2023-02-25, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hankwiththecrank
Du sitter ju bara och trollar. Även en äldre 325 från tidigt 2000 tal gör 0-100 på dryga 6 sek. Zoe ligger mellan 10 och 14 sek beroende på motor.

Det låter verkligen jätteroligt, framför allt mycket piggare än 325 :😀

Poängen är ju att det för mitt behov är viktigare med reaktionstiden från att man trycker ner pedalen till den börjar accelerera (omedelbart med elbilar) och att ha god acceleration från stillastående/låga hastigheter vid rondellkörning, rödljus etc upp till c:a 30-50km/h än det är att accellerera snabbt till 140. Manuell låda är för övrigt inte ens ett alternativ för mig längre, det blir så sjukt mycket växlande.

Zoe'ns initiala reaktion när jag trycker gasen i botten från stillastående påminner ju mer om en några år gammal sportbil med launchcontrol än den trötta bil du målar upp det som. Upp till typ 15-20km/h då, men ändå riktigt snabbt upp till 50.
Sportbilens acceleration avtar ju inte förrän vid ganska höga hastigheter och är helt säkert roligare bil att äga tills man ska betala för den. Men jag ska ju inte hålla 100 i rondellen utan max 30-40.
Sen värderar jag en låg TCO om <2500kr per månad och låg ekonomisk risk högre än att betala mycket mer för lite roligare körning enstaka tillfällen.

För varje gång jag ska accelerera up till 100km/h så gör jag ju tiotals till hundratals starter från stillastående eller accelerationer från låga hastigheter upp till 40-70km/h. Jag bor strax utanför stockholm och åker där med i princip enbart i stadstrafik på flerfiliga 50-80 vägar med många filbyten, luckor mellan bilar man behöver smita in i och har bara enstaka sträckor inom cirka 5 mils radie där man kan köra över 90. Det är ju nästan alltid bilar i vägen, det går inte att köra eller accellerera så mycket snabbare för då krockar man.

Citat:
Du och Bab7 verkar bo under samma sten gratisladda på samma Lidl och dricka samma ljumna thermoskaffe medan ni sitter där i 2 timmar och väntar på att laddningen ska nå 100% 😭

Man laddar oftast bara cirka en timme åt gången om man ska åka längre och jag gör bara sådana resor över 20mil några enstaka gånger om året, då cirka 30mil så jag kommer behöva stanna och ladda 45-60min några gånger om året, då blir det shopping eller restaurangbesök och lunch / middag samtidigt.

Annars har vi bara laddat hemma, det gör inget att det tar tid att ladda den. Varje dag kan vi köra 20mil utan att fundera på laddning.

Dessutom bra komfort där jag tycker att det räknas för vardagsbruk. Förvärmningen värmer ju upp bilen på nån minut så den är ju alltid minst lite ljummen när man sätter sig i den även om jag för tre minuter sen kom på att jag behövde grädde och behöver åka till butiken.

Detta som jag beskriver gäller ju de flesta elbilar. Det finns såklart bättre elbilar, men (begagnat)priset är då mycket högre.
Det jag verkligen saknar i zoen är adaptiv farthållare och typ "pilot assist" som följer körfält, trafikflöde m.m automagiskt men nästa bil får nog det.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-25 kl. 11:21.
Citera
2023-02-25, 15:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du sitter ju bara och trollar. Även en äldre 325 från tidigt 2000 tal gör 0-100 på dryga 6 sek. Zoe ligger mellan 10 och 14 sek beroende på motor.

Det låter verkligen jätteroligt, framför allt mycket piggare än 325 :😀

Du och Bab7 verkar bo under samma sten gratisladda på samma Lidl och dricka samma ljumna thermoskaffe medan ni sitter där i 2 timmar och väntar på att laddningen ska nå 100% 😭
Jag kör hellre ZOE än BMW 325i, men var och en får ju göra sitt eget val.

Och de flesta väljer ju ZOE enligt försäljningsstatistiken, det säljes fler ZOE än 325.

Vilken av dom som är bäst är väl mest en filosofisk fråga, en fråga om prioriteringar.

ZOE är ju onekligen den miljövänligare av dom två.
Citera
2023-02-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kör hellre ZOE än BMW 325i, men var och en får ju göra sitt eget val.

Och de flesta väljer ju ZOE enligt försäljningsstatistiken, det säljes fler ZOE än 325.

Vilken av dom som är bäst är väl mest en filosofisk fråga, en fråga om prioriteringar.

ZOE är ju onekligen den miljövänligare av dom två.

Nu gällde frågan enbart prestanda och din religiöse polare var det som drog upp 325 och hur mycket mer rolig Zoe är att köra än 325, vilket givetvis är helt jävla bizarrt uttalande. Även om Zoe är snabbare än en BMW 325 från 2002 mellan 0 och 10 km/h så förändrar det inte faktumet att Zoe är en livlös sten i jämförelse. Vore kul att se hur många minuters skillnad det blir mellan en 20 år gammal 325 och en Zoe på Nurburgring t.ex. Ni två måste hitta nya hobbies än att sitta och Trolla på Flashback om skitbilen Zoe, för det är precis det den är.

- Dålig/usel kvalite
- Extremt trött och seg, särskilt för att vara en elbil
- Långsam laddning
- Extremt osäker (0 stjärnor i Euro NCAP)
- Omodern och ful design både inne och ute. Alldeles för liten MMI skärm, extremt plastig känsla på klassiskt Renaultmaner
- Stötig, bullrig och allmänt okomfortabel.
- Usel lastkapacitet
Citera
2023-02-25, 17:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nu gällde frågan enbart prestanda och din religiöse polare var det som drog upp 325 och hur mycket mer rolig Zoe är att köra än 325, vilket givetvis är helt jävla bizarrt uttalande. Även om Zoe är snabbare än en BMW 325 från 2002 mellan 0 och 10 km/h så förändrar det inte faktumet att Zoe är en livlös sten i jämförelse. Vore kul att se hur många minuters skillnad det blir mellan en 20 år gammal 325 och en Zoe på Nurburgring t.ex. Ni två måste hitta nya hobbies än att sitta och Trolla på Flashback om skitbilen Zoe, för det är precis det den är.

- Dålig/usel kvalite
- Extremt trött och seg, särskilt för att vara en elbil
- Långsam laddning
- Extremt osäker (0 stjärnor i Euro NCAP)
- Omodern och ful design både inne och ute. Alldeles för liten MMI skärm, extremt plastig känsla på klassiskt Renaultmaner
- Stötig, bullrig och allmänt okomfortabel.
- Usel lastkapacitet

Dina försök att förvränga fakta godtar jag inte, här är sanningen:

- ZOE har erkänt bra kvalitet, batterierna är av högkvalitativa LG chem batterier, plåt och lack är bland de bästa på marknaden och ZOE är befriad från de flesta andra småfel som många andra konkurrenter har.

- ZOE har den snabbaste AC laddningen av alla elbilar, något som är mycket uppskattat och som ofta nämns som en pluslunkt i tester. Därtill finns numera även 50 kW snabbladdning, vilket i kombination med AC 22 och klassens bästa räckvidd gör ZOE svårslagen i småbilsklassen.

- ZOE fas 1 har 5 stjärnor i euro ncap, och samma siffror i krockskydd i tabellen som Volvo V70 årsmodell 2016..
ZOE fas 2 , 2023 har numera 1 stjärna pga utökad standardutrustning i form av aut nödbroms, övriga stjärnor har i stort sett inte med krocksäkerheten att göra utan är baserat på bortfall av övriga aktiva säkerhetssystem, precis som på Volvo V70 årsmodell 2016, och det är nog få som skulle benämna den som osäker, men den hade också idag endast fått 1 stjärna.

- ZOE är extremt modern med en karakteristisk yttre design med LED varselljus, LED strålkastare och LED bakljus, med blå accenter i ljussignaturerna. Interiört finner man en heldigital cockpit, individuellt konfigurerbar med de senaste funktionerna, förpackat i en stor multimediaskärm, på fas 2 till och med väldigt stor skärm, större än konkurrenternas.

- komforten är god i ZOE, utrymmet fram, de sköna stolarna, den perfekta körställnkgen och de stabila köregenskaperna är en av de stora ljuspunkterna när det gäller ZOE, något som alla ZOE-ägare här i tråden också vittnat om.

- bagageutrymmet är störst i småbilsklassen och ZOE får lasta mer än de flesta andra småbilar.

Sammanfattningsvis kan vi nog vara överens om att vi ZOE-ägare nog har en klarare och tydligare bild av ZOE än vad du har.
400.000 ZOE- ägare kan inte ha fel!
Senast redigerad av BAB7 2023-02-25 kl. 17:48.
Citera
2023-02-25, 20:27
Medlem
Citat:
Dina försök att förvränga fakta godtar jag inte, här är sanningen:

- ZOE har erkänt bra kvalitet, batterierna är av högkvalitativa LG chem batterier, plåt och lack är bland de bästa på marknaden och ZOE är befriad från de flesta andra småfel som många andra konkurrenter har.

- ZOE har den snabbaste AC laddningen av alla elbilar, något som är mycket uppskattat och som ofta nämns som en pluslunkt i tester. Därtill finns numera även 50 kW snabbladdning, vilket i kombination med AC 22 och klassens bästa räckvidd gör ZOE svårslagen i småbilsklassen.

- ZOE fas 1 har 5 stjärnor i euro ncap, och samma siffror i krockskydd i tabellen som Volvo V70 årsmodell 2016..
ZOE fas 2 , 2023 har numera 1 stjärna pga utökad standardutrustning i form av aut nödbroms, övriga stjärnor har i stort sett inte med krocksäkerheten att göra utan är baserat på bortfall av övriga aktiva säkerhetssystem, precis som på Volvo V70 årsmodell 2016, och det är nog få som skulle benämna den som osäker, men den hade också idag endast fått 1 stjärna.

- ZOE är extremt modern med en karakteristisk yttre design med LED varselljus, LED strålkastare och LED bakljus, med blå accenter i ljussignaturerna. Interiört finner man en heldigital cockpit, individuellt konfigurerbar med de senaste funktionerna, förpackat i en stor multimediaskärm, på fas 2 till och med väldigt stor skärm, större än konkurrenternas.

- komforten är god i ZOE, utrymmet fram, de sköna stolarna, den perfekta körställnkgen och de stabila köregenskaperna är en av de stora ljuspunkterna när det gäller ZOE, något som alla ZOE-ägare här i tråden också vittnat om.

- bagageutrymmet är störst i småbilsklassen och ZOE får lasta mer än de flesta andra småbilar.

Sammanfattningsvis kan vi nog vara överens om att vi ZOE-ägare nog har en klarare och tydligare bild av ZOE än vad du har.
400.000 ZOE- ägare kan inte ha fel!

Sanningen? Ok, det får stå för dig.

Jag ska berätta något om sanning för dig. Sanning = fakta. Till exempel 0 stjärnor i EuroNCAP, det är fakta och även en sanning. 0-100 km/h är fakta och även sanning. Att byta motor 3 gånger på 20000 mil är fakta och sanning

Du ägnar dig åt att försköna och ljuga ihop egna "sanningar" som tyvärr för din del, genomskådas gång på gång i denna tråd. Bara en fanatiker kan hålla på som du gör och det är mycket tragiskt att vara så hjärntvättad.

Vad är det för idiotiskt resonemang att lyfta fram att Zoe har snabbast AC laddning av alla småbilar, vad är det för "sanning" att komma dragande med? Hallå blixten, bilar går att ladda med 200 kW idag och flera småbilar går att ladda med 100. Varför nämner du ens Zoes 22 kW AC laddning? Är du dum i huvudet på riktigt?

Du lyfter fram att Zoe har ledljus? Vilken bil har inte ledljus idag 2023? Vilken bil hade inte ledljus 2018? Vilken feature alltså....

Komforten i Zoe och stolarna? Stolarna är inte ens höj och sänkbara. Som sagt, jämfört med din trampbil du verkar köra med när Zoe:n står på laddning så kanske Zoe har bra komfort, men annars?

Allvarligt, det är lönlöst att snacka med dig. Vi kan nog vara överens om att alla i denna tråden utom du och 3 pers till inser att Zoe är en blek föredetting som är hopplöst efter med sin långsamma laddning, usla kvalitet, framför allt på motor och drivlina, gammalmodiga design och sega köregenskaper.
Citera
2023-02-25, 20:31
Medlem
Citat:
Sanningen? Ok, det får stå för dig.

Jag ska berätta något om sanning för dig. Sanning = fakta. Till exempel 0 stjärnor i EuroNCAP, det är fakta och även en sanning. 0-100 km/h är fakta och även sanning. Att byta motor 3 gånger på 20000 mil är fakta och sanning

Du ägnar dig åt att försköna och ljuga ihop egna "sanningar" som tyvärr för din del, genomskådas gång på gång i denna tråd. Bara en fanatiker kan hålla på som du gör och det är mycket tragiskt att vara så hjärntvättad.

Vad är det för idiotiskt resonemang att lyfta fram att Zoe har snabbast AC laddning av alla småbilar, vad är det för "sanning" att komma dragande med? Hallå blixten, bilar går att ladda med 200 kW idag och flera småbilar går att ladda med 100. Varför nämner du ens Zoes 22 kW AC laddning? Är du dum i huvudet på riktigt?

Du lyfter fram att Zoe har ledljus? Vilken bil har inte ledljus idag 2023? Vilken bil hade inte ledljus 2018? Vilken feature alltså....

Komforten i Zoe och stolarna? Stolarna är inte ens höj och sänkbara. Som sagt, jämfört med din trampbil du verkar köra med när Zoe:n står på laddning så kanske Zoe har bra komfort, men annars?

Allvarligt, det är lönlöst att snacka med dig. Vi kan nog vara överens om att alla i denna tråden utom du och 3 pers till inser att Zoe är en blek föredetting som är hopplöst efter med sin långsamma laddning, usla kvalitet, framför allt på motor och drivlina, gammalmodiga design och sega köregenskaper.

Sluta mata trollet. Alla vet att han trollar. Låt honom hållas bara. Alternativet är att han är efterbliven och då finns inget att göra med argument ändå, han kommer aldrig förstå. Alla i tråden utom BAB7 och ett par till vet att du har rätt. Du behöver inte bevisa mer, ok?
Citera
2023-02-25, 20:47
Medlem
Citat:
Även om Zoe är snabbare än en BMW 325 från 2002 mellan 0 och 10 km/h så förändrar det inte faktumet att Zoe är en livlös sten i jämförelse.

Det här är som att tejpa fast en raket på bilen och skryta om hur snabb den är.
Ja, den kansle är myclet snabbare och accelererar fort men när kan du använda dig av det och ger det dig verkligen något användbart mervärde för pengarna annat än penismätning?

Citat:
Vore kul att se hur många minuters skillnad det blir mellan en 20 år gammal 325 och en Zoe på Nurburgring t.ex. Ni två måste hitta nya hobbies än att sitta och Trolla på Flashback om skitbilen Zoe, för det är precis det den är.

Klart bmw'n vinner. Men inte fan är det nurburgring som är målet med bilköpet, tror du det så kanske du ska dubbelkolla forum. Det här är flashback i en tråd om en vardagselbil, inte nån tråd om turbomatad ls1 i suprachassi på garaget.
Det är alltså du som är i fel tråd.
Citera
2023-02-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Alternativet är att han är efterbliven och då finns inget att göra med argument ändå

Nu är det ju ni som inte verkar kunna förstå att andra kan resonera och prioritera annorlunda än er, såatteh..
Citera
2023-02-25, 21:33
Medlem
Fördelen med snabb AC laddning är ju att det är det man kan ladda hemma. Samt att AC-laddning ofta är mycket billigare på betalstationer. Det är ett av ZOEs stora plus.
Citera
2023-02-25, 23:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Du är okunnig i ämnet.
Det får man lov att vara, men då ska man också förstå sina begränsningar och inte skrev en massa trams, utan istället ta emot den information som finns i ämnet.

Så här är det:
AC 22 har flera fördelar bla:

- AC 22 är vanligare och mer utbrett än CCS och Chademo, En AC 22 station hittar du inte bara utmed de stora vägarna, utan också ofta i byar och samhällen, centralt i städer och vid hotel etc.
Fördelen är inte bara att du i stort sett alltid har en AC 22 i närheten, utan också det faktum att ZOE här laddar minst dubbelt så snabbt som andra elbilar.

- AC 22 laddning sliter minde på batteriet än snabbladdning.

- AC 22 är nästan alltid billigare att ladda, kan ofta vara halva priset jämfört CCS, kan alltså handla om flera hundra kronor på en 50- 60 mila tur till fördel för ZOE.

AC 22 erbjuds ibland gratis vid vissa laddställen, tex vid mataffärer eller till och med i enstaka fall utmed Autobahn.

- AC 22 laddare drabbas i mindre omfattning av driftstörningar än snabbladdare, vilket bidrar till större säkerhet att hitta en fungerande laddare när det är dags för laddpaus.

Angående laddhastigheten, så har du inte riktigt förstått hur den fungerar.
Bilens maximala laddstyrka har inte direkt att göra med hur snabbt bilen laddar, det tillkommer flera olika faktorer som tex laddkurva och BMS.
Med andra ord, en bil som kan ladda max 160 kW, kan ladda snabbare än en bil med max 200 kW, vissa modeller håller en dålig laddkurva och når sällan eller aldrig sin peak som den ska göra enligt den tekniska datan.

Och när det gäller den maximala laddhastigheten, så uppnås denna vid snabbladdning enbart under en mycket kort tidsperiod, tex mellan 20-30%, för att sedan radikalt rasa. Lite olika på olika bilar, vissa har stora problem att snabbladda tex i kyla, andra när batteriet är för varmt etc.

ZOE håller sin laddkurva enormt bra, den ligger oftast på 20-22 kW genomgående från 0-80%.
Det är det ingen annan bil som gör.

För att översätta detta i ett praktiskt exempel, kan vi jämföra laddningen mellan min ZOE och en Hyundai Kona.
Hyundain snabbladdar bara marginellt snabbare än min ZOE, på ett laddstopp vid långresa laddar Hyundain knappt 15 minuter snabbare från 20-80%.
Det betyder i praktiken att Huyndaiföraren är framme 30 minuter före mig vid en resa mellan Malmö och Hannover.
Senast redigerad av BAB7 2023-02-25 kl. 23:32.
Citera
2023-02-26, 18:09
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Du är okunnig i ämnet.
Det får man lov att vara, men då ska man också förstå sina begränsningar och inte skrev en massa trams, utan istället ta emot den information som finns i ämnet.

Så här är det:

- AC 22 är vanligare och mer utbrett än CCS och Chademo, En AC 22 station hittar du inte bara utmed de stora vägarna, utan också ofta i byar och samhällen, centralt i städer och vid hotel etc.
Fördelen är inte bara att du i stort sett alltid har en AC 22 i närheten, utan också det faktum att ZOE här laddar minst dubbelt så snabbt som andra elbilar.

- AC 22 är nästan alltid billigare att ladda, kan ofta vara halva priset jämfört CCS, kan alltså handla om flera hundra kronor på en 50- 60 mila tur till fördel för ZOE.

AC 22 erbjuds ibland gratis vid vissa laddställen, tex vid mataffärer eller till och med i enstaka fall utmed Autobahn.

- AC 22 laddare drabbas i mindre omfattning av driftstörningar än snabbladdare, vilket bidrar till större säkerhet att hitta en fungerande laddare när det är dags för laddpaus.

Bilens maximala laddstyrka har inte direkt att göra med hur snabbt bilen laddar, det tillkommer flera olika faktorer som tex laddkurva och BMS.
Med andra ord, en bil som kan ladda max 160 kW, kan ladda snabbare än en bil med max 200 kW, vissa modeller håller en dålig laddkurva och når sällan eller aldrig sin peak som den ska göra enligt den tekniska datan.

Och när det gäller den maximala laddhastigheten, så uppnås denna vid snabbladdning enbart under en mycket kort tidsperiod, tex mellan 20-30%, för att sedan radikalt rasa. Lite olika på olika bilar, vissa har stora problem att snabbladda tex i kyla, andra när batteriet är för varmt etc.

ZOE håller sin laddkurva enormt bra, den ligger oftast på 20-22 kW genomgående från 0-80%.

För att översätta detta i ett praktiskt exempel, kan vi jämföra laddningen mellan min ZOE och en Hyundai Kona.
Hyundain snabbladdar bara marginellt snabbare än min ZOE, på ett laddstopp vid långresa laddar Hyundain knappt 15 minuter snabbare från 20-80%.
Det betyder i praktiken att Huyndaiföraren är framme 30 minuter före mig vid en resa mellan Malmö och Hannover.

Ok fortfarande laddar ingen vettig elbilsägare upp till 80%.

Malmö till Hannover beroende på vilken väg man tar då.

Båten över blir det typ 50 mil en sträcka som Konan kanske grejar utan att ladda.
Lite osäker på om den klarar det men antagligen inte.

Den behöver ETT snabbt laddstopp på typ max 20 min.

Du behöver däremot minst TVÅ ja om du nu inte ska åka bärgningsbil som vanligt igen sista biten.

När Kona föraren tar första kalla svalkande ölen på uteterassen vid hotellet.

Då sitter Babsan ännu och laddar i bilen och dricker ljummet termoskaffe och gårdagens bröd från Lidl.
Citera
2023-02-26, 18:34
Medlem
Citat:
Du är okunnig i ämnet.

Så här är det:

Uppenbarligen har du inte bråttom, så fortsätt du ladda din flintstones-bil med 22 kW AC på dina Europaresor och spar pengar, Spela roll om det tar några dagar extra att köra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in