2023-02-08, 17:01
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Ta dessa personer som hon tycker liknar gm så finns det en röd tråd gällande utseendet. Det stärker förstås hennes enda utpekande.

Vilka ord skulle du sätta på den röda tråden?

Svartmuskig? Kantigt ansikte?

Är det förresten tre personer här som vi sett bild på? (CP, Anđelko Brajković och en konstapel i en konfrontationsrad). Eller finns det fler?
Citera
2023-02-18, 00:37
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Ganska lätt detta. Hur många 357 Magnum, inte undersökta, samma stadsdel, kufisk ägare, finns det i utredningen? Den som hävdar att proffs skulle mörda en statsminister mitt i staden en fredagskväll med denna groteska högljuda kaliber är en fåntratt.
Citera
2023-02-19, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaPtaiN-MiFFo
Hur många 357 Magnum, inte undersökta, samma stadsdel, kufisk ägare, finns det i utredningen?
Två... Sigge Cedergren svor på sin dödsbädd att han hade lånat ut den till Christer Pettersson under hösten 1985. Den är lika spårlöst borta som Christer Anderssons revolver...
Citera
2023-02-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Två... Sigge Cedergren svor på sin dödsbädd att han hade lånat ut den till Christer Pettersson under hösten 1985. Den är lika spårlöst borta som Christer Anderssons revolver...

Är det konstaterat att Cedergren hade en 357 eller är det bara något han sagt?
Citera
2023-02-23, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
CA är ett väldigt svagt uppslag/spår som saknar all förankring till mordplatsen tiden för mordet. Dessutom var CA aldrig till Grand på kvällarna och chansen att han med sin dåliga syn skulle ha sett Palme stående utanför Grand i det lilla tidsfönstret är minimal. Kopplingen ev. Grandman och mördaren är också svag- olika signalement. Mer sannolikt att det fanns flera sk Grandmän, men om någon eller några av dem hade något med mordet att göra vet vi inte.

CA ägnade sig åt skytte men såg så dåligt att han inte kunde känna igen folk på gatan?

Tidsfönstret kan så klart vara hur litet som helst. Eller är mordet på Anna Lindh helt osannolikt för att mördaren av en ren slump fick syn på henne?
Citera
2023-02-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Är det konstaterat att Cedergren hade en 357 eller är det bara något han sagt?
Det är så gott som polisiärt klarlagt, för att travestera Leif GW... Vissa experter antar att det rör sig om den s k Sucksdorff-revolvern: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sucksdorffsvapnet
Sigge lär väl ska ha haft flera 357 or btw. Finns mer om detta bakåt i tråden. Bl a erkänner han själv innehav av ammunition till aktuell vapentyp i polisförhör. Vissa tecken pekar på att han kan ha haft just den rätt ovanliga Metall Piercing-ammon hemma. Vet inte om jag orkar ta hela den saken en gång till i tråden...
Citera
2023-02-23, 18:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är så gott som polisiärt klarlagt, för att travestera Leif GW... Vissa experter antar att det rör sig om den s k Sucksdorff-revolvern: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sucksdorffsvapnet
Sigge lär väl ska ha haft flera 357 or btw. Finns mer om detta bakåt i tråden. Bl a erkänner han själv innehav av ammunition till aktuell vapentyp i polisförhör. Vissa tecken pekar på att han kan ha haft just den rätt ovanliga Metall Piercing-ammon hemma. Vet inte om jag orkar ta hela den saken en gång till i tråden...

Hej på dig.

Han har haft 357-ammunition hemma, det fanns två sådana patroner i ett beslag från 1985. Men något särskilt som talade för att det skulle röra sig om just den ovanliga Winchester Metal Piercing framkom inte, vad jag kan erinra mig.

Det har även funnits uppgifter som gjort gällande att Sigge hade ammunition som var "spetsigare" och "längre" och vad det var. Det var kanske lite tveksamma indicier. Skrev om saken där: (FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2023-02-23, 18:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
CA ägnade sig åt skytte men såg så dåligt att han inte kunde känna igen folk på gatan?

Han hade mer än vanligt dålig syn. Använde glasögon eller linser.
Citera
2023-02-23, 19:06
Medlem
Citat:

Okej ja det stämmer säkert. CA är ändå den mest intressanta personen i utredningen. Polisens utredare är ju så begränsade pga alla sina regler. Dom skulle låtit några hårdingar kittla Christer under armarna tills han berättat var han gömt sitt vapen. Då hade dom haft något att gå på. Nu blev det istället en miljon pärmar och en liten skandiaman som blev resultatet av 30 års arbete.
Citera
2023-02-23, 20:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp

Tidsfönstret kan så klart vara hur litet som helst. Eller är mordet på Anna Lindh helt osannolikt för att mördaren av en ren slump fick syn på henne?

Tidsfönstret för en person att se Palme utanför Grand vid 21 eller 23:15 är enormt jämfört med tidsfönstret att känna igen Palme när man möter honom mellan Skandias entre och Johannes kyrkogata. Vi snackar flera minuter kontra sekunder.

Dubbel måttstock smakar tydligen gott.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-23 kl. 20:41.
Citera
2023-02-23, 20:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag började titta på Den osannolika mördaren. Tankarna satte igång och jag började surfa palmemordet under tiden. När Lisbet sitter och minns ett ansikte på mördaren, i en scen som ska få det framstå som det klockrent är SE som beskrivs, råkar jag samtidigt titta på en bild av CA. Slående. Jag tycker man kan koppla allt till CA. Allt.

Och sen har vi likheterna mellan ansiktet på Mårtens fantombild och CA.

Folk brukar tjata om att hata slumpen. Men snacka om slump.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-23 kl. 20:44.
Citera
2023-02-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han har haft 357-ammunition hemma, det fanns två sådana patroner i ett beslag från 1985. Men något särskilt som talade för att det skulle röra sig om just den ovanliga Winchester Metal Piercing framkom inte, vad jag kan erinra mig.
Nä, jag skrev inte heller att det var bortom allt rimligt tvivel fastställt att det var WMP... Jag skrev att "vissa tecken pekar på att han kan ha haft". Just med avseende på att en del av patronerna var längre och spetsigare. Vilket gör det fullt möjligt, till skillnad från om samtliga patroner hemma hos Sigge varit korta och rundade i kulan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in