2023-02-24, 17:54
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Poängen är alltså att ett krossande av den ryska imperialismen gör vår ekonomi bättre i långa loppet, eftersom det gör att vi i framtiden slipper investera i försvaret.

Det är inte väldigt svårt att förstå.

Man ska inte överförenkla Sveriges historiska fientlighet mot Ryssland. Vi har betydligt fler fiender därute, och det kommer alltid behövas ett starkt försvar mot ALLA fiender. Även mot den framtida fienden Kina, som ju uppenbarligen visar sitt fula tryne på världscenen.
Citera
2023-02-24, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://sverigesradio.se/artikel/uppgifter-sverige-skickar-stridsvagnar-till-ukraina

Varför fortsätter Sverige att eskalera kriget? Ska vi verkligen göra så? Vårt ansvar borde vara att hjälpa till humanistiskt och hjälpa till för att det ska bli fred. Det är ett farligt spel som de "goda" i väst spelar.

Håller med. Sverige som inte ens är NATO-medlem borde hålla sig på mattan.
Citera
2023-02-24, 17:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jag har sett siffror på hur stor deras militär är och konstaterat att det var mer än Tyskland och Frankrikes, självklart har jag inte varit på plats och kontrollerat själv så du får gärna motbevisa mig.

Förnekar du att Ukraina rustat upp från 2014 med stor hjälp av NATO förresten? jag tror att USA skulle vara de som anföll Kanada först i ett sådant scenario samtidigt som man hävdar "självförsvar", ungefär som Ryssland gör nu.
Nej, jag förnekar inte alls att de rustade upp. Jag tycker det var rätt givet situationen. Menar du att det inte fick försvara sig? Ska inte heller Sverige få rusta upp sin armé om de har en hotfull granne som kör ett proxykrig i vårat land?
Men ge mig siffror som visar att de rustade upp så mycket under den tiden som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av GenusKhan
Jag litar inte på någon av parterna i detta kriget, men tydligen så måste man vara rysstroll bara för att man inte anser att Ukraina/NATO är 100% oskyldiga till situationen samt de "goda".
Vi gör en riktig jämförelse får du fundera.

Trump har tagit makten i USA och avskaffat demokratin. USA har ockuperat New fondland där de hade en militärbas.
Man har triggat engelskspråkiga i Quebec att de vill tillhöra USA då de inte vill behöva lära sig franska för att arbeta i förvaltningen och att det ska finnas franskspråkig litteratur på biblioteken.

USA har beväpnat och tränat separatisterna och sedan har de utropat en egen stat där som man slåss mot den kanadensiska armén om den. I samband med det här börjar Kanada rusta upp. Medan det nu demokratiska Ryssland, hjälper dem med vapen och träning som de saknar. USA kräver då att Quebec, plus omgivande områden ska tillhöra USA. När Kanada vägrar, anfaller USA dem.

Kan du då ärlig säga att det bästa vore att Kanada slutade kriga och gav upp för USA och att alla som hjälpte Kanada med vapen gör fel och att kriget är deras fel och de borde göra som USA säger för att de ska bli fred.

Är det din åsikt i ett sånt scenario?
Senast redigerad av EnCarte 2023-02-24 kl. 18:02.
Citera
2023-02-24, 17:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
du tror svennen skulle stå upp mot ryssen ? vilka moln , har Sverige kärnvapen eller förlitar du dig på andra som andra fjollor i världen ?

Du vet, det blir inte bara Sverige mot Ryssland.

Men vi kommer att bidra med vårt.

Om någon är fjollig är det den som tror på att ryssen kommer skapa ett bättre liv för alla.

Men fortsätt du.
Citera
2023-02-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Håller med. Sverige som inte ens är NATO-medlem borde hålla sig på mattan.
Vi har garantier plus att Putin har fullt upp att reda ut katastrofen i Ukraina.
Kan skicka vad vi vill utan problem.
Tror väll att antalet vagnar har mer att göra med bemanningskapacitet än kostnad.
Citera
2023-02-24, 18:00
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Med andra ord tycker du det är ok att satsa på försvar, bara det inte är för att kriga mot Ryssland...

Sicken råidiot du är.

nej, det är DU som är idioten, Ingen påstått något av det du nämner, så underordna dig vackert nu och låt oss högintelligenta sköta "det däringa mä pöllitiken". Du är för dum !!
Citera
2023-02-24, 18:01
Medlem
anuspontens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Man förstår hur "bra" det går för NATO när till och med Sverige kommer skicka stridsvagnar. Till den sista ukrainaren var det väl.

Starkt av Uffe att sponsra en naziregim.
Ledda av en jude? Märkligt vad många ryssrunkare här finns. I verkliga livet har jag inte träffat en enda. Ja utom någon/ några förvirrade serber då.
Citera
2023-02-24, 18:01
Medlem
Svenskarna är för korkade och naiva för att inse att de leker med elden.
Men sätt ert tillit till Nato ni, som att de kommer bry sig om er annat än att använda er som kanonmat...
Ryssland är inget hot mot Sverige, Nato däremot...
Citera
2023-02-24, 18:02
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Med andra ord tycker du det är ok att satsa på försvar, bara det inte är för att kriga mot Ryssland...

Sicken råidiot du är.

Nej, det är DU som är idioten, Ingen har påstått något av det du nämner, så underordna dig vackert nu och låt oss högintelligenta sköta "det däringa mä pöllitiken". Du är för dum !!
Citera
2023-02-24, 18:02
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Sådant här borde rulla dagligen i svenska nyhetskanaler för att nyansera saken något:

https://www.youtube.com/watch?v=SKUtg-4BxMY
Citera
2023-02-24, 18:03
Medlem
Citat:
Du vet, det blir inte bara Sverige mot Ryssland.

Men vi kommer att bidra med vårt.

Om någon är fjollig är det den som tror på att ryssen kommer skapa ett bättre liv för alla.

Men fortsätt du.

du tror asså väst kommer atombomba ryssland om ryssar attackerar Sverige herregud
Citera
2023-02-24, 18:05
Medlem
Snålt att bara skicka tio vagnar! Att krossa imperialistiska fascistdiktaturen Putin-ryssland måste få kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in