2023-02-23, 17:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det är väl lätt att motivera att Maja får platsen istället för Emma. Sprintstafetten går i fristil och i senaste världscupen (Toblach) var Maja 2:a efter Jonna i sprinten där som gick i fri stil. Emma var bara 4:a.

Emma har vunnit sprint i fristil denna säsong, det har inte Maja gjort. Så en uttagning av Emma går att motivera utifrån att den går i fristil också. Sedan tycker jag Emma matchar Jonna bättre i ett lag (precis som jag tycker Linn matchar Maja bättre i ett lag också) men det är min personliga uppfattning.
Citera
2023-02-23, 17:59
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Man ska väl ändå ställa upp med bästa lag? Hur ska man motivera för Ribom att hon trots ett klart silver ska ställas över?

En anledning är att den individuella sprinten gick i klassisk stil, medan teamsprinten går i skate, och det faktum att Maja slog Emma i skatesprintfinalerna i både Toblach och Livigno.
Citera
2023-02-23, 18:00
Medlem
Den här gången kan man i alla fall inte säga att en svensk blir diskad för i stort sett ingenting, sånt som andra kommer undan med. Nu gick det inte så bra för Grate ändå. Kanske lika bra det.

Låt norrmännen yla. Sådant här har hänt andra många gånger också, när de har lagt ner massvis med träningstimmar.
Citera
2023-02-23, 18:01
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
En anledning är att den individuella sprinten gick i klassisk stil, medan teamsprinten går i skate, och det faktum att Maja slog Emma i skatesprintfinalerna i både Toblach och Livigno.

Fast då hade Emma inte släppt något på sin träning.
Citera
2023-02-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Jag ser framför mig ett halvfolkhemskt 70-tal. Slade och Abba på radion. Oljekris och solig sommar. Fina villor och genuina butiker på Söder i Stockholm. Jag ser även ett fritids. Halvtomt kl. 16. Där! Där står ett slitet spel. Helt i plast från China. Fyra I Rad står det. Verkar ha tagit 50 år att bli uppmärksammat. Men nu är det det.
Vad är "halvfolkhemskt"? Frågar nyfiken.
Citera
2023-02-23, 18:13
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast då hade Emma inte släppt något på sin träning.

Man kan ju även hävda att Maja inte var helt återställd efter Tour de Ski, som ju Ribom stod över.

Faktum är att Dahlqvist slog Ribom i båda de senaste fristilssprintarna och dessutom vann Maja och Linn teamsprinten i Livigno (som även den gick i fristil) där Emma och Jonna stod för motståndet.
Citera
2023-02-23, 18:14
Moderator
Hjv9s avatar
Även om Calle missade medalj är dagens femteplats hans bästa individuella mästerskapsplacering. Han har två sjätteplatser som bäst innan.

Även Emma Ribom, Maja Dahlqvist, Linn Svahn, Marcus Grate, Edvin Anger och Johan Häggström når sitt bästa resultat här. Jonna tangerar sitt bästa. Bara Johanna som inte sätter personbästa individuellt.
Citera
2023-02-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatt1fnatt
Låt Linn köra på lördag?

Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Linn bör definitivt köra på Lördag

Det blir frustrerande annars, om både Ilar och Dahlqvist skulle gå före i en masstart..

Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Man ska väl ändå ställa upp med bästa lag? Hur ska man motivera för Ribom att hon trots ett klart silver ska ställas över?

Det går inte, här måste Ribom gå före och hon kommer givetvis hellre vilja åka sprintstafetten (Sveriges största guldchans i VM) med kompisen Jonna än skiathlonen..

Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det är väl lätt att motivera att Maja får platsen istället för Emma. Sprintstafetten går i fristil och i senaste världscupen (Toblach) var Maja 2:a efter Jonna i sprinten där som gick i fri stil. Emma var bara 4:a.

Nej, det är inte lätt, nu är Sundling bäst och Ribom är uthålligare och starkare än Dahlqvist..

Tredje gången gillt att ge Emma chansen nu, efter att Byström valt Maja vid båda stafetterna i OS senast..
Citera
2023-02-23, 18:18
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Även om Calle missade medalj är dagens femteplats hans bästa individuella mästerskapsplacering. Han har två sjätteplatser som bäst innan.

Även Emma Ribom, Maja Dahlqvist, Linn Svahn, Marcus Grate, Edvin Anger och Johan Häggström når sitt bästa resultat här. Jonna tangerar sitt bästa. Bara Johanna som inte sätter personbästa individuellt.

Svårt för Anger att inte notera personbästa i sin mästerskapsdebut.
Citera
2023-02-23, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Ja Majas OS-silver är inget att räkna med eller?
Citera
2023-02-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Golbergs förmåga att lösa såna där situationer är otrolig. Startar fällningen tidigare också, innan det är för sent. Hjälper ju inte att han stressar fram dåliga stavtag på Chappaz heller. Likväl otroligt imponerande att fransmannen löser medalj från semi 2.
Du menar hur hans skidor och vallare löser det? Svenskar och norrmän hade överlägset glid och fäste, vilket märktes klart och tydligt i sista lilla utförsåkningen innan upploppet.

Valnes, Northug, Grate, Calle, Anger, Häggas måste skämmas ihjäl att med den miljarder kronor värderade vallabuss bakom sig, trots det blir slagna av fransmän och tjecker.
Citera
2023-02-23, 18:28
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Emma har vunnit sprint i fristil denna säsong, det har inte Maja gjort. Så en uttagning av Emma går att motivera utifrån att den går i fristil också. Sedan tycker jag Emma matchar Jonna bättre i ett lag (precis som jag tycker Linn matchar Maja bättre i ett lag också) men det är min personliga uppfattning.

Utöver Majas track record i teamsprint kanske de även tar med i beräkningen att att Ribom har större potential på skiathlon än vad Svahn har i nuläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in