2023-02-19, 21:23
Medlem
Duvlorts avatar
Att ha fast anställning idag är överklass.
Citera
2023-02-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Stockholm kryllar av kodapor och annat löst folk. Dessa nosar runt 45-50K i snitt iaf, och då finner man en och annan med 60K+.
45-50k för programmerare är lågt för att vara stockholm. Är det verkligen så låga löner inom IT där?
Citera
2023-02-19, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Att ha fast anställning idag är överklass.
Sad truth
Citera
2023-02-19, 21:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Skillnaden när man får högre lön är inte då mkt efter skatt ändå.

Fick just löneförhöjning från 56 till 61 men efter skatt märks det knappt. Egentligen är det mer relevant att jämföra efter skatt. 😅

Det du får istället är enormt mycket större belopp inbetalt på ITP.
Det är största skillnaden mellan 35k/mån och säg 45k/mån.
Jag gick från 42 till 45k/mån för två år sedan. Ingen signifikant ökning nej.
Men min ITP inbetalning ökade otroligt mycket, ca 30k/år om jag ej minns fel.
Citera
2023-02-19, 22:08
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Medianen finns ju iaf. 33,2K https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/

Ja men typvärdet hade nog sagt mer just när det gäller inkomstfördelning tänker jag.
Citera
2023-02-19, 22:55
Medlem
Prodelins avatar
Som sagt inte under 65k/mån för att leva hyggligt i Sthlm, på landsorten klarar cu dig mycket lägre, jag hade 63k/mån på förra jobbet och fick gå ner till 56K, känns inte bra kan jag säga, det märks i plånboken.
Citera
2023-02-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Som sagt inte under 65k/mån för att leva hyggligt i Sthlm, på landsorten klarar cu dig mycket lägre, jag hade 63k/mån på förra jobbet och fick gå ner till 56K, känns inte bra kan jag säga, det märks i plånboken.

Jag ligger på 65+ nivån och förstår inte hur det kan märkas så mycket jämfört med 56k. Vi skattar ju 50% här uppe. Du borde ha så mycket pengar kvar efter hyran och mat att det inte borde märkas alls.
Citera
2023-02-23, 03:28
Medlem
Christopher.s avatar
Idag känns det som det bara finns låginkomsttagare och höginkomsttagare. Medelinkomst, över 50.000, allt under är låg inkomst. Man får inte så mycket prylar för 30.000 - lite mat, el och bensin.

Lönerna skulle behöva fördubblas inom många yrkesgrupper.
Citera
2023-02-23, 18:58
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Skillnaden när man får högre lön är inte då mkt efter skatt ändå.

Fick just löneförhöjning från 56 till 61 men efter skatt märks det knappt. Egentligen är det mer relevant att jämföra efter skatt. 😅

Blir typ tvåtusentrehundra mer i månaden efter skatt.

Du kan betala för tjugo extra luncher varje månad. Dvs. bjuda någon annan på utelunch för 115 spänn varje arbetsdag.

Märker du inte det behöver du inte pengarna och borde alltså ge dem till någon som behöver dem bättre.
Citera
2023-02-23, 19:06
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

Om du betalar femton papp i hyra, femtusen i abonnemang på telefon och internet och lite sånt, tio papp på mat, så har du fortfarande femton kvar varje månad på den högre lönen, typ tio på den lägre.

Det är nog ditt ekonomiska snille som är orsaken till hur det där känns för dig, eller så ljuger du ihop något för att få påstå att det är synd om höginkomsttagarna.
Citera
2023-02-23, 20:24
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Man kan se på det så här..
Får man ut under 20 000 kr efter skatt så har man en låg lön
Får man ut mellan 20 000 - 30 000 kr efter skatt så har man en medellön
Får man ut 30 000 - 40 000 kr efter skatt så har man en medelhög lön
Allt över det får ses som en hög lön
Citera
2023-02-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
45-50k för programmerare är lågt för att vara stockholm. Är det verkligen så låga löner inom IT där?

Kanske om man är konflikträdd som person.
Som konsult i Stockhom har jag 65k+. Jobbar man för privata företag som fast anställd finns det säkert många som har mycket lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in