2023-02-20, 12:27
Medlem
Merwinnas avatar
När någon nu har lyft upp den här tråden igen... så kan jag säga att min (ytterst negativa) behållning av fallet, är att se hur både skolan och socialtjänsten undviker att stöta sig med vissa. Nämligen å ena sidan invandrade klaner/gängkriminella (som skulle kunna spränga rektorns eller socialtantens hus, misshandla deras söner, eller straffkn*lla deras döttrar). Och å andra sidan högutbildade och högavlönade övre medelklass-föräldrar som i Bjärred (som skulle kunna stämma sk*ten ur rektorn respektive socialtanten, och se till så att han eller hon aldrig kunde få ett kvalificerat arbete igen).

...för TÄNK om det hade varit Familjen Svensson, där pappa är busschaufför och mamma undersköterska, som hade försökt hålla sina barn hemma från skolan, med diverse fantasifulla sjukdomstillstånd som ursäkt! Då hade det inte dröjt många veckor, förrän barnen hade blivit akut omhändertagna, eller i alla fall förhörda på Barnahus av speciellt utbildade poliser.
Citera
2023-02-20, 15:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När någon nu har lyft upp den här tråden igen... så kan jag säga att min (ytterst negativa) behållning av fallet, är att se hur både skolan och socialtjänsten undviker att stöta sig med vissa. Nämligen å ena sidan invandrade klaner/gängkriminella (som skulle kunna spränga rektorns eller socialtantens hus, misshandla deras söner, eller straffkn*lla deras döttrar). Och å andra sidan högutbildade och högavlönade övre medelklass-föräldrar som i Bjärred (som skulle kunna stämma sk*ten ur rektorn respektive socialtanten, och se till så att han eller hon aldrig kunde få ett kvalificerat arbete igen).

...för TÄNK om det hade varit Familjen Svensson, där pappa är busschaufför och mamma undersköterska, som hade försökt hålla sina barn hemma från skolan, med diverse fantasifulla sjukdomstillstånd som ursäkt! Då hade det inte dröjt många veckor, förrän barnen hade blivit akut omhändertagna, eller i alla fall förhörda på Barnahus av speciellt utbildade poliser.
Detta med klasskillnad är nåt du gärna försöker dig på. Är det inte WT klassificering kors och tvärs så går det att använda åt andra hållet. Nyttja när det passar dig.
Verkar grunda sig i ett behov av självhävdelse som kommer till uttryck i arrogant översitteri.

Det är väldigt intressant att den som härjat mest i tråden och är Höglunds kronvittne i boken kör nåt snarlikt.
Det är stor affär om att skolan borde ha reagerat.

Missan står dock för högsta nivån av hyckleri eftersom;

hon minsann vet att A är frisk (ren lögn) men har hemundervisning.
Den medicinska experten säger även att de höll den stackars flickan inlåst hemma om dagarna.

Då kan ju undra varför Missan inte kontaktat skolan eller gjort nån orosanmälan.

Pianokärringen vet att O är psykiskt sjuk, rent psykotisk. Han bar nämligen en mössa runt påsk.

Denna sjuka man (enligt psykiatriexperten Missan) tilläts vara med familjen utan att hon rörde en fena.
Hon ser (trots att knappt ha sett henne) att rara Hanna verkar så dämpad?

26 augusti meddelas hon att Moa är långvarigt sjuk och kan inte komma på hela hösten.
Det inte är troligt med tillfrisknande.

Låter rätt allvarligt va?
Speciellt om pappan med mössan är psykotisk i beteendet. Han har liksom kokat.

"Hoppas det ordnar sig" och "lycka till med hälsan" är missans käcka svar till honom.
Hon kan spela själv nån gång hemma....
Senast redigerad av develi 2023-02-20 kl. 15:56.
Citera
2023-02-20, 17:25
Medlem
Citat:

Hur gör man för att ”stämma skiten” ur en rektor eller socialtjänsteperson? Har du möjligen sett för många amerikanska såpor?
Citera
2023-02-20, 19:06
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
ME är ju bara en kärringåkomma för svaga nerver och vem hade inte fått det med sådana föräldrar. Föräldrarna borde fått huvudena undersökta för många år sedan. Bryta ner sina egna barn något så fullständigt så de blir helt isolerade är sjukt.
Citera
2023-02-21, 02:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta med klasskillnad är nåt du gärna försöker dig på. Är det inte WT klassificering kors och tvärs så går det att använda åt andra hållet. Nyttja när det passar dig.
Verkar grunda sig i ett behov av självhävdelse som kommer till uttryck i arrogant översitteri.

Det är väldigt intressant att den som härjat mest i tråden och är Höglunds kronvittne i boken kör nåt snarlikt.
Det är stor affär om att skolan borde ha reagerat.

Missan står dock för högsta nivån av hyckleri eftersom;

hon minsann vet att A är frisk (ren lögn) men har hemundervisning.
Den medicinska experten säger även att de höll den stackars flickan inlåst hemma om dagarna.

Då kan ju undra varför Missan inte kontaktat skolan eller gjort nån orosanmälan.

Pianokärringen vet att O är psykiskt sjuk, rent psykotisk. Han bar nämligen en mössa runt påsk.

Denna sjuka man (enligt psykiatriexperten Missan) tilläts vara med familjen utan att hon rörde en fena.
Hon ser (trots att knappt ha sett henne) att rara Hanna verkar så dämpad?

26 augusti meddelas hon att Moa är långvarigt sjuk och kan inte komma på hela hösten.
Det inte är troligt med tillfrisknande.

Låter rätt allvarligt va?
Speciellt om pappan med mössan är psykotisk i beteendet. Han har liksom kokat.

"Hoppas det ordnar sig" och "lycka till med hälsan" är missans käcka svar till honom.
Hon kan spela själv nån gång hemma....

Jag "använder" ingenting, jag beskriver bara den verklighet som finns. Att klassamhället skulle vara upphävt, är vår tids största myt - möjligen på andra plats efter att invandringen skulle vara lönsam...

Och angående pianonlärarinnan med flera - de VÅGADE väl helt enkelt inte anmäla någonstans? Eftersom de här föräldrarna hade så hög social status, medlemskap i diverse formella och informella nätverk, juridisk expertis, pengar att driva processer... Det är inte som att anmäla en ensamstående, socialbidragberoende ung mamma i hyresrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur gör man för att ”stämma skiten” ur en rektor eller socialtjänsteperson? Har du möjligen sett för många amerikanska såpor?

Pappan var ju expert på juridik. Han hade alltid kunnat hitta något sätt. Förtal, osann tillvitelse, vad vet jag. Det går ofta också så, att när en sådan person kontaktar den misshagliga personens överordnade, så blir de rädda, och vänder sig emot sin medarbetare i stället för att stötta honom/henne. För att ha ryggen fri. Personen avskedas och hamnar på svarta listan för det yrket. Jag har själv läst sådana utredningar i en kommun, bland annat email-konversationer mellan olika chefer, där de diskuterar olika metoder att bli av med en "besvärlig" person. Omplacera, hota, förnedra, manipulera, lura. I ett fall var det just en lärare som hade kommit på kant med ett föräldrapar (det handlade dock om något annat - föräldrarna hade högre uppfattning om sitt barns begåvning och framtidsmöjligheter, än vad läraren hade).
Citera
2023-02-21, 05:56
Medlem
Citat:
Jag "använder" ingenting, jag beskriver bara den verklighet som finns. Att klassamhället skulle vara upphävt, är vår tids största myt - möjligen på andra plats efter att invandringen skulle vara lönsam...

Och angående pianonlärarinnan med flera - de VÅGADE väl helt enkelt inte anmäla någonstans? Eftersom de här föräldrarna hade så hög social status, medlemskap i diverse formella och informella nätverk, juridisk expertis, pengar att driva processer... Det är inte som att anmäla en ensamstående, socialbidragberoende ung mamma i hyresrätt.

Pappan var ju expert på juridik. Han hade alltid kunnat hitta något sätt. Förtal, osann tillvitelse, vad vet jag. Det går ofta också så, att när en sådan person kontaktar den misshagliga personens överordnade, så blir de rädda, och vänder sig emot sin medarbetare i stället för att stötta honom/henne. För att ha ryggen fri. Personen avskedas och hamnar på svarta listan för det yrket. Jag har själv läst sådana utredningar i en kommun, bland annat email-konversationer mellan olika chefer, där de diskuterar olika metoder att bli av med en "besvärlig" person. Omplacera, hota, förnedra, manipulera, lura. I ett fall var det just en lärare som hade kommit på kant med ett föräldrapar (det handlade dock om något annat - föräldrarna hade högre uppfattning om sitt barns begåvning och framtidsmöjligheter, än vad läraren hade).
Pappan var inte expert på juridik, han var expert på skatterätt och biträdande professor på ekonomiskolan på Lunds universitet. Du har inte ens rätt i grundläggande fakta, det är därför resten av dina spekulationer blir rena fantasifoster. Specificera gärna vad du menar med dina påståenden om processer.

Vad är det för dokusåpe-verklighet du försöker måla upp?
Citera
2023-02-21, 07:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Pappan var inte expert på juridik, han var expert på skatterätt och biträdande professor på ekonomiskolan på Lunds universitet. Du har inte ens rätt i grundläggande fakta, det är därför resten av dina spekulationer blir rena fantasifoster. Specificera gärna vad du menar med dina påståenden om processer.

Han var i alla fall mer expert på juridik, än den unga, ensamstående, socialbidragstagande mamman Melizza, boende i hyreslägenhet i ortens slumområde. Det inser du väl själv, att alla inblandade lärare, rektorer och andra personer på kommunen (t.ex. den som beviljade hemundervisningen, det kan inte en rektor göra), som skulle ha kunnat göra något för att hjälpa Bjärred-barnen innan det var för sent, skulle se till att ha oändligt mycket mer på fötterna först? Jämfört med om det var vår tänkta Melizza som väckte deras oro, alltså.

Du har ju själv facit - dessa kommunanställda personer, som har anmälningsskyldighet om de misstänker att barn far illa (det räcker med en misstanke, de måste enligt lag inte ha några bevis för att skicka in en anmälan, utan det är soc som sedan ska utreda om det fanns fog för anmälan), gjorde faktiskt ingenting. Barnen dog. Så jag vet inte vad det är du bråkar emot?

Svara ärligt på min fråga nu: tror du att vår tänkta Melizza skulle ha kunnat hålla sina söner Liam och Kevin hemma från skolan i flera månader, utan att socialtjänsten - och troligen även polisen - hade kopplats in?
Citera
2023-02-21, 07:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Och angående processer, så går det att anmäla dem som anmält en till soc med falska uppgifter, för falsk tillvitelse eller förtal. Oskar hade helt säkert kunnat skaffa en bra advokat, och vrida det till att anmälan bestod av falska uppgifter. Och det VISSTE naturligtvis rektorn. Samt den överordnade person på kommunen som godkände hemundervisningen.

https://lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-gora-falska-orosanmalningar-till-socialtjansten

Det kan vara brottsligt att göra falska anmälningar till socialtjänsten. Den som gör orosanmälan och lämnar falska uppgifter till socialtjänsten kan riskera att bli anmäld för falsk tillvitelse, 15 kap. 7 § Brottsbalk (1962:700) (BrB) eller förtal, 5 kap. 1 § BrB. Falsk tillvitelse innebär att någon lämnar osanna uppgifter om en annan person till polis, åklagare eller någon annan myndighet. Förtal sker när någon utan grund pekar ut en annan person som brottslig eller lämnar nedsättande uppgifter om personen. Socialtjänsten är skyldiga att utreda en orosanmälan enligt 11 kap. 1 § Socialtjänstlag (2001:453).

Det går alltså inte att stoppa en utredning genom att påstå att man blivit utsatt för en falsk anmälan. Socialtjänsten kommer avsluta utredningen om en anmälan inte har stöd i utredningen.

Den som anses sig ha blivit utsatt för falska orosanmälningar kan alltså göra en polisanmälan och meddela till socialtjänsten att det är en falsk anmälan.

"Melizza" skulle inte ha känt till detta, hon skulle inte ha vetat hur man tar reda på det, och hon hade inte haft någon att be om hjälp. DET vet rektorer, BVC-sköterskor, dagispersonal och andra som socanmäler, också... så det är riskfritt.
Citera
2023-02-21, 07:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Och angående dokusåpe-verklighet: Bjärred-fallet ÄR ju en dokusåpa. Eller värre. Inte ens i en påhittad såpa skulle manusförfattarna ha kunnat lägga in en sådan intrig, för det hade varit för overkligt och bisarrt.
Citera
2023-02-21, 13:36
Medlem
Citat:
Du har ju själv facit - dessa kommunanställda personer, som har anmälningsskyldighet om de misstänker att barn far illa (det räcker med en misstanke, de måste enligt lag inte ha några bevis för att skicka in en anmälan, utan det är soc som sedan ska utreda om det fanns fog för anmälan), gjorde faktiskt ingenting. Barnen dog. Så jag vet inte vad det är du bråkar emot?

Citat:
Och angående processer, så går det att anmäla dem som anmält en till soc med falska uppgifter, för falsk tillvitelse eller förtal.

Jag bråkar emot din okunnighet, eller möjligen medvetet ljugande. Du motsäger dig själv i dina inlägg på ett sätt som till och med för dig borde vara uppenbart.

Du skriver, helt riktigt, att det finns personal inom kommunal verksamhet som har en anmälningsskyldighet vid blotta misstanken att ett barn far illa. Till den gruppen hör lärare samt även polis och vårdpersonal.

Sen får du till ett tramsigt inlägg om falsk tillvitelse, du måste väl själv inse att det faller på sin egen orimlighet att någon med anmälningsskyldighet skulle kunna fällas för falsk tillvitelse efter en anmälning?

Du låtsas inte heller om att det fanns läkarintyg från en överläkare verksam på en barnklinik på ett universitetssjukhus. En läkare med anmälningsskyldighet vid misstanke om att någon av barnen for illa på grund av omsorgssvikt i hemmet.

Denne överläkare skulle alltså av rädsla för pappans juridiska expertkunskaper ha blundat för vanvård och dessutom skrivit ut falska läkarintyg till barnen, av rädsla för ett civilrättsligt åtal för förtal. Förstår du ens hur absurda dina påståenden är?
Citera
2023-02-21, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag bråkar emot din okunnighet, eller möjligen medvetet ljugande. Du motsäger dig själv i dina inlägg på ett sätt som till och med för dig borde vara uppenbart.

Du skriver, helt riktigt, att det finns personal inom kommunal verksamhet som har en anmälningsskyldighet vid blotta misstanken att ett barn far illa. Till den gruppen hör lärare samt även polis och vårdpersonal.

Sen får du till ett tramsigt inlägg om falsk tillvitelse, du måste väl själv inse att det faller på sin egen orimlighet att någon med anmälningsskyldighet skulle kunna fällas för falsk tillvitelse efter en anmälning?

Du låtsas inte heller om att det fanns läkarintyg från en överläkare verksam på en barnklinik på ett universitetssjukhus. En läkare med anmälningsskyldighet vid misstanke om att någon av barnen for illa på grund av omsorgssvikt i hemmet.

Denne överläkare skulle alltså av rädsla för pappans juridiska expertkunskaper ha blundat för vanvård och dessutom skrivit ut falska läkarintyg till barnen, av rädsla för ett civilrättsligt åtal för förtal. Förstår du ens hur absurda dina påståenden är?

Sådana människor befinner sig ofta i informella nätverk, där de hjälper varandra. Jag hade en kompis vars far var jurist, och han hade en hög högt uppsatta vänner inom olika samhällsfunktioner. De hjälpte varandra på alla sätt. En vän till fadern som var ortoped, skrev ett falsk intyg om att min kompis behövde handgjorda skor, och då fick hon fyra par handgjorda skor eller stövlar om året. Egenavgiften var bara 150 kr per par (det här är drygt 20 år sedan). För det hjälpte min kompis pappa sin läkarvän med kryphål i lagen, så att han skulle slippa betala så mycket i skatt. Och så vidare. Min kompis hade många sådana historier, där dessa män hjälpte varandra med falska intyg och referenser för alla möjliga ändamål.

Sedan får du även väga in, att även om dessa högt uppsatta personer INTE är i något nätverk med varandra, så känner de igen varandra som högt uppsatta och därför trovärdiga personer. Självklart trodde denna överläkare mer på allt vad O berättade om dotterns hälsotillstånd, än han skulle ha trott på den socialbidragstagande Melizza, som ville hålla Kevin och Liam hemma från skolan som sällskap till henne vid TV:n om dagarna. Vad lever du i för drömvärld..? Det är så det går till.

Jag läste till och med en brittisk artikel, där någon forskare hade undersökt vad barnen hette som lades in på sjukhus, när föräldrarna kom med dem till akuten. Och det visade sig att de barnen ofta hette White Trash-namn. Då blev läkarna misstänksamma, och ville hålla ungarna kvar för observation, eller de trodde inte att föräldrarna skulle klara att sköta ett sjukt barn hemma. Hette barnen däremot traditionella engelska namn, så skickades barnen hem med föräldrarna, efter lite förhållningsorder.
Citera
2023-02-22, 03:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Och angående pianonlärarinnan med flera - de VÅGADE väl helt enkelt inte anmäla någonstans? .
Bland det dummaste jag hört.
Pseudomoraldamerna et al har orerat högt om att orosanmälan kan göras anonymt.
Själv gjorde hon nada trots allt hon påstått sig se.

Men att kontakta Hs mor mitt i sorgen och luska var inga problem.

Förfasats och pekat på andra.
Vissa tycker sig vara förmer än andra nämligen, men trots detta ha väldigt svårt för klasskillnader och visa sin klassiska hätskhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in