2023-02-22, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalderNord
Det jag menade när jag skrev "normal" var att jag antog att du själv inte är psykotisk just nu. Och då är det lätt att säga att hon borde bara inte bete sig psykotiskt..
Men om du har varit som henne så är det jävligt konstigt att du har så lite förståelse och empati som du verkar ha.
Eller så blandar du ihop hennes omogna beteende med ditt utan att förstå att det är nått annat det handlar om.. Vilket iförsig skulle förklara det hela.

Hon är inte psykotisk. Tror fan att folk är rädda för att söka hjälp när de får sådana stämplar på sig. Allt de behöver är kanske någon de kan lita på. Märker att du är aggressiv i din ton. Försöker få det framstå som att jag är empatilös. Alla har vi våra problem.
Citera
2023-02-22, 08:04
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Hon är inte psykotisk.
Jo det kan hon mycket väl vara. Det vet inte du.
Citera
2023-02-22, 08:29
Medlem
Men ni måste ju ändå medge att familjerätten som var där var otroligt mesiga ” förståsigpåare” som satt och ”mm” ”ja” som psykologer och pratade i en ton som kan irritera den mest lugna.
De har en viss översittarton när de är överdrivet lugna och pratar mesigt lågmält.
Självklart blir hon förbannad men istället för att spela med i spelet så är hon utåtagerande vilket inte var så oväntat.
Jag bara väntade på det med tanke på deras ton, mesighet och sävlighet.
Lite rivighet kan man väl ändå besitta även om man är inom socialtjänsten.
Pia är sjuk ha, men det krävs rätt person för att kunna bemöta henne och inte några mesiga soc tanter.
Citera
2023-02-22, 08:32
Medlem
Citat:
Hon är inte psykotisk. Tror fan att folk är rädda för att söka hjälp när de får sådana stämplar på sig. Allt de behöver är kanske någon de kan lita på. Märker att du är aggressiv i din ton. Försöker få det framstå som att jag är empatilös. Alla har vi våra problem.

Balder häver ur sig sånt där till de som inte stryker Pia medhårs, samtidigt som han själv mer än gärna stämplar henne med olika saker. Skulle bara ignorera.

OT så måste det ha varit en otrevlig situation för kvinnorna från familjerätten, cred till dem för deras tålamod. Jag tror inte de fick avsluta en enda mening under tiden hon filmade. Hon gör sig verkligen omöjlig på alla sätt och vis.
Citera
2023-02-22, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasuno
Men ni måste ju ändå medge att familjerätten som var där var otroligt mesiga ” förståsigpåare” som satt och ”mm” ”ja” som psykologer och pratade i en ton som kan irritera den mest lugna.
De har en viss översittarton när de är överdrivet lugna och pratar mesigt lågmält.
Självklart blir hon förbannad men istället för att spela med i spelet så är hon utåtagerande vilket inte var så oväntat.
Pia är sjuk ha, men det krävs rätt person för att kunna bemöta henne och inte några mesiga soc tanter.

Förstår vad du menar, samtidigt som jag hade gjort allt i min makt för att undvika att provocera den tickande bomb som Pia är. Dessutom visste de om att de filmades/spelades in, och jag tycker faktiskt att Pia betedde sig ännu mer provocerande. Jag själv hade tappat det om jag vore dem.
Citera
2023-02-22, 08:48
Medlem
Sedan så förstår jag inte hur man ens väljer att följa henne. Varför vill man bidra till hennes ego och sjuka sätt genom att klicka på följ?
Folk är inte kloka. Och så sitter de och ”gosar” med henne i kommentarsfälten.
Det jag skrev innan betyder verkligen inte att jag tycker att Pia gjorde rätt. Hon är extrem på alla sätt.
Citera
2023-02-22, 09:25
Medlem
Citat:
Sedan så förstår jag inte hur man ens väljer att följa henne. Varför vill man bidra till hennes ego och sjuka sätt genom att klicka på följ?
Folk är inte kloka. Och så sitter de och ”gosar” med henne i kommentarsfälten.
Det jag skrev innan betyder verkligen inte att jag tycker att Pia gjorde rätt. Hon är extrem på alla sätt.

Nä precis, de som är allra farligast för Pia är de som validerar henne.
Citera
2023-02-22, 09:37
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Nä. De bemötte henne helt rätt och var väldigt lågaffektiva. Hon hade spårat ur ännu mer om de varit dominanta eller hårda. Inte dem det är fel på. Det är hon som är förbannat sjuk. Hon är tydligt för sjuk för att kunna ha sådana samtal. Det kommer troligtvis inte bli fler besök, i det skick som hon är i nu.
Citera
2023-02-22, 10:29
Medlem
BalderNords avatar
Citat:
Hon är inte psykotisk. Tror fan att folk är rädda för att söka hjälp när de får sådana stämplar på sig.
Vad skulle du kalla tillståndet hon hamnar i när hon sitter uppe hela nätterna och försöker "connect the dots" och tror att folk smyger in i hennes lägenhet och flyttar runt på saker och håller på och tar hennes brev och alla har en konspiration emot henne osv?
Som jag har skrivit förr så tror jag att hon har borderline där psykoser ingår i sjukdomen.
Citat:
Allt hon behöver är kanske någon hon kan lita på.
Det håller jag med om. Och kanske nått som hjälper henne att sova så hon inte ligger och grubblar hela nätterna.
Citat:
Märker att du är aggressiv i din ton. Försöker få det framstå som att jag är empatilös. Alla har vi våra problem.
Det är inte jag som får dig att låta empatilös det är du själv genom att skriva saker som: "Visst kan hon ha blivit felbehandlad men det är en del av livet tyvärr.", "Vi måste hjälpa oss själva." och "hon sitter bara och tycker synd om sig själv".
Du försökte bara linda in det lite bättre än t.ex. remidgrus som bara skriker ut sin hat och frustration i varje inlägg och önskar henne allt ont i världen. Och varför han är arg på henne kan man verkligen undra, det var nån som hade en teori tidigare som antagligen är rätt.
Senast redigerad av BalderNord 2023-02-22 kl. 10:47.
Citera
2023-02-22, 10:56
Medlem
BalderNords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoMoreTears77
Nä. De bemötte henne helt rätt och var väldigt lågaffektiva. Hon hade spårat ur ännu mer om de varit dominanta eller hårda. Inte dem det är fel på. Det är hon som är förbannat sjuk. Hon är tydligt för sjuk för att kunna ha sådana samtal. Det kommer troligtvis inte bli fler besök, i det skick som hon är i nu.
Exakt, De gjorde helt rätt. De förstår att hon redan är provocerad av att bli utvärderad och granskad så de försöker vara så ödmjuka som möjligt i den redan "pressade" situationen.
Citera
2023-02-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalderNord
Det är inte jag som får dig att låta empatilös det är du själv genom att skriva saker som: "Visst kan hon ha blivit felbehandlad men det är en del av livet tyvärr.", "Vi måste hjälpa oss själva." och "hon sitter bara och tycker synd om sig själv".
Du försökte bara linda in det lite bättre än t.ex. remidgrus som bara skriker ut sin hat och frustration i varje inlägg och önskar henne allt ont i världen. Och varför han är arg på henne kan man verkligen undra, det var nån som hade en teori tidigare som antagligen är rätt.

Empati är inte samma sak som att säga vad den andre vill höra. Det du försöker göra är att få henne att tro att hon är sjuk och lämna sin makt i någon annans händer. Jag tänker tvärtom att hon behöver ta makten över sig själv. Tror nämligen inte hon har någon psykos. Alldeles för rationell för det. Hennes prat verklighetsförankrat. Det är hennes känsloliv som är ur balans. Hennes sätt att möta problemen. Sårade känslor som har lett henne i en nedåtgående spiral. Kombinerat med ett ego som gör henne oförmögen att kritisera sig själv och hellre finna problem hos omgivningen.

Sanningen svider men kan vara ett frö som leder till något. Hade jag varit henne hade jag tagit timeout från allt och bearbetat mig själv ett tag. Men det är svårt. Vet alla hur "lätt" det är att överge social media när behovet av bekräftelse pockar på.

Nu fick du mer du kan vantolka. Ha det kul!
Citera
2023-02-22, 12:09
Medlem
BalderNords avatar
Citat:
Empati är inte samma sak som att säga vad den andre vill höra. Det du försöker göra är att få henne att tro att hon är sjuk och lämna sin makt i någon annans händer. Jag tänker tvärtom att hon behöver ta makten över sig själv. Tror nämligen inte hon har någon psykos. Alldeles för rationell för det. Hennes prat verklighetsförankrat. Det är hennes känsloliv som är ur balans. Hennes sätt att möta problemen. Sårade känslor som har lett henne i en nedåtgående spiral. Kombinerat med ett ego som gör henne oförmögen att kritisera sig själv och hellre finna problem hos omgivningen.

Sanningen svider men kan vara ett frö som leder till något. Hade jag varit henne hade jag tagit timeout från allt och bearbetat mig själv ett tag. Men det är svårt. Vet alla hur "lätt" det är att överge social media när behovet av bekräftelse pockar på.

Nu fick du mer du kan vantolka. Ha det kul!

Du verkar inte ha sett många av hennes videos om du tror att hennes prat är verklighetsförankrat.

"Empati är inte samma sak som att säga vad den andre vill höra" Vem har påstått det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in