Citat:
Poängen är ju att det för mitt behov är viktigare med reaktionstiden från att man trycker ner pedalen till den börjar accelerera (omedelbart med elbilar) och att ha god acceleration från stillastående/låga hastigheter vid rondellkörning, rödljus etc upp till c:a 30-50km/h än det är att accellerera snabbt till 140. Manuell låda är för övrigt inte ens ett alternativ för mig längre, det blir så sjukt mycket växlande.
Zoe'ns initiala reaktion när jag trycker gasen i botten från stillastående påminner ju mer om en några år gammal sportbil med launchcontrol än den trötta bil du målar upp det som. Upp till typ 15-20km/h då, men ändå riktigt snabbt upp till 50.
Sportbilens acceleration avtar ju inte förrän vid ganska höga hastigheter och är helt säkert roligare bil att äga tills man ska betala för den. Men jag ska ju inte hålla 100 i rondellen utan max 30-40.
Sen värderar jag en låg TCO om <2500kr per månad och låg ekonomisk risk högre än att betala mycket mer för lite roligare körning enstaka tillfällen.
För varje gång jag ska accelerera up till 100km/h så gör jag ju tiotals till hundratals starter från stillastående eller accelerationer från låga hastigheter upp till 40-70km/h. Jag bor strax utanför stockholm och åker där med i princip enbart i stadstrafik på flerfiliga 50-80 vägar med många filbyten, luckor mellan bilar man behöver smita in i och har bara enstaka sträckor inom cirka 5 mils radie där man kan köra över 90. Det är ju nästan alltid bilar i vägen, det går inte att köra eller accellerera så mycket snabbare för då krockar man.
Citat:
Man laddar oftast bara cirka en timme åt gången om man ska åka längre och jag gör bara sådana resor över 20mil några enstaka gånger om året, då cirka 30mil så jag kommer behöva stanna och ladda 45-60min några gånger om året, då blir det shopping eller restaurangbesök och lunch / middag samtidigt.
Annars har vi bara laddat hemma, det gör inget att det tar tid att ladda den. Varje dag kan vi köra 20mil utan att fundera på laddning.
Dessutom bra komfort där jag tycker att det räknas för vardagsbruk. Förvärmningen värmer ju upp bilen på nån minut så den är ju alltid minst lite ljummen när man sätter sig i den även om jag för tre minuter sen kom på att jag behövde grädde och behöver åka till butiken.
Detta som jag beskriver gäller ju de flesta elbilar. Det finns såklart bättre elbilar, men (begagnat)priset är då mycket högre.
Det jag verkligen saknar i zoen är adaptiv farthållare och typ "pilot assist" som följer körfält, trafikflöde m.m automagiskt men nästa bil får nog det.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-25 kl. 11:21.
Senast redigerad av wobbwobb 2023-02-25 kl. 11:21.
Ni två måste hitta nya hobbies än att sitta och Trolla på Flashback om skitbilen Zoe, för det är precis det den är.