2023-02-24, 12:26
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Världens längsta tredagars krig har pågått i ett års tid nu.

Ryssen har kört fast. Det enda som händer är att den ryska militären monteras ned bit för bit. Nu har till och med gamla sovjetiska BTR-50s skymtats i östra Ukraina. Helt vansinnigt och ett tydligt tecken på att mer moderna saker börjar att ta slut.
Källa: https://twitter.com/gloooud/status/1628695296552144896?s=46&t=IKymEE05Lx2VPIoDns9pOg

Under 365 dagar har RuAF förlorat 9393 tunga militärfordon. 9393 stycken. Det är i snitt 26 stridsvagnar/AFVs/APC/militära transporter PER DAG som går att bekräftad med bilder. Förlusterna är givetvis större än så, men det är 9393 tunga fordon som kan bekräftas med bildbevis. Oryx som har gjort listan uppskattar att cirka 25% av alla förluster aldrig hamnar på bild.

Av de 9393 förlusterna är 1772 stridsvagnar. Minst 54 st är av T90-modell. Ryssens modernaste stridsvagn.

Helt sjukt. Ännu sjukare är att vissa här inne tror att Ryssland kan tillåta det här kriget att pågå mycket längre till. Materialet börjar att ta slut.

https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Sjukt kul att de nu sätter in BTR 50 i striderna!

Helvete vad de kommer att skrotas om de får möta våra CV90 och Leopardvagnar.

Detta bevisar ju att ryssen har fått gräva djup i sina lager för att få fram nåt som kan kallas vapen.

Tidigare har vi ju sett MTB från 50 och 60 talet sättas in. Samtidigt ylar ryssrunkarna i tråden att snart kommer dom att sätta in massor av moderna tanks mm? Tror dårarna själva på,detta måste de ju vara rejält efterblivna!
Citera
2023-02-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det är till större delen trench warfare med artilleri i ukraina. På den fronten har ryssland ingen brist. Ukraina däremot har det knapert med ammunition. Man kommer behöva hålla ut ca ett år till så att västs produktion hinner ikapp då man inte kan producera tillräckligt just nu för att möta upp hur mkt ukraina gör av med.

Ryssland har förlorat över 700 artillerisystem (bekräftat med bildbevis). Det sägs dock att mörkertalet på just artilleri är många gånger större än annat då dessa allt som oftast finns en bra bit från fronten.

Att du tror att Ryssland kan producera mer ammunition än väst är bara naivt. Det finns en anledning till att den ryska artilleribeskjutning har minskat markant under det senaste halvåret. RuAFs logistiska system slås ut av HIMARS då det är väldigt förutsägbart och omodernt kontra andra arméer. Det är Rysslands största nackdel.
Citera
2023-02-24, 12:28
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du utgår från den ogrundande och sannolikt felaktiga premissen om att medel-Ivan inte står bakom iden om ett krig för att försvara/återställa/expandera Ryssland (välj alternativet som passar). Precis som en majoritet av kinseserna skulle välkomna eller i alla fall acceptera en militär konflikt om Taiwan så måste vi utgå från att Putin har folkligt stöd. Från vårt perspektiv är det naturligtvis vettlöst att dö på en leråker i ett främmande land för att din ledare säger att det styrs av nazister, men vi är inte marinerade i propaganda sedan 15-20 år.

Krig tenderar att bli självspelande pianon för ingen i nationen vill se den förlora eftersom då har de tidigare uppoffringarna varit meningslösa, så man tenderar att kasta goda pengar efter dåliga. USA fortsatte 3-4 år för länge i Vietnam trots att man på högsta nivå (t.ex. Kissinger) konstaterat redan 68-69 att kriget inte gick att vinna.

Ni har säkert rätt, men jag tänkte inte på medelivan, som står bakom kriget, utan på soldaterna/armén som borde räkna på sina odds att överleva och finna det förnuftigt att störta Putin istället för att kriga i Ukraina. Men ryssarna är väl inte förnuftiga, det är väl där jag tänker fel. De är en fårskock som måste ledas av en diktator för att var nöjda. Dock gjorde ryska soldater revolt/myteri både 1905 och 1917/18 så det var väl det jag hoppades på. Men de är väl så snöpta att de inte vågar.
Citera
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Så här ett år efter Rysslands storanfall kan man fundera. De flesta trodde nog de första veckorna att Ukraina skulle falla, ryssarna trodde på dagar. Sen visade Ukraina en fantastisk kampvilja och fick stopp på anfallet i alla riktningar. Möjligen slogs Ukrainas kampvilja och förmåga av Rysslands totala inkompetens där man skickade in lågt motiverade soldater utan vetskap om vad de hade i Ukraina att göra och med dålig utrustning och taktik. Detta i kombination gjorde att Ryssland trycktes tillbaka på de flesta fronter redan våren 2022. Tyvärr uppdagades då den ryska grymheten i ockuperade områden. Och med tyvärr menar jag att den aldrig borde inträffat. Under sommaren tryckte dock ryssen på och tog småbitar, innan Ukraina genomförde operationerna vid Iziym och Kherson och åter tog tillbaka stora områden. Sen dess har vi dock haft det som i somras, ryssen trycker på och går fram med myrsteg. Vad tror vi? Kommer detta brytas och Ukraina gå fram igen? Det kommer massivt stöd från väst men räcker det för att slå ut det fascistiska Ryssland ur Ukraina?

Sen i tråden, tomtar och troll, representerade 3% av Sveriges befolkning står för närmare 50% av inläggen här (Inte räknat men min känsla). De kör fullt ut en bizzarr alternativ verklighet baserad på rysk propaganda, jfr Putins senaste tal, där ond är god och god är ond och vice versa, snurrigt värre. Zelensky, som i verkligheten är en stor statsman då han behärskar stunden, anges som en nazistjudisksatanistknarkare och miljardär, eller vad som nu gäller för dagen. Rysslands reträtter på flera mil är stora segrar men de Ryska framstegen på metrar och kilometrar är också stora segrar. För en normal förnuftig människa går inte deras resonemang ihop och det är svårt tro annat än att de flesta av dem skriver mot bättre vetande.

Själv är jag naiv och tror att alla vill leva i fred och frihet, och att det dessutom är värt att slåss för, men tomtar och troll verkar vilja leva i ofrihet i en diktatur. Hur är någon människa funtad som vill leva så eller ens vill att andra ska leva så? Nåja, vi får nog leva med deras tvärtomspråk och hoppas på att friheten ändå segrar under 2023.

Sagt det förr.
ryssarna har sin möjlighet nu. Att gå på offensiven.
När väst är klara med sin leveranser av tanks och artilleri, är min starka tro att det är kört för ryss-land.
Men jag tror inte vi behöver vänta ända till då.
putin kommer att ha andra bekymmer på halsen tidiagre.

Annars bra skrivet!
Senast redigerad av attog 2023-02-24 kl. 13:25.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Det är till större delen trench warfare med artilleri i ukraina. På den fronten har ryssland ingen brist. Ukraina däremot har det knapert med ammunition. .
Vilka belägg har du för detta?

Uppgifter som kommer ut från Ryssland visar att de har ont om all ammunition.
https://twitter.com/wartranslated/status/1628354732053131265

De har inte ens ammunition för att bibehålla offensiven.
Citera
2023-02-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller

Detta bevisar ju att ryssen har fått gräva djup i sina lager för att få fram nåt som kan kallas vapen.

Tidigare har vi ju sett MTB från 50 och 60 talet sättas in. Samtidigt ylar ryssrunkarna i tråden att snart kommer dom att sätta in massor av moderna tanks mm? Tror dårarna själva på,detta måste de ju vara rejält efterblivna!

Ryssland har satt in allt som finns att tillgå. 14 förlorade T90M är ett tecken på det. Indien hade ett gäng T90S i Ryssland i början av kriget, deras stridsvagnar var där för uppgraderingar. Men tror inte Indien var beredda på att Ryssland skulle skicka deras stridsvagnar till fronten. Nu finns det bildbevis på att 6 st T90S är förlorade. Indierna är inte jättenöjda.
Citera
2023-02-24, 12:31
Medlem
raskenss avatar
Som vanligt sju diktaturer röstade emot Ukrainas resolution i FN. Ryssland, Belarus, Nordkorea, Eritrea, Mali, Nicaragua och Syrien
Citera
2023-02-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt SVT skickar Polen IDAG 74 st Leopard 2 stridsvagnar till Ukraina.

Jag hoppas själv att Polen snart också levererar dom 28 gamla MIG-29 plan man har till Ukraina. Det är ännu ej bestämt, Polen anser sig behöva fylla den luckan med modernare plan.

Det är så USA indirekt kan hjälpa till genom att ge Polen F-16.

Hur många Leopard kan Sverige avvara?
Inte bara skickar, dom är framme i Ukraina nu.

The first Leopard 2 tanks have already arrived in Ukraine, Polish defence minister Mariusz Błaszczak has said at a meeting of the National Security Council.*

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713?#
Citera
2023-02-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller

BTR 50 har ju så tunn bepansring så den går ju lätt att slå ut med hjälp av kommersiella drönare som droppar granater från 15 meters höjd. En riktig dödsfälla för de ryska ”soldaterna”.
Citera
2023-02-24, 12:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Sverige har väl fokus på att få iväg Archer och 50 cv90. Jag tror båda blir bra. cv90 mot bmp. Både Marder och cv90 kan väl dessutom extraknäcka lite som luftvärn mot drönare och helikoptrar har jag för mig.
Intressant fråga som jag inte vet svaret på haha. Hoppas nån annnan vet om CV90 med 40mm kanonen kan bekämpa luftmål. Tidigare har det framkommit att Bradley inte kan iaf. Men för några dagar sen såg jag en ny reklamfilm på CV90. Där gör BAE reklam för att nya CV90 kan bekämpa drönare och det finns tom en liten radar man kan montera på taket. Hoppas fan att UAF får iaf en sån för att panga moppedrönare med.

https://youtu.be/nAKJXggYc4k
Citera
2023-02-24, 12:41
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Inga ryssar önskar dig död, det är bara amerikansk propaganda, få in det i skallen.
Ryssarnas ambition är självklart inte dödande av andra länders medborgare, i alla fall inte i ett första led. Istället är det förslavande de eftersträvar. Pissrysk historia är uteslutande full av sådana exempel.
Citera
2023-02-24, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag förstå hur du känner

Fördelen här att vi har ett dokument som ger inriktning på ett antal områden. Man kan förhålla sig till de 12 punkterna.

En av de viktigaste punkterna(för mig), är internationellt erkända gränser.
Vad som saknas! är skadestånd. Det har Kina glömt... Men det är också naturligt i detta skede, då hot om straff, inte leder fram folk till bordet.

Jag har förhandlat många gånger.
Ett första utkast till avtal som man får, är sällan det dokument som slutligen skrivs.

En annan sak.
Vad har blockpolitik och tillhörighet, med kriget i Ukraina att göra?
Dokumentet kommer i skuggan av kriget i Ukraina och talar i store begrepp om världen.
Det är egentligen ingen fredsplan för detta krig, utan ett utspel om världspolitiken.
Kina vill göra sig viktig. Något som jag tror USA sätter sig lite emot.

För att citera en klok persons inlägg (och det är klockrent):
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
En fredsplan som säger:
"Eftersom ryssland inte lyckats annektera Ukraina med våld så vill vi att dom skall göra det utan att behöva använda militär makt. Ge landet till ryssland så slipper vi krig."

Ett förslag som antagligen inte skulle vara godtagbart för något land som vill vara självständigt.

Men kanske kan det vara en "version 1.0" till ett riktigt avtal, där man återgår till vad som beslutades av stormakterna i det så kallade Budapest-avtalet från 1994:
- ryssland erkänner Ukraina som självständig stat och återlämnar alla ockuperade territorier inkl Krim
- USA, Storbritanien, Frankrike och Kina står som militära garanter för att ryssland håller sig i schackt.

Återstår då att lösa hur ryssland skall gottgöra det ukrainska folket för allt lidande dom åsamkat. ryssland lär inte ha resurser nog för att betala för skadorna (inkl skadestånd till folket). Kanske kan Kina ge dem ett handlån?

Möjligen kunde man tillägga att Ukraina förbjuds skaffa kärnvapen då dessa var vad Budapest-avtalet egentligen handlade om. En neutralitetsklausul är jag tveksam till då Belgien fick en sådan i samband med självständigheten där Frankrike, Storbritannien och Preussen (senare Tyskland) garanterade Belgiens neutralitet och självständighet; men trots det invaderade tyskarna Belgien 1914 och 1940.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in