2023-02-20, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har inte missuppfattat någonting. Jag har hela tiden sagt nu och förra gången vi diskuterade detta att PeKr såg PU komma från Trädgårdsskolans parkering. Du hävdar att PeKr sett honom gå dit. Jag har belägg för mitt påstående och du har det inte

Visst, men med den avgörande skillnaden att PU kom från det hållet när alla skulle in på Stadt!
Citera
2023-02-20, 19:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rednecksvedala2
JA GODMORGON A.L och du kom precis när vi skulle åka. Fredr....on skjutsade oss. Vi ville inte ha A.l med oss i bilen så vi gjorde så det inte såg ut som att ni skulle få plats, då diskuterade ni om att ta din bil. Kommer du ihåg. ??? Vem körde bilen av er, var det inte du, var ställde du bilen, Du kom ju till oss i kön från trädgårdsskolans håll. kommer du inte ihåg det heller. Fan vad packad du måste varit. En sak är fantastisk med dig, Det är att du minns allt utom dom viktigaste partierna i en brottsutredning, nämligen hur du tog dig ner. Viktigt, för den kan du ha använt till att plocka upp helena med efter statt. Eller har jag fel, du kommer ju inte ihåg, så det kan ju ha varit så. Sen minns du inget efter statt stängdes fram till taxi resan. Kan det ha varit så att du tog henne och frågade om hon ville ha skjuts, sen ville mer än hon ville. ?? sen gick allt snett, sen parkerade du bilen med henne i , tog dig ner till stan och helt PLÖTSLIGT SÅ MINNS DU IGEN Du kan inte säga att jag har fel. För du minns ju inte Kanske den stora lögnaren peter har rätt. Rätt har jag när det gäller ALIBI SOM DU VILLE HA..Men jag kan alltid tala med A.l, ser ju honom ibland. Tror att om ni tog bilen ner så kommer det komma fram, Tro mig. Framtiden får utvisa. Konstiga är att ingen har sett dig storvuxna karl på stan vid den tidpunkten som är känsligast.

Citat:
Inlägget nedan, min fetning:

Jag ska ärligt erkänna att jag inte visste att rednecksvedala2 fanns. Jag har missat detta fullständigt. Har ytterligare typ 100 inlägg att läsa!

Men, när jag menar att PK såg PU gå bort mot Trädgårdsskolans parkering, var ju det efter stängning! Det du menar nu är ju när folk skulle in på Stadt, typ kanske runt 23-snåret. Tacka fasen för att PU kom från Trädgårdsskolans parkering till de andra i kön, eftersom han med högsta sannolikhet tog sin bil ner och parkerade den där. Du har fått alltsammans om bakfoten. Det är därför som PK flera gånger i tråden försöker få PU att svara på frågan om hur han kom ner till stan, utan att PU vill svara. Den frågan är av förklarliga skäl mycket känslig för PU - för han kan ju inte förklara vad han gjorde efter 02:00. PK är själv inne på det, att PU - själv eller tillsammans med någon/några - tog bilen och körde hemåt, råkade på Helena ...
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-20 kl. 19:28.
Citera
2023-02-20, 19:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Visst, men med den avgörande skillnaden att PU kom från det hållet när alla skulle in på Stadt!

Eftersom Stadt ligger ganska nära vattnet så skulle jag påstå att en mycket stor andel av personerna som gick mot kön lär ha kommit från den riktningen.

Om du själv är Mariestadsbo och var på Stadt den kvällen så skulle jag sätta en slant på att du kom i riktning från Kungsgatan. PeKr formulering insinuerar bara att PU parkerat på nämnda parkering. Men den som har något att komma med säger det rakt ut.
Citera
2023-02-20, 19:38
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Bra undersökt. Då saknas det några adresser i HincRoburs lista. Det är illa för KiMa har en central roll som jag undertryckte när hans namn kom upp, men nu måste jag säga som det är. KiMa är helt enkelt värd för den fest med danskar som ErAn körde "flickorna" från. Flickornas namn är överstrukna, men det är EvLu, hennes syster och MaPa. Denna förfest nämns på sida 4 i förhöret med ErAn där KiMa:s och hans sambos förnamn är överstrukna (tre bokstäver vardera).

Det du skriver om adresserna ställer till det rejält. Jag kollade min konversation med den som var med på festen och klantigt nog frågade jag aldrig efter adressen . PeNi:s närvaro på festen är min källa inte 100% säker på, men källan tror att PeNi träffade MaPa för första gången vid det tillfället, hon som kom att bli mor till PeNi:s barn.

Tyvärr vet jag inte när tjejerna kördes ned till Stadt och det framgår inte av förhören. ErAn uppger sig ha varit hemma vid 00:35 (sid 7). Han har då kört några rundor på Stockholmsvägen och förbi Stadt. En tur från Södra Vägen via Leksbergsvägen och Kungsgatan nämns i sammanhang med när ErAn först såg en Mercedes, som förhöret av någon anledning ägnar en massa uppmärksamhet åt. Gissningsvis menas att ErAn körde från Södra vägen via Lockerudsvägen och Kungsgatan till Stadt och såg Mercedesen första gången kort efter att ha släppt av flickorna. Förhöret är svårt att hänga med i... Förmodligen är finländaren i Merceden en person som ErAn ser som en slags vittne på sina

Loudamus nämner vit bilmen nämner faktiskt en dansk med en vit Mercedes 316 eller 318. Han är redan nämnd i tråden: T*ommy Nie*ls Pe*ter Thoms*en, mannen som bodde
316/318 är BMW. Merca har inga sådana
Citera
2023-02-20, 19:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Eftersom Stadt ligger ganska nära vattnet så skulle jag påstå att en mycket stor andel av personerna som gick mot kön lär ha kommit från den riktningen.

Om du själv är Mariestadsbo och var på Stadt den kvällen så skulle jag sätta en slant på att du kom i riktning från Kungsgatan. PeKr formulering insinuerar bara att PU parkerat på nämnda parkering. Men den som har något att komma med säger det rakt ut.

Men snälla du, vi har hela området utmed Stockholmsvägen upp till Krontorp, gamla stan, hela området bakom Stadt med dragning bort mot bruket, hela området där Helena bodde inklusive Bråten och Lockerud. Men självklart också området utmed Göteborgsvägen ut mot det som idag heter E20. Den där slanten ger jag inte mycket för!

Men jag förstår vad du menar. PK säger att PU kom från Trådgårdsskolans håll. PU måste inte ha kommit från Kungsgatan, han kan ha gått ut i korsningen Magasinsgatan/Nygatan eller i korsningen Trädgårdsgatan/Nygatan. Att PK säger från Trädgårdsskolans håll kan mycket väl bero på att det var där som man kanske/nog oftast ställde bilen. Och eftersom PK många gånger i tråden försökte få PU att svara på frågan hur PU kom ner till stan men PU vägrade att svara (vid något tillfälle försökte PU slira med klassikern att "han inte minns" ...), bör i rimlighetens namn betyda att PU inser det prekära i situationen: Han ville inte tillstå att han hade sin bil tillgänglig där, för det skulle inte se bra ut mot bakgrund av vad som hände några timmar senare.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-02-20 kl. 19:48.
Citera
2023-02-20, 20:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Förmodligen för att släkten inte läser på Flashback, skulle jag gissa.
Men vad hindrar de som kontaktat andra vittnen och intervjuat dem att också kontakta vittnet Ulrika och ställa frågorna. Det värsta som kan hända är att hon tackar nej till intervjun. Men då vet man definitivt och slutligen att hon inte vill ha med Flashback att göra.

Jag tror sannolikheten är större att jorden är platt än att systrarna inte läser på Flashback. I MSM har Ulrika fört fram helt olika versioner och valt att utelämna uppgifter. Jag tror anledningen till att Ulrika och Gabriella inte vill besvara frågor här i tråden, är att här finns insatta skribenter som skulle ställa "obekväma" frågor.
Citera
2023-02-20, 21:05
Medlem
En väldigt central fråga är om Helena åkte eller gick hem. Jag har funderat mycket på det och känner mig säker på att hon åkt bil med sin(a) GM. Hon blev inte överfallen i den bemärkelsen utan hon blev upphunnen av GM när hon försökte fly från gm i bilen och hem genom kohagen. Varför? Finns följande anledningar som tillsammans gör mig säker:
1. Tidsangivelserna av vittnen kring Stadt och på Ekudden. Det skulle bli väldigt tight tidsmässigt om hon hade gått. Tror att hon var kvar kring Stadt till 2.10-2.20.
2. Hon skulle inte gått genom kohagen om hon hade promenerat hem. Spåren tyder på att hon försökt fly hemåt på snabbast möjliga sätt. Helena och GM befann sig i en bil på ekuddenvägen när Helena ber om att få lämna bilen. Hon tänker gå stigen hem men GM springer rasande ikapp Helena för att hon inte gör som han säger.
3. Helena kände till området mycket väl. Troligt är att hon inte blev förföljd en längre sträcka utan endast väldigt kort (<150 meter).
4. GM ide att ta med kroppen kommer som en psykologisk hangup. När han springer efter Helena så är allt han vill att hon ska komma tillbaka till bilen. Men hon vill inte. Det gör honom rasande, han tål inte ett nej och kan snabbt bli arg. När han har dräpt henne bli det ”naturligt” för honom att först få som han ville och ta henne tillbaka till bilen.

Ovan gör mig i nästa steg övertygad om att Helena kände sin(a) GM väl. Hon skulle inte satt sig i en bil med vem som helst och det relativt tysta och snabba händelseförloppet i kohagen talar för att hon aldrig riktigt insåg faran heller.
Citera
2023-02-20, 21:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Loudamus nämner vit bil vid avfärden så det kan knappast ha varit ErAn som skjutsade PeNi. ErAn skall ju haft en ljusbrun, enligt uppgift i tråden. Om PeNi verkligen var med på festen så bör bilen ha ägts av någon annan som också har festen som mål, en annan person som PeNi sedan kan åka vidare med till Stadt. Min källa nämner inte någon sådan person, men nämner faktiskt en dansk med en vit Mercedes 316 eller 318. Han är redan nämnd i tråden: T*ommy Nie*ls Pe*ter Thoms*en, mannen som bodde i PeNi:s lägenhet innan han flyttade dit. TNPT flyttade ut i februari 1992 och enligt Loudamus skall det ha bott två danskar i lägenheten. TNPT är helt enkelt den första. TNPT är död sedan minst tio år tillbaka. Förhöret med ErAn nämner också en mercedes, vars ägare han skall ha kommit överens med om att polera bilen följande dag. Men förhöret anger då bara tre bokstäver. Kan det vara "Tom"? Kanske uppfattade förhörsledaren inte ErAn:s danska så bra och Tommy blev Tom?

https://www.facebook.com/tommyni*lspeter.thoms*n/friends (e)

Notera att ErAn ser en Mercedes ägd av en finländare och att det alltså är en annan bil än den PeNi kan ha åkt med.

Är denne Tomm*y Ni*ls P*eter Thom*sen utvandrad då till Olleru*p på Fy*n i Danmark då ?
Vet du när denne är född ? Du vet inget mer om honom ? Arbete 1992 o s v ? Frågan är då om han och PeNi kan ha strögat runt sen och stött på Helena ? Enligt PM från "Mariestadsbon" skall individer tillhörande gruppen "danskar" ofta tutat på tjejer och varit lit gåpåiga på det sättet. Detta gjorde väl även raggare säkert också, men ändå en detalj att nämna.
Citera
2023-02-20, 22:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
En väldigt central fråga är om Helena åkte eller gick hem. Jag har funderat mycket på det och känner mig säker på att hon åkt bil med sin(a) GM. Hon blev inte överfallen i den bemärkelsen utan hon blev upphunnen av GM när hon försökte fly från gm i bilen och hem genom kohagen. Varför? Finns följande anledningar som tillsammans gör mig säker:
1. Tidsangivelserna av vittnen kring Stadt och på Ekudden. Det skulle bli väldigt tight tidsmässigt om hon hade gått. Tror att hon var kvar kring Stadt till 2.10-2.20.
2. Hon skulle inte gått genom kohagen om hon hade promenerat hem. Spåren tyder på att hon försökt fly hemåt på snabbast möjliga sätt. Helena och GM befann sig i en bil på ekuddenvägen när Helena ber om att få lämna bilen. Hon tänker gå stigen hem men GM springer rasande ikapp Helena för att hon inte gör som han säger.
3. Helena kände till området mycket väl. Troligt är att hon inte blev förföljd en längre sträcka utan endast väldigt kort (<150 meter).
4. GM ide att ta med kroppen kommer som en psykologisk hangup. När han springer efter Helena så är allt han vill att hon ska komma tillbaka till bilen. Men hon vill inte. Det gör honom rasande, han tål inte ett nej och kan snabbt bli arg. När han har dräpt henne bli det ”naturligt” för honom att först få som han ville och ta henne tillbaka till bilen.

Ovan gör mig i nästa steg övertygad om att Helena kände sin(a) GM väl. Hon skulle inte satt sig i en bil med vem som helst och det relativt tysta och snabba händelseförloppet i kohagen talar för att hon aldrig riktigt insåg faran heller.

Det här är en delikat fråga. Det är svårt att sätta en exakt tid för när "Hanna" gick ut med hunden. Tiden så sent som runt 02:20 har faktiskt nämnts. "Hanna" har sagt att hon somnade vid tv:n, vaknade, gick ut i köket runt 02:00 (hon refererar till köksklockan), tog ett glas saft med en skorpa med smör på, tittade till katterna och plockade lite i köket. Hur lång tid allt detta tog, är svårt att fastslå. Helena kan faktiskt ha lämnat torget redan 02:05. Hon fick vatten i baren vid 02:00, hon behövde inte ha haft något i garderoben (inte ens ryggsäcken), hon gick ut och träffade tre personer och pratade kort med dem. Att gå sträckan hem tar cirka 12 till 15 minuter beroende på hur fort man går. (Tester har utförts.)

Min huvudtes har alltid varit att Helena gick hem som hon sa till sin syster att hon skulle göra. På vägen hem kommer någon/några ikapp henne i en bil. Jag påstår inte att PU var ansvarig/delaktig i Helenas försvinnande, men hans ovilja att svara på en sådan enkel fråga som om han tog sin bil ner till stan utan att svara på den, förvärrar hans situation. Jag håller det dock för mycket sannolikt att PU är insyltad. Han hade till och med ett motiv: Han var mycket attraherad av Helena. Han hade högst sannolikt sin bil tillhands. Han skrev i tråden att hans bil var en Toyota Camry av 1986 års modell. Detta kan vi inte lita på stämmer för fem öre. Han påstod också att han hade den fram till 1993/1994, och att han sålde den till en bilhandlare i Mariestad. PK hävdar att PU sålde bilen till UO strax efter försvinnandet.

En sak som jag har tänkt är följande: Skulle "mannen med pilotglasögon" ha kunnat vara PU i stället? Skulle det ha kunnat vara han som gick med Helena mot hemmet? Vittnet på bron pekade kanske antingen ut "fel" person - eller angav en annan person med flit (läs efterhandskonstruktion)? Men om det skulle ha varit PU som skulle ha gått med Helena på bron, var kom hans bil ifrån i så fall? Tja, någon kompis kanske körde den? Eller så gick allt åt helvete vid skogsdungen och PU sprang tillbaka till Trädgårdsskolan för att hämta den - och blev slumpartad nog iakttagen av "Killarna" när han kom tillbaka?

Jag bedömer PK:s berättelse i tråden som i allt väsentligt korrekt och äkta. PU:s svar däremot är direkt pinsamma att läsa. Av det som har stått att läsa i tråden mellan PK och PU, är det för mig omöjligt att inte misstänka PU.
Citera
2023-02-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror sannolikheten är större att jorden är platt än att systrarna inte läser på Flashback. I MSM har Ulrika fört fram helt olika versioner och valt att utelämna uppgifter. Jag tror anledningen till att Ulrika och Gabriella inte vill besvara frågor här i tråden, är att här finns insatta skribenter som skulle ställa "obekväma" frågor.
Gabriella vet i stort sett ingenting eftersom hon inte var i närheten av Mariestad när Helena försvann.
Det vore intressant om Ulrika ville svara på några frågor, men om man sätter sig in i deras situation och ser här vilka Psycho-Puckon, PP, det finns som skriver här, vore varje hälsosam rekommendation från både läkare och psykologer till dem i deras utsatta situation att aldrig någonsin läsa något här.
De har ju t o m varit tydliga med att de inte läser ens alla tidningsartiklar.
Men de får säkert informationer emellanåt ifrån så kallade "vänner" om vad diverse PP skriver här. Vilket med alla säkerhet är ytterligare avskräckande.
Någon skrev nyligen om att GA blivit kontaktad och avböjt. Javisst, hon vet ju inget eftersom hon inte var i närheten den aktuella tidsperioden.
Citera
2023-02-21, 04:08
Medlem
Ett tillägg till mitt inlägg. Det finns en möjlighet att få ihop nedan scenario med Hannas vittnesmål samt det klientelet som Thord och Ugglan är inne på som GM. Enda anledningen som Helena frivilligt hade satt sig i bilen med dessa typer är att det fanns en kvinna/tjej med i bilen. Det gör att situationen upplevs som mindre farligt i synnerhet om man är (utligt) bekant med tjejen. Då är anledningen till den illfart bilen körde mot Lockerud att släppa av tjejen hemma innan GM direkt återvände till brottsplatsen. Om man vill gräva i det här scenariot ska man alltså hitta en tjej i de relevanta husen som diskuterats och inte en kille.
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Citera
2023-02-21, 06:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Är denne Tomm*y Ni*ls P*eter Thom*sen utvandrad då till Olleru*p på Fy*n i Danmark då ?
Vet du när denne är född ? Du vet inget mer om honom ? Arbete 1992 o s v ? Frågan är då om han och PeNi kan ha strögat runt sen och stött på Helena ? Enligt PM från "Mariestadsbon" skall individer tillhörande gruppen "danskar" ofta tutat på tjejer och varit lit gåpåiga på det sättet. Detta gjorde väl även raggare säkert också, men ändå en detalj att nämna.

Bra fråga. Det finns en person med samma tilltalsnamn och efternamn i Lidköping, men jag sänt facebookfotot på Fyn-bon till min källa och fått bekräftelse på att det är TNPT som är den källan avser.

Tyvärr har jag inga uppgifter om TNPT annat än att han flyttat från Bråtenvägen till en husvagn och detta i februari 1992. Låter kallt...

För min del känns det som två viktiga pusselbitar har landat:
1) Muscarias PM och det felaktiga utpekandet av ett andra vittne som PU falskeligen påstås besökt (förutsatt att Prinzezzan minns rätt)
2) de tydliga banden mellan syskonen B*oje och å ena sidan värdinnan för danskfesten och å andra sidan JeLu

Slår man ihop dessa två punkter blir det inte alls märkligt om en dansk söker sig till Lugnås för att dumpa ett lik. L*enett*e B kan dessutom vara den danska som Muscaria fattat tycke för. Jag har tidigare antagit att det är J*ytte N*issen, eftersom även hon är en länk mellan tyngre knarkare och danskgänget, men L*enett*e är i lämpligare ålder. Att idag ordningssamme JöLa är nära vän till JeLu och har N*issen och tunga kriminella knarkare på sin vänlista gör att vi kan anta att JöLa ingår i vänkretsen. Det absolut finaste med de två punkterna ovan är att min koppling mellan JeLu och PeNi tidigare byggde på antagandet att PeNi var sambo med RoBr och därmed lär ha umgåtts med ToBr och ibland dennes kusin JöLa som hör till JeLu:s vänkrets. Jag tror fortfarande så är fallet, men det är inte 100% nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in