2023-02-22, 22:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Ukraina har nog dock en lite speciell plats bland de ryska imperialisterna/nationalisterna:
Iliyn:
His main concern was Ukraine, a territory that he considered historically and culturally Russian. He warned against the Western propaganda language. The words "democratization," "liberalization," "freedom" were only means for destroying the unity and Eurasian spirit of the Russian civilization.
Dugin:
Ukraine should be annexed by Russia because "Ukraine as a state has no geopolitical meaning, no particular cultural import or universal significance, no geographic uniqueness, no ethnic exclusiveness, its certain territorial ambitions represents an enormous danger for all of Eurasia and, without resolving the Ukrainian problem, it is in general senseless to speak about continental politics". Ukraine should not be allowed to remain independent, unless it is cordon sanitaire, which would be inadmissible

Kul med Dugin, allt som är fel med Ukraina passar bättre på Ryska Federationen. De har ingen etnicitet utan består av hundratals etniciteter. Samma med kultur och geografi; RF är helt spretigt.
Citera
2023-02-22, 22:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nu kanske inte Aftonbladet är en seriös källa, skvallerpressen nummer ett. Bättre kan du väl?

Inte säker på vad du menar, men jag gissar.

Det intressanta är trendvändningen i svensk media, inte att det är 7 objektiva skäl till att Putin kommer att vinna kriget. 2022 var det "Putin trillar i trappan och bajsar på sig", "Ryssarna är klantiga och kan inte slåss", "nu blir snart ryssarna bankrutt"-retorik.

Nu får vi se om läsar-fåren börjar ändra mening.
Citera
2023-02-22, 22:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kul med Dugin, allt som är fel med Ukraina passar bättre på Ryska Federationen. De har ingen etnicitet utan består av hundratals etniciteter. Samma med kultur och geografi; RF är helt spretigt.

Har inte läst Dugin, men jag gissar att han inte ser "ryss" som en etnicitet, men också som någon slags super-kulturellt fenomen. Lite som "västerlänning", vi är alla barn av den anglosaxiska världen, grekisk filosofi och Upplysningen. Antingen vi vet något om grekisk filosofi eller Upplysningen eller inte.
Citera
2023-02-22, 22:50
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nån form av attack mot Belgorod stad. Är ju på ryskt territorium så lär inte vara Himars. Men UAF har ju nån egna raketer också. Man minns ju när "motherload" sprängdes.

https://twitter.com/Tendar/status/1628511766891167773

Denna här är nog gammal rapporteras det nu!!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-22 kl. 23:00.
Citera
2023-02-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Troligast är väl någon lokal motståndsrörelse.

Det finns säkert en sådan motståndsrörelse men det smäller lite för ofta tror jag. Måste vara missiler men vi får avvakta utvecklingen.
Citera
2023-02-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Du har en fantastisk förmåga att vandra runt hela jorden, i dina svar och landa i något helt annat, än vad frågan var.
Polen.
Annektera västra Ukraina.
Fakta.

Det är lösenord på din undran och mitt svar.
Du får formulera dig bättre och vad det gäller Polen med dess mobilisering och krav på krigsskadestånd från Tyskland får du fundera själv på vad det kan betyda, jag har redan spekulerat. Jag tror att polska trupper kommer att gå in i västra Ukraina tills slut, jag tror också att dom sen inte kommer att släppa territoriet som en del där egentligen anser vara deras.

Det är det här som är meningen för dig, att dra inläggen om och om igen tills vi kommer off-topic och blir varnade.

Vad det gäller fakta så var det det överst i det långa ursprungliga inlägget. Det som kom om Polen på slutet var spekulation och läste du ens den sista meningen där jag förstod att du skulle nappa och börja med detta. Du försökte inte ens ifrågasätta den fakta jag kom med och du läste troligtvis inte en enda länkad sida från det inlägget.

Jag var snäll att svara dig men du har inget att ge mig som svar, du är tom.
Citera
2023-02-22, 22:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det intressanta är trendvändningen i svensk media, inte att det är 7 objektiva skäl till att Putin kommer att vinna kriget. 2022 var det "Putin trillar i trappan och bajsar på sig", "Ryssarna är klantiga och kan inte slåss", "nu blir snart ryssarna bankrutt"-retorik.
Allt ovan har du ljugit ihop. Några sådana rubriker/sammanställningar har aldrig gjorts. Om du menar allvar med att Aftonbladet eller något annat oberoende medie sammanställt en lista där ”Putin trillar i trappan och bajsar på sig" är ett av alternativen, så får du gärna länka till denna.
Senast redigerad av Saruman 2023-02-22 kl. 22:56.
Citera
2023-02-22, 22:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg detta också men du var långt före. Vore intressant att veta hur Ukraina når så långt.

Kanske med GLSDB, räckvidd upp till 150 km.

Förklaras i ett klipp i Youtubekanalen Reporting from Ukraine .

https://youtu.be/71DV7tKuvq4

Om det stämmer kan Ukraina i stort sett nå mål i hela det ockuperade området, ryssarna får då troligen problem med underhåll samt att föra fram trupp till fronten.
Citera
2023-02-22, 23:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Allt ovan har du ljugit ihop. Några sådana rubriker/sammanställningar har aldrig gjorts. Om du menar allvar med att Aftonbladet eller något annat oberoende medie sammanställt en lista där ”Putin trillar i trappan och bajsar på sig" är ett av alternativen, så får du gärna länka till denna.

https://nypost.com/2022/12/02/putin-fell-down-stairs-soiled-himself-amid-health-woes-report/

Kan även rekommendera Flashbacktråden "Putin trillar i trappan" där många uppenbart tror på denna propaganda.
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg på "Noel Reports" twitter att ett företag i Pensylvania, som producerar järnvägsutrustning, nu har övergått till att dag och natt producera artilleriammunition.

Det sägs inte att det är för Ukraina men det är inte svårt att lägga ihop 1 och 2 för att förstå att efterfrågan har ökat. Det blir säkert mycket lönsamt för företaget.
Allt handlar ju om ekonomi. Europa och USA skulle ju kunna tillverka artilleri så att det räcker till Ukraina men då måste vanliga fabriker ställa om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske med GLSDB, räckvidd upp till 150 km.

Förklaras i ett klipp i Youtubekanalen Reporting from Ukraine .

https://youtu.be/71DV7tKuvq4

Om det stämmer kan Ukraina i stort sett nå mål i hela det ockuperade området, ryssarna får då troligen problem med underhåll samt att föra fram trupp till fronten.

Det vore stort om man kan nå hela Ukraina. Men annars tror jag att Ukraina arbetar också med sina gamla missiler som också når långt.

Mot Kerchbron borde man vid rätt tidpunkt skjuta både drönare för att avleda och störa luftvärnet samt missiler som skall förstöra. Jag hoppas också på undervattensdrönare.
Citera
2023-02-22, 23:01
Medlem
Africagonzos avatar
Flyktingströmmar från Ukraina går österut enligt Tysk publicservice DW

https://www.youtube.com/watch?v=7rhKfsEgKaA&t=77s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem