2023-02-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns sidor som har realistiska uppgifter på antalet döda.

Enligt denna så hade Ryssland värst förluster initialt i kriget. Sedan efter några veckor så jämnades det hela ut när Ryssland hade enormt övertag på artilleri. Vissa månader hade Ukraina högre förluster.

Detta har ändrats markant nu i vinter med ryska förluster tre gånger så många som Ukraina. Det är heller inte så konstigt då Ryssland varit på en offensiv med väldigt knaggligt resultat.
https://telegra.ph/Spisok-myasnika-Rossijskie-i-ukrainskie-voennye-poteri-9-dekabrya-2022--31-yanvarya-2023-02-02

Men totalt sett så ligger Rysslands förluster på ungefär dubbla Ukrainas i början av Februari. Med tanke på krigsförloppet så ser jag detta som enormt rimligt.

133 000 för Ryssland
62 000 för Ukraina

Endast stridande soldater. Ej civila.

Ok, då har du konstaterat att Rysslands förluster är drygt dubbelt så stora.
Citera
2023-02-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja om inte alltför länge har ukraina vunnit det har du rätt i.

Vad bra. Kan du berätta lite närmare då; hur kan Ukraina vinna om man inte går in i Ryssland?

Närmare bestämt när kommer Ukraina ”vinna” enligt dig?
Citera
2023-02-23, 18:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ryssen meddelar att ett av deras Su-25 har störtat på ryskt territorium vid Belgorod efter att ha attackerat mål i Ukraina. Det står att det berodde på tekniskt fel men skulle inte förvåna mig om de sköt ner det själv. Kan ha haft skador från eldgivning av UAF också ju.

https://www.themoscowtimes.com/2023/02/23/russian-air-force-pilot-killed-in-plane-crash-near-ukraine-border-a80317
Citera
2023-02-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror inte du förstår ordet 'pressa'. Man kan pressa utan att det blir som man vill.

Kinas svaghet är, som du också är inne på, att man har spelet i sin hand om status quo upprätthålles. Kina kan få bra tillväxt 3-4 år till (relativt väst) och även därefter, om inget extremt händer. (längre är svårt att prognosticera). Så man vill mindre gärna ha ett "all-out" ekonomiskt krig med väst. Det talar mot att man pressar extremt hårt.

Ville du säga nåt mer än att jag inte förstår vad ordet ”pressa” betyder?

Jag tror snarare att det är du som inte riktigt förstår vad du pratar om. Det är säkert väldigt svårt att framföra något vettigt i en diskussion samtidigt som man känner sig tvingad att fläta in mängder av propaganda och snömos.
Har sett att du kallar det analyser? Vi som tvingas se det uppenbara självbedrägeriet kallar det för trams.

Nej, jag tror du får hitta nån ny vinkel på hur väst ska tvingas till underkastelse gentemot en misslyckad rysk despot som putler.
Kina kommer helt enkelt inte vara den frälsare som putler och du söker, inga andra nationer inom ditt älskade BRIC’s kommer axla nån sådan mantel heller.

Du har ju livlig fantasi iaf, har du gett upp Iran/Syrien/SA-spåret? Nåt att spinna vidare på kanske?
Petrodollarns undergång?

Hör av dig i PM om du behöver fler tips!
Citera
2023-02-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag hoppas att Ukraina får stor nytta av dessa. Man har monterat enorma gafflar på stridsvagnarna.

Men jag vill att Finland gör mer. 3 stridsvagnar är för lite.

Håller med. Mer behövs alltid...
Citera
2023-02-23, 18:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Man kanske ska hålla ett öga på Moldavien, nu och ett par dagar framåt. Jag har ALDRIG under hela detta krig sett så mycket flygtrafik över detta land.

Jag tror att USA just nu håller på med att avstyra ett kuppförsök från Moskvatrogna krafter i det lilla landet. Mycket sker i det fördolda. Kanske man får veta vad som hände lite senare.
Citera
2023-02-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ja status quo är också någorlunda acceptabel, va? Men de gillar global tillväxt också.

Eller så letar de efter en tredje väg.

"Kinas delegat säger att dialog är enda sättet för att lösa krisen och att eldupphör är högsta prioritet. Delegaten menar att Kina är redo att ha en konstruktiv roll för att lösa 'krisen i Ukraina'." (DN, alldeles nyss). Den vore intressant. Kina kliver fram och säger att både Ryssland och USA varit dumma, men att det är dags att sluta skuffas.
Senast redigerad av YBB641 2023-02-23 kl. 18:21.
Citera
2023-02-23, 18:21
Medlem
Reimers avatar
Uppdatering från Bakhmut av Kiyanyn, Bakhmut hålls fortfarande av Ukraina trots en svår situation.

Citat:
Update on Bakhmut, 23 Feb - Kiyanyn

https://twitter.com/wartranslated/status/1628798087987892227
Citera
2023-02-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Man kanske ska hålla ett öga på Moldavien, nu och ett par dagar framåt. Jag har ALDRIG under hela detta krig sett så mycket flygtrafik över detta land.

Jag tror att USA just nu håller på med att avstyra ett kuppförsök från Moskvatrogna krafter i det lilla landet. Mycket sker i det fördolda. Kanske man får veta vad som hände lite senare.
Det har varit mycket brus i sociala medier om Moldavien och Transnistrien de senaste två veckorna. Något är på gång.
Citera
2023-02-23, 18:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu var det inte det som journalisten frågade om utan han frågade om de sett något folkmord:

Och det hade de inte.

Han försvann fort.
Jag var tvungen att läsa det flera gånger.
Något så in i h-e dumt, har jag inte skådat sedan jesus gick på vatten.
Citera
2023-02-23, 18:26
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641

"Kinas delegat säger att dialog är enda sättet för att lösa krisen och att eldupphör är högsta prioritet. Delegaten menar att Kina är redo att ha en konstruktiv roll för att lösa 'krisen i Ukraina'." (DN, alldeles nyss). Den vore intressant. Kina kliver fram och säger att både Ryssland och USA varit dumma, men att det är dags att sluta skuffas.

Det är så jag menar också. Enig.
Citera
2023-02-23, 18:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641

Vackra ord från Kina, men det är svårt att se vem som skall nappa på idén om eldupphör:
- Putin har låtit annektera ytterligare 4 oblast och meddelat ryssarna att dessa är ”evigt ryska”. Inget av dessa kontrolleras i sin helhet av Ryssland. Skall Putin då stoppa sin armé och förhandla om fred utgående från fronten idag?
- För Ukraina är läget det omvända: de vill givetvis befria ockuperade områden senare i vår. De har också ytterligare ett mycket gott skäl att fortsätta kriget: samma dag som det blir eldupphör så kommer engagemanget från väst att minska och vapenleveranserna kan sina. Eftersom de har all anledning att tro att Putin kommer att rusta i 180 och senare bryta vapenvilan för att erövra åtminstone de annekterade områdena så behöver de alla vapen de kan få.

En liten kul twist vore om Kina (och Indien?) erbjöd sig att skicka fredsbevarande styrkor att patrullera stilleståndslinjen… men jag vet inte vad Kina skulle tjäna på det

En annan aspekt är vad Kina faktiskt vill; CNNs Stephen Collinson menar att Kina kan ha goda skäl att vilja se kriget fortsätta ett tag till:
https://www.cnn.com/2023/02/21/politics/president-biden-vladmir-putin-china-ukraine
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in