Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
En väldigt central fråga är om Helena åkte eller gick hem. Jag har funderat mycket på det och känner mig säker på att hon åkt bil med sin(a) GM. Hon blev inte överfallen i den bemärkelsen utan hon blev upphunnen av GM när hon försökte fly från gm i bilen och hem genom kohagen. Varför? Finns följande anledningar som tillsammans gör mig säker:
1. Tidsangivelserna av vittnen kring Stadt och på Ekudden. Det skulle bli väldigt tight tidsmässigt om hon hade gått. Tror att hon var kvar kring Stadt till 2.10-2.20.
2. Hon skulle inte gått genom kohagen om hon hade promenerat hem. Spåren tyder på att hon försökt fly hemåt på snabbast möjliga sätt. Helena och GM befann sig i en bil på ekuddenvägen när Helena ber om att få lämna bilen. Hon tänker gå stigen hem men GM springer rasande ikapp Helena för att hon inte gör som han säger.
3. Helena kände till området mycket väl. Troligt är att hon inte blev förföljd en längre sträcka utan endast väldigt kort (<150 meter).
4. GM ide att ta med kroppen kommer som en psykologisk hangup. När han springer efter Helena så är allt han vill att hon ska komma tillbaka till bilen. Men hon vill inte. Det gör honom rasande, han tål inte ett nej och kan snabbt bli arg. När han har dräpt henne bli det ”naturligt” för honom att först få som han ville och ta henne tillbaka till bilen.
Ovan gör mig i nästa steg övertygad om att Helena kände sin(a) GM väl. Hon skulle inte satt sig i en bil med vem som helst och det relativt tysta och snabba händelseförloppet i kohagen talar för att hon aldrig riktigt insåg faran heller.
Det här är en delikat fråga. Det är svårt att sätta en exakt tid för när "Hanna" gick ut med hunden. Tiden så sent som runt 02:20 har faktiskt nämnts. "Hanna" har sagt att hon somnade vid tv:n, vaknade, gick ut i köket runt 02:00 (hon refererar till köksklockan), tog ett glas saft med en skorpa med smör på, tittade till katterna och plockade lite i köket. Hur lång tid allt detta tog, är svårt att fastslå. Helena kan faktiskt ha lämnat torget redan 02:05. Hon fick vatten i baren vid 02:00, hon behövde inte ha haft något i garderoben (inte ens ryggsäcken), hon gick ut och träffade tre personer och pratade kort med dem. Att gå sträckan hem tar cirka 12 till 15 minuter beroende på hur fort man går. (Tester har utförts.)
Min huvudtes har alltid varit att Helena gick hem som hon sa till sin syster att hon skulle göra. På vägen hem kommer någon/några ikapp henne i en bil. Jag påstår inte att PU var ansvarig/delaktig i Helenas försvinnande, men hans ovilja att svara på en sådan enkel fråga som om han tog sin bil ner till stan utan att svara på den, förvärrar hans situation. Jag håller det dock för mycket sannolikt att PU är insyltad. Han hade till och med ett motiv: Han var mycket attraherad av Helena. Han hade högst sannolikt sin bil tillhands. Han skrev i tråden att hans bil var en Toyota Camry av 1986 års modell. Detta kan vi inte lita på stämmer för fem öre. Han påstod också att han hade den fram till 1993/1994, och att han sålde den till en bilhandlare i Mariestad. PK hävdar att PU sålde bilen till UO strax efter försvinnandet.
En sak som jag har tänkt är följande: Skulle "mannen med pilotglasögon" ha kunnat vara PU i stället? Skulle det ha kunnat vara han som gick med Helena mot hemmet? Vittnet på bron pekade kanske antingen ut "fel" person - eller angav en annan person med flit (läs efterhandskonstruktion)? Men om det skulle ha varit PU som skulle ha gått med Helena på bron, var kom hans bil ifrån i så fall? Tja, någon kompis kanske körde den? Eller så gick allt åt helvete vid skogsdungen och PU sprang tillbaka till Trädgårdsskolan för att hämta den - och blev slumpartad nog iakttagen av "Killarna" när han kom tillbaka?
Jag bedömer PK:s berättelse i tråden som i allt väsentligt korrekt och äkta. PU:s svar däremot är direkt pinsamma att läsa. Av det som har stått att läsa i tråden mellan PK och PU, är det för mig omöjligt att inte misstänka PU.