2023-02-24, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Ja, jag såg det, punkt 2.

Detta "fredsförslag" kan nog förpassas till en mindre solig trakt, känns helt ensidigt Rysslands. Putin skulle sannolikt vara mycket nöjd med att skriva under detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men punkt 1 är ju att gränserna till alla suveräna stater, stora som små, ska respekteras.

Vad jag vet så har inte Ryssland lagligen annekterat Ukraina på något sätt. Det borde väl innebära att Kina vill att gränserna återgår till innan 2014 eller hur ska man tolka det?
Det är ändå ett rätt smart första utkast i så fall, ryssen får ett vingklippt NATO, kineserna slipper ett eventuellt sanktionshot bifall de väljer att gå mot Taiwan och Ukrainarna får tillbaka sitt territorium. De som får betala är USA och NATO med alla inskränkningar men vad ska de säga, nej vi vill inte ha fred eller vad?
Citera
2023-02-24, 15:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
För att Väst skall vinna detta krig krävs att de ställer om sina ekonomier till krigs-ekonomier och börjar massproducera vapen och ammunition som Ukraina har slut på i dagsläget. Detta kommer ta minst två år. Det fanns 1% chans att detta skulle hända. Ryssland kommer hinna avsluta detta krig långt innan dess.

Nu när Kina ställer sig bakom Ryssland till 100% så är denna 1% chans som Väst hade, bortblåst.

Nu är det akut krishantering som gäller. Neocons mot Pentagon/realister. Nu är det krig mellan de olika fraktionerna inom den amerikanska djupa staten. Det var realisterna inom Pentagon som försåg Hersch med detaljerna kring Nordstream-sprängningen.
Så länge som Ryssland inte ställer om till krigs produktion så kan den demokartiska världen producera 10 ggr mer än Ryssland. De allierade är fler länder än Nato. De allierade kan också damsuga en massa andra länder på ammo genom att helt enkelt köpa den.

Det är snarare en fråga om vilja och finansiering än förmåga.
Citera
2023-02-24, 15:04
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Är det någon som har hört något om de 100.000 stridsvilliga som Nordkorea skulle bistå Putin med? Det verkar som den hjälpen har frusit inne.

Kan Nordkorea ha krävt för mycket i utbyte eller var det hot från USA som fått Nordkorea att ändra sig?

Jag hade fel i att det skulle komma nordkoreaner, hittills i alla fall.

Mobiliseringen har antagligen inte gått så dåligt för ryssarna. Så de har inte behövt nordkoreanerna än. Går det riktigt dåligt för ryssarna så tror jag fortfarande nordkoreanerna dyker upp. Knappast 100 000. Men 5-10,000 är inte orealistiskt.
Citera
2023-02-24, 15:07
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ett annat förslag är att Nato inte får stärkas eller utvidgas.
Det är inte kompatibelt med Natos stadgar. Så man skulle bli tvungen att avveckla och återskapa organisationen.

Vilket visserligen skulle innebära att man följer förslaget trotts att den nya organisationen har många fler medlemmar så är det inte Nato längre.
Citera
2023-02-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Mobiliseringen har antagligen inte gått så dåligt för ryssarna. Så de har inte behövt nordkoreanerna än. Går det riktigt dåligt för ryssarna så tror jag fortfarande nordkoreanerna dyker upp. Knappast 100 000. Men 5-10,000 är inte orealistiskt.

Frågan är väl vilken nytta de skulle göra. Låter mer som ett problem än en tillgång.
Citera
2023-02-24, 15:08
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå vad folk skriver. Dina svar är diffusa och off-topic.

Skulle gissa att du är full men det är lite för tidigt. Kanske begränsad hjärnkapacitet.

Genom sig själv känner man andra.
Citera
2023-02-24, 15:12
Medlem
Reimers avatar
Lång uppdatering från Kenneth Gregg, börjar med en tillbaka blick på det skräckens år som varit och fortsätter med dagsläget vid fronten.

Citat:
24.02.2023 uppdateringen. Denna dag 2022 vaknade vi upp till skräcknyheten om att östturisterna hade svärmat över våra gränser. Vi stod ensamma, förvirrade, skräckslagna och visste inte vad vi skulle göra. Själv vaknade jag upp till nyheten i Frankfurt. Efter den första förskräckelsen lagt sig kom beslutet av sig själv; jag åker tillbaka och slåss för vår demokrati och självständighet. Till samma slutsats kom även några miljoner andra, speciellt våra veteraner som snabbt organiserade sig till en effektiv försvarsorganisation. Även varje by, stad och kvarter började organisera sig fast raketer och artillerield slog ned bland dem. Jag minns hur nyheterna i Europa basunerade ut att "Det är inte en fråga OM Kyiv skall falla utan NÄR". Ingen trodde på oss förutom vi själva!!
Nu 1 år senare är vi inte mera alena, vi har västmakterna och vi har ER, folket från alla länder med oss. Ni har organiserat större och mindre hjälp, ni donerar pengar till våra kampanjer, ni ber för oss och ingjuter mod och styrka att orka kämpa. Många av er uttrycker känslor för att ni inte gör tillräckligt, att er insats är så liten. Glöm de tankarna, varje uns av tid, varje krona (hur stor eller liten den än är) gör skillnad. NI mina FB vänner och mina vänners vänner NI HAR GJORT STORDÅD. Bara genom de av mig initierade insamlingskampanjerna har totalt i räknat i pengavärde (produkter + pengar) överskridit 600.000 USD!!! Med dessa har ni hjälpt militären såväl som civila. Vidare ger ni våra kvinnor och barn en trygg hamn att vänta ut kriget i.
Dagens foton är från er senaste leverans till min Bataljon 243, saker för framförallt våra kvinliga soldater. Dessa kom idag från Lviv och åker vidare ut till de olika frontlinjerna imorgon. Detta om någonting är ett under och kommer direkt till nytta där de gör nytta.
Denna årsdag är i jmf med förra året full av hopp och förtröstan på att det kommer att ta ett lyckligt slut. Vi orkar därför att ni orkar peppa och stöda oss.
Så till krigs och fronthändelserna. Turisternas jubileumsraketer lyser med sitt frånvarande, en massiv stormning av våra linjer lyser med sitt frånvarande (förutom Bakhmut). Turisternas jubileumsdag är totalt urvattnad, precis som turistbyråns ledares tal.
Striderna syd om Bakhmut är i jmf med tidigare MYCKET lugna. Inne i Bakhmut fortsätter intensiva strider öster om kanalen. Däremot har vi ett bekymmersamt läge norr om Bakhmut, Yahidne är under turisternas kontroll. Dessutom avanserar de nu rakt söderut mot Bakhmut i ett försök att inringa staden. Ännu är det inte panik men vi måste få stopp på deras fortsatta framarsch här.
Min goda vän Jonas är i dessa trakter och han berättar för mig att han är orolig eftersom vi inte har många erfarna kompanichefer här. Kompanicheferna är mellan 21-26 år utan erfarenhet. Detta är beror till en del på att vi har mobiliserat officerare och gett dom på tok för lite träning. Det var just pga oerfarna höga officerare som min första pluton i princip raderades (väldigt många sårade).
Så också till ett fenomen som västmedia inte pratat om; en stor del av den senaste missilattacken sköts ned redan över turisternas eget territorium, både eget och ockuperat !!! Ni får dra era egna slutsatser eftersom jag kan inte kommentera mera än så.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Lägger till en snabb uppdatering från Kenneth Gregg.

Citat:
Just nu fick jag besked att vi har utfört en lyckad motattack norr om Bakhmut och återtagit en hel del. Mera info senare när jag får in mera uppgifter, men enligt mina grabbar har turisterna lagt fart på sina fötter tillbaka österut
Senast redigerad av Reimer 2023-02-24 kl. 15:18.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
De har redan dammsugit färdigt i Marocko och Israel. Nu kommer de ha en konstant brist på ammunition tills produktionen kommer igång om några år. Då kommer Ryssland redan ha avslutat kriget.

IT IS OVER!
USA producerar 300k per året och EU 400k 155mm. Kan Ryssland matcha det nu när de verka skrapa på botten av sina lager så behöver de anpassa skjutandet till sin produktion.

Sedan tillkommer andra kalibrar och granater för granatkastere så nato ser ut att kunna förse UAF med vad de behöver. Sedan tillkommer övriga allierade demokratier. Får Ryssland inte hjälp från de andra axelmakterna så kommer de få ett rejält underläge när det kommer till artilleri.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Frågan är väl vilken nytta de skulle göra. Låter mer som ett problem än en tillgång.

Reserver, eller för att vakta skyttegravar. Kanske även artilleri. Men ingen vet ju vad för kvalitet det skulle vara på soldaterna, så diskussionen om vad de kan användas till blir väldigt spretig.
Citera
2023-02-24, 15:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är inte kompatibelt med Natos stadgar. Så man skulle bli tvungen att avveckla och återskapa organisationen.

Vilket visserligen skulle innebära att man följer förslaget trotts att den nya organisationen har många fler medlemmar så är det inte Nato längre.

Man ändrade ju organisationen på 90-talet till "open door" så det kan man göra igen.

Det är svårt att tänka sig att någon skulle gå ur Nato för att man ändrade kriterierna så inte nya länder fick gå med.
Citera
2023-02-24, 15:16
Medlem
Citat:
Reserver, eller för att vakta skyttegravar. Kanske även artilleri. Men ingen vet ju vad för kvalitet det skulle vara på soldaterna, så diskussionen om vad de kan användas till blir väldigt spretig.

Jag tror det går att ha en hyfsad gissning om kvalitet. Det plus att de inte talar språket blir nog i svåraste laget. Vill de dessutom ha mat så tror jag det hamnar på minus.
Citera
2023-02-24, 15:17
Medlem
Citat:

Vad skulle det vara för mening med att skicka iväg 5-10 000 stackars svältande 30 kilos Nordkoreaner till den ukrainska fronten? I nuläget har väl Ukraina ihjäl ca 900 ryssar per dag och eftersom Nordkoreaner är både trötta och späda skulle Ukraina gissningsvis få död på ca 2-3 ggr fler sådana per dag jämfört med ryska soldater. Då är ju alla Nordkoreaner döa på ca 2 - 4 dagar ju! Nä, har sagt det förr; galne Kim behöver själv varje livsduglig Nordkoreansk soldat till försvar för sitt eget land. Han kan inte avvara någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in