hela handen. räcker med att glo lite på 1420 på tuben så får man det åter bekräftat, nänä, jag bryr mig inte så mycket om politik, politiker och militären, de vet vad de håller på med. jag är kuvad och tänker inte ifrågasätta.

när putin ryker, hur det nu än sker, så kommer han ersättas av någon annan "stark man".

gällande väst så lär han nog ligga på non grata-nivå ja.
Senast redigerad av brutefish 2023-02-27 kl. 11:08.
Citera
2023-02-27, 10:33
Medlem
Taggads avatar
Hur länge lyckas Putin tuta i det ryska folket om det rätta i den folkrättsvidriga invasionen? Att han bland mycket annat är rädd även för detta är det med rätta.
Citat:
ISW: Putin tycks tveka inför en ny tvångsmobilisering
”Han verkar nervös inför hur stora uppoffringar han kan tvinga folket till.”
Enligt tankesmedjan behövde den ryska armén mer folk redan i maj i fjol, men trots det dröjde det ända till september innan omkring 300 000 män mobiliserades.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-february-26-2023
Citera
2023-02-27, 10:34
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Wow. Hoppas detta håller i sig.

Hur många kan de snart ha omslutit?
10 000?

Set inte bra ut för ryssen! Snart får de slut på mat och ammo! Ger upp om en vecka eller så!
Citera
2023-02-27, 10:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Västs kollaps och den nya hegemonin som ryssarna i sin egen helt förvrida självuppfattning trodde de skulle åstadkomma, faller som ett korthus. Ingen ställde upp för dem. Zelensky och Luka kommer att ha samtal med Kina om krisen. Kanske till och med Kina påverkat Saudi om att göra det här.

Kina som först godkände Rysslands planer, försöker nu utnyttja kriget för att vinna goodwill. Man har insett att allierade får man inte genom att hota och kriga, utan genom att vara vänner. Ryssland är deras, så de behöver inte försvara dem då de inte har någon annanstans att vända sig.
Rysslands enda chans är att avsluta kriget och avskaffa Putin för att klara sig från det.

Även diktaturer som kanske skulle tjäna på den ryska nya världsordningen stödjer inte förlorare. Om Ryssland ses som förlorare så kommer diktaturer som Kina, Turkiet och Saudi vända dem ryggen. De kommer inte kämpa för en förlorad sak. De enda Ryssland kan hoppas på då är länder som redan är paria i världen som Nordkorea och Iran. Armenien har insett att Ryssland inte kan hjälpa dem längre, de är för maktlösa, och har vänt sig mot USA. Vietnam gjorde det samma för länge sedan. Kazakstan vill vända sig mer mot Kina och Väst. Alla vänder sig bort från den svaga förloraren Ryssland.
Citera
2023-02-27, 10:43
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Vet inte om man kan säga att det är kört än, ukrainarna har bevisat att man inte ger sig i första taget. Men med tanke på hur mkt ukraina har lagt på att försvara backmut så blir det ett svårt nederlag, helt klart. Att backmut kommer att falla sa jag för ett tag sedan, det var uppenbart. Nu är frågan hur dom kommer att hantera det. Backmut var kraftigt fortifierat. Tvivlar på att det stämmer med resten av ytan efteråt mot dnieperfloden. Nu kan vi snart få se hur kriget slutar, eller iaf om ukraina klarar att stå emot.

Fortfarande uppenbart?
Citera
2023-02-27, 10:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

När/om Ryssland vill börja samverka med Väst så är ju Putin en belastning. Alla uppgörelser, alla avtal, all handel, kommer bli sämre med Putin inblandad. Men kanske r han så mäktig att ingen kan avsätta honom? Kanske är det som Lavrov tydligen sagt i ett privat samtal att Putin planerade hela kriget själv?
Citera
2023-02-27, 10:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Ja.

Finns olika uppgifter på hur många de har.
10 eller 6, operativa.

Intressant var att de används av ryss-land att styra in missiler.
Trodde inte att dessa plan användes till detta.
Borde innebär mindre missilattacker på Ukraina.

Hört följande:

Det finns 15 aktiva enheter av M-50 Mainstay i det ryska flygvapnet. Planen undergår just nu en komplicerad "uppgraderingsprocess" för att kunna leda kryssningsrobotangrepp. De nya plan som kommer "on line" betecknas M-50U.

Sju M-50U är operativa och kan användas av ryssarna, men av dessa finns en i Syrien. För att kunna ha en heltäckande "around the clock" stridsledning över Ukraina måste ryssarna ha minst fyra Mainstays som kan avlösa varandra och dessutom back-up om det skulle bli något fel. De sex som man hade var ett minimum, som jag ser det. Nu har man bara fem kvar (ytterligare en uppgraderad M-50U kommer dock att levereras senare i år).

Individen som skadades/förstördes bar identifikationen 43 Красный (43 Röd) och kom till Belarus för ett par månader sedan i samband med en övning och blev kvar. Hon har sedan patrullerat över belarusiskt luftrum för att bl a dirigera robotangreppen. Nu är hon vingklippt och flyger förhoppningsvis aldrig mer.

Detta är en rysk förlust av en strategisk tillgång (i paritet med sänkningen av robotkryssaren Moskva). Det är stort.
Citera
2023-02-27, 10:48
Medlem
HAARPs avatar
Uppdatering Bakhmut. Ryssarna fortsätter avancera.

https://www.youtube.com/watch?v=Lr3C58dEsDg
Citera
2023-02-27, 10:49
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ja, jag har problem med att urskilja på vissa färger inom det blå och gröna spektrumet, så missade pilarna tills jag tog mig en närmare titt.

Tror inte färgblindhet, är ditt problem.
Pilarna är tydliga. Oavsett färg.

Sanningen ligger i ditt narrativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in