2023-02-23, 23:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Om nato ger vapen till ukraina så varför ska inte kina få sälja till ryssland?

Har jag sagt det?
Citera
2023-02-23, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Varför är det WW3?

Västvärlden har satsat på Ukraina och Kina och möjligtvis Indien satsar givetvis på Ryssland.

USA varnade kina för att sälja vapen till Ryssland och Zelensky sa "om kina blandar sig i kriget så har vi ww3"
Citera
2023-02-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Såklart de får

Men det är mycket mer rättfärdigat att ge vapen till ett mindre land som illegalt blivit bombat och invaderat av sin mycket större granne än att börja sälja kamikazedrönare till det större landet som illegalt invaderar det mindre

Ser inte hur Kina ska vinna på detta heller, deras bästa alternativ är att stå totalt neutrala

Kineser är kallhamrade och empatilösa varelser…precis som ryssarna. Det här börjar tyvärr dra ihop sig till en global konflikt mellan demokrati och diktatur….eller gott och ont om man så vill. Kina bekänner åtminstone färg och visar sitt lömska orientaliska nylle.
Citera
2023-02-24, 00:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ryssarna har två taktiska bataljonsstridsgrupper på plats i södra Transnistrien, 82:a och 113:e. Sammanlagt 1500 man. Dessa är förstärkta med ett helikopterdetachement.
Själva Transnistrien har fyra aktiva, men inte på något sätt fulltaliga, motoriserade infanteribrigader, med sammanlagt 5 000 man och en reserv på ca 20 000 man. 1 gardesinfanteribrigaden har faktiskt ett par pansarkompanier - jag tror att det handlar om 18 stridsvagnar av typ T-64BV (om de fungerar), vilket kanske ger ett visst övertag över de moldaviska regeringsstyrkorna som har exakt noll (0) stridsvagnar i sin krigsmakt.
Det knasiga är att det finns en jättelik vapen- och ammunitionsdepå i Cobasna i norra Transnistrien som den ryska 14 armén lämnade efter sig i samband med vapenstilleståndet. Moldaviska regeringen har velat att ryssarna hämtar hem detta, men ryssarna har krånglat och sagt att det inte går eftersom de inte vill frakta vapen genom Ukraina eller något Natoland.
Tanken med detta krångel är givetvis att vapnen ska vara kvar där de är. Cobasna skulle nämligen kunna fungera som en framskjuten depå vid händelse av en rysk invasion av Moldavien någon gång i framtiden. Cobasna ligger nära den ukrainska gränsen - och här finns materiel (stridsfordon, raketartilleri, haubitsar) för flera brigader, samt enorma mängder raketer till Gradplattformar och 152 mm granater till fälthaubitsar.
Det måste kännas frestande för den ukrainska generalstaben att lägga beslag på denna veritabla skattkista om ryssarna skulle spåra ur nu och försöka sig på en statskupp...

Oj! intressanta uppgifter. Moldavien behöver definitivt hjälp mot dessa ryssar där, jag hoppas rumänska armén går in i Moldavien och dödar alla ryska soldater som inte kapitulerar.
Citera
2023-02-24, 00:15
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
USA varnade kina för att sälja vapen till Ryssland och Zelensky sa "om kina blandar sig i kriget så har vi ww3"

Bestämmer Zelensky det?
Hade han haft den makten eller de vapnen så hade vi redan haft ww3.
Citera
2023-02-24, 00:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Oj! intressanta uppgifter. Moldavien behöver definitivt hjälp mot dessa ryssar där, jag hoppas rumänska armén går in i Moldavien och dödar alla ryska soldater som inte kapitulerar.

Varför hoppas du på krig? Hoppas det lugnar ner sig istället.
Citera
2023-02-24, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Kineser är kallhamrade och empatilösa varelser…precis som ryssarna. Det här börjar tyvärr dra ihop sig till en global konflikt mellan demokrati och diktatur….eller gott och ont om man så vill. Kina bekänner åtminstone färg och visar sitt lömska orientaliska nylle.

Skulle tro att Kineserna på något sätt vill
markera mot USA efter ballongincidenten. Men problemet för USA är att handeln med Kina, ifall den skulle stoppas kommer få helt andra konsekvenser för ekonomin än lilla Ryssland. Om uppgifterna om vapnen (100 drönare) stämmer återstår att se, men varje ”hårt” svar kommer bara fördjupa krisen och risken är att det eskalerar.
Citera
2023-02-24, 00:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Varför hoppas du på krig? Hoppas det lugnar ner sig istället.

Jag är radikal och lite extremistisk. Långsiktigt är det bäst för freden att det inte finns terror-ryska militärtrupper i olika länder i Europa. Ju färre ryska trupper i Europa ju mer fred. Det har gällt i 800 år och gäller fortfarande.
Citera
2023-02-24, 00:49
Medlem
Mindbusinesss avatar
Ukrainska soldater lär sig just nu köra och strida Challenger 2 stridsvagnar i England. Går med expressfart, eftersom de är så motiverade säger läraren.
https://youtu.be/6W5eUUqD7N4
Citera
2023-02-24, 02:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Det bästa är därmed att vi avlivar alla ryssar enligt dig? De är ju inte människor som vi eller hur? Ryssar har ju som bekant terrorn i sitt DNA. De är undermänniskor. Du och dina likasinnade hoppas avsluta det Adolf inte lyckades helt med? Flashback behöver avnazifieras också tror jag.

Förlåt, jag vill inte vara elak men jag försvarar demokratin, friheten, freden och den nationella självbestämmanderätten i hela världen. Människorna i Ryska Federationen som ju är en mångkulturell federation med väldigt olika DNA från norra Europa till Östra Asien, de är inte biologiskt annorlunda utan de är ideologiskt annorlunda. Som medborgarna i japan och Tyskland 1940. De stödde sina regimer och ideologier in i det sista; men de har nu anslutit sig till de fria och humanistiska nationerna.

Du kör ett rasistsnack som en SD-are inte blir ängslig över för ni har försökt tysta oss med den rappakaljan i årtionden. Ni förstörde Sverige men vi har inte vikit oss!
Citera
2023-02-24, 02:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Ukrainska soldater lär sig just nu köra och strida Challenger 2 stridsvagnar i England. Går med expressfart, eftersom de är så motiverade säger läraren.
https://youtu.be/6W5eUUqD7N4

Duktiga unga killar. Jag tror alla där i England är frivilliga, Ukrainska killar är ganska snygga också. Bra om de lär dem att strida mer komplicerat på västerländsk sätt som de säger i videon och inte bara använder stridsvagnarna på slösaktigt sätt som ryssarna. Andra har skrivit här om det med träning i NATO-strid vilket jag tror är viktigt.
Citera
2023-02-24, 02:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Självbestämmanderätt har också de etniska ryssarna i östra Ukraina.
Det sista du skrev om SD förstod jag inte och jag misstänker att du själv inte riktigt förstod vad du skrev.

Nej internationell rätt är tydligt; nationsgränser gäller. Punkt. Minoriteter kan ha olika krav men det är aldrig legitim orsak för att ta över dessa områden och införliva dem i det egna landet. Sovjet stödde detta helhjärtat 1945-1991. De gjorde militärkupper/invasioner i Tjeckien och Ungern men försökte inte göra dem till en del av Sovjet. Det är Rysslands problem idag för varken Kina eller Indien stödjer idén att vissa områden skall rösta om att tillhöra ett annat land. Därför har de inte godkänt Rysslands annektering av Krim ens. Kina vill inte ha "folkomröstningar" i Tibet eller områden som är muslimska/turkiska i nordöstra Kina. Inte ens Ryssland vill ju ha "folkomröstningar" i Kaliningrad, Tjetjenien, Sibirien där de väljer att tillhöra ett annat land. Ryssland har öppnat en Pandoras ask där deras utrikesambitioner kommer krossa deras egen Ryska Federation när del-republikerna inser att man får rösta om man skall tillhöra denna Federation.

Vi SD-are blir alltid hånade på detta ologiska vis. Så vi är vana. Ja jag är lite full för jag är ledig i morgon så det kanske inte var helt tydligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in