Citat:
Ursprungligen postat av
videopac
Ganska förvånade att folk tror att det är en (objektivt) rationell handling att ta sitt eget liv. Det är ingen som tänker så som du skriver, ingen. Ingen vet förrän de är i en väldigt svår situation/depression om de kommer att tänka i termer av att begå självmord.
Jag besvarade en kommentar som gav intrycket att det kunde varit så, eller åtminstone att skälet var det. Oavsett är självmord en riktigt idiotisk utväg i princip alla lägen.
Det får mig att tänka på ett avsnitt på Family Guy när Peter Griffin jobbar på självmordslinjen, och en inringare förklarar att hans fru varit otrogen och att han därmed vill begå självmord. Och Peter svarar något i stil med: "....But would'nt it make more sense to kill them instead of yourself?"
Lärdomen är att alla andra vinner när man begår självmord. Det är ingen som kommer låta sig våndas på grund av detta, ingen som "lärt sig en läxa" osv. Man försvinner och blir bortglömd och de man ville "skada" genom att martyrförklara sig själv lever vidare och vinner i livet helt enkelt.
Att ta livet av sig av kärlek, svartsjuka, eller tillfällig depression på grund av ett lika tillfälligt drev som definitivt skulle vara bortglömt inom en inte alls för avlägsen framtid, det är rent vanvett. Men inte sällan beror det såklart på någon form av psykisk ohälsa, men jag tror samtidigt att det många gånger är en impulsiv handling som begås i ett ofta berusat tillstånd som gör att omdömet inte är som det ska från första början. Det är lätt att få en uppenbarelse och en akut vilja att göra något, och är man då påverkad av olika substanser då tänker man inte klart. En flaska whiskey och en pistol, det är en farlig kombination när man sitter och tycker synd om sig själv.