2023-02-24, 20:18
  #313381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du tycks ha missat att Nato är en försvarsallians baserat på paragraf 5. Det finns ingen mekanism för Nato att förklara krig mot någon.


Men ändå tror dom att dom leder kriget i Ukriana med Stoltenberg som nån form av överbefälhavare som berättar hur Nato gör si och så. Konstigt.. du får maila stoltenberg och be honom hålla käften för han har inget med detta att göra...

Ukraina är ingen Nato-medlem? Vad tusan har då Nato med det att göra? Dom kan väl börja med att försöka få sina egna medlemmar Turkiet och Grekland att sluta ockupera varandra?
Citera
2023-02-24, 20:19
  #313382
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, men då är kriget över då. När Kristoffersson gett bort 10 av våra stridsvagnar. Skönt att höra. Eller är det bara bortslängt? Och löjligt lite. En str122 är väl i princip gratis om man jämför med andra kostnader. Ge dom alla stridsvagnar? Är väl inte direkt så att vi har nån nytta av dom?

Ryssland vill inte "ta Ukraina", dom har redan berättat ungefär vad dom vill ha, DNR/LPR.
Det har dom redan. Dom krävde alla fyra oblast som de ockuperat delar av, sist de gav ett bud. Även Odessa, som är Ukrainas enda hamn i svarta havet.
Citera
2023-02-24, 20:20
  #313383
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
OK, det är väl majoritetens uppfattning i Sverige och Världen som vi såg i ipsos mätning som publicerades . Vi ska stödja Ukraina med nödhjälp och sanktioner mot Ryssland men inte vapen eller militär, så du ligger nog i mittfåran vilket känns helt rimligt.

Blir dock lite halvdant kan jag tycka med annat folk som slår på stora moraliska trumman hur illa det är. Men inte så illa att de själva vill engagera oss som land eller personligen i verkligheten.
Lite som att se nån som drunknar och skita i den personen för att sen gå hem och skriva på internet att staten borde göra mer kring sjöräddning.

Tror du misuppfattade lite, jag är definitivt för att skicka vapen till Ukraina. Ser det som en god investering. Med " materiell " menade jag bland annat " militärt materiell "

Jag tycker inte den parallellen är rättvis. Finns flera som just nu försöker rädda personen från att drunkna, medans många andra vill ge denne vård, handdukar och hjälp med sin återhämtning
Jag är " folk som slår på stora trumman ", jag tycker det är riktigt illa. Oavsett hur krigslyckan går för Ryssland den närmaste tiden så hade de förlorat på alla punkter strategiskt, satt både sitt land och Ukraina i skiten, samt skapat osäkerhet i resten av världen. Senaste gången något liknande hände i denna skala var förmodligen på 40-talet
Citera
2023-02-24, 20:21
  #313384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Ja, men då är kriget över då. När Kristoffersson gett bort 10 av våra stridsvagnar. Skönt att höra. Eller är det bara bortslängt? Och löjligt lite. En str122 är väl i princip gratis om man jämför med andra kostnader. Ge dom alla stridsvagnar? Är väl inte direkt så att vi har nån nytta av dom?

Ryssland vill inte "ta Ukraina", dom har redan berättat ungefär vad dom vill ha, DNR/LPR.

Tillsammans med det andra från andra länder är det nog inte bortslängt tror jag. Vulhedar var senaste vi såg av Ryssland. Det är inte gratis för dem att avancera oavsett vad de säger själva och nu var ju Ukraina faktiskt inte sugna på att ge bort DNR/LPR (efter Krim).
Citera
2023-02-24, 20:22
  #313385
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Har tyvärr sett tillräckligt med krig där demokratier gått in och stött halvhjärtat. Intresset dör ut och stödet upphör. Ukraina måste avgöra kriget denna sommar tror jag, annars är det kört.

Upp med humöret nu.
Och gör något annat, som glädjer dig/stärker dig.
Vi alla behöver det ibland för att hämta tillbaka balansen.
Eftersom "ämnet" är så nattsvart och vidrigt.

* Detta krig är inte vilket som helst, går ej jämföras med vilka andra krig som helst (för väst).
Står för mycket på spel för väst/Europa och även USA.

Att det kommer ta tid får man väl räkna med.
Att det kommer kosta, likaså.
Och att det dessutom kommer bölja fram och tillbaka stundtals är nog realistiskt.

Men att tvivla på slutresultatet... Nej.
Inte en chans.
Citera
2023-02-24, 20:22
  #313386
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Jag slutade läsa ditt inlägg när jag kom till ’oprovocerat’. Där försvann all din trovärdighet och antingen är du sjukt korkad eller ett betalt nato-troll.

Tror du hade mått bra av att släppa garden och läsa mitt och andras konstruktiva inlägg här
Kan du ge din syn på hur på initiativtagaren av en av världens största krig sedan WW2 och det största Europeiska kriget sedan WW2 varit rättfärdigat i sitt agerande? Hur det mycket mindre landet som utsatts för detta har provocerat Ryssland till att göra detta?
Citera
2023-02-24, 20:22
  #313387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Vill Ukrainarna slåss till döden då? Nej, det vill dom inte. Många är tvångskommenderade mot sin vilja att dö i nån lerig skyttegrav utan utbildning för att skjuta mot nån granne.

Medans folk pratar om att dom "bara ska kriga i 2 år till" så blir det bra sen eller ger dom 10 löjliga stridsvagnar.
Enda rätta är väl att förklara krig mot Ryssland eller att försöka få till en fred?
Att hålla på och tramsa runt och hålla på med töntig inlägg på forum eller att skicka 10 stridsvagnar är så otroligt löjligt.

Det roligaste inlägget hittills. Exakt allting du skriver hade man kunnat benämna som vad Ryssland gör! Har Ryssland förklarat krig än? Har de ryska kontraktsolderna 1-2 år på sina kontrakt? Var är armata t-14, eller terminator? Ditt inlägg är oerhört löjligt
Citera
2023-02-24, 20:23
  #313388
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du tycks ha missat att Nato är en försvarsallians baserat på paragraf 5. Det finns ingen mekanism för Nato att förklara krig mot någon.

Gällde paragraf 5 vid anfallen mot Libyen, Irak och Syrien?
Citera
2023-02-24, 20:23
  #313389
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tja du. Om en sida är beredd att göra hundrarals anfall med svåra förluster för att erövra ett hus eller åker i taget, och den andra sidan avstår från kostsamma motanfall, då kommer fronten att röra sig sakta i en riktning. Men Ryssland har anfallit Bakhmut i 7-8 månader, så vad finns det att fira för Rysslandskramarna.

Vi har hört sedan i höstas att ”snart faller Bakhmut och sedan Kramatorsk”, och det är en tragikomisk dröm bland de Kreml-trogna. Ryssland saknar helt uppenbart förmåga till en offensiv som innerfattar mer än några hundra meter i veckan.

Bachmut är en strategiskt mycket viktig stad. Faller Bachmut så faller även Slovjansk och Kramatorsk.

Ryssarna tänker långsiktigt och försöker minimera förlusterna istället för att vinna snabbt.

Ett utdraget krig gör även att intresset i väst för Ukraina svalnar.
Citera
2023-02-24, 20:24
  #313390
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Men ändå tror dom att dom leder kriget i Ukriana med Stoltenberg som nån form av överbefälhavare som berättar hur Nato gör si och så. Konstigt.. du får maila stoltenberg och be honom hålla käften för han har inget med detta att göra...

Ukraina är ingen Nato-medlem? Vad tusan har då Nato med det att göra? Dom kan väl börja med att försöka få sina egna medlemmar Turkiet och Grekland att sluta ockupera varandra?
Och vad i ditt inlägg har att göra med din bisarra idé att ”Nato borde förklara krig mot Ryssland och Kina”?

Nato kan inte förklara krig mot någon, och inte heller skicka vapen efterom organisationen inte har några. Men de vet nog både du och Putin.
Citera
2023-02-24, 20:25
  #313391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Tror du misuppfattade lite, jag är definitivt för att skicka vapen till Ukraina. Ser det som en god investering. Med " materiell " menade jag bland annat " militärt materiell "

Jag tycker inte den parallellen är rättvis. Finns flera som just nu försöker rädda personen från att drunkna, medans många andra vill ge denne vård, handdukar och hjälp med sin återhämtning
Jag är " folk som slår på stora trumman ", jag tycker det är riktigt illa. Oavsett hur krigslyckan går för Ryssland den närmaste tiden så hade de förlorat på alla punkter strategiskt, satt både sitt land och Ukraina i skiten, samt skapat osäkerhet i resten av världen. Senaste gången något liknande hände i denna skala var förmodligen på 40-talet


Jo, och med ditt naiva resonemang ska vi krossa Ryssland, Israel, Kina, Saudiarabien etc och styra över dom som nån form av kungar och sen ska vi alla vara glada och Annie Lööf ska styra över dom... världen funkar inte så tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Det roligaste inlägget hittills.
Tack!
Citera
2023-02-24, 20:25
  #313392
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Expert tror att ansvariga kommer att ställas till svars
Ryssland har i flera fall begått krigsbrott under kriget i Ukraina, anser Said Mahmoudi, professor i internationell rätt, som medverkar i SVT:s specialsändning på årsdagen av Rysslands invasion. Även om det kommer att innebära en rad praktiska problem att få till rättsprocesser är han optimistisk till att ansvariga kan ställas inför rätta.

– I liknande fall har jag aldrig tidigare sett att så många instanser engagerat sig i att ta fram förslag till stadgar för domstolar och hur det ska gå till, hur man ska arrestera och gripa, säger han.
https://omni.se/t/roster-om-kriget/d5ff880e-cd37-4336-93fd-77e6e8cba2d9

Instämmer i det och ser fram emot den efterlängtade jakten på förbrytarna.🇺🇦
Aldrig någonsin har krigsbrott så noga dokumenterats i realtid. 👍

När galenpannan Putin är väck startar den verkliga jakten vi har att se fram emot - i decennier framöver. I tidigare avkunnade krigsbrottsdomar har förundersökningar inletts så långt som 20 år efter att dom avskyvärda brotten begåtts vilket orsakat svårighet med lagföringen. Nu är bevisen på ryska krigsbrotten är överväldigande.

Sen tycker man att ormarna som har till uppgift att ljuga bort sanningen om dom ryska vedervärdigheterna även dom fick sina rättmätiga straff.

Slava Ukraini 🇺🇦
__________________
Senast redigerad av Taggad 2023-02-24 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in