2023-02-20, 20:36
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det sista: ”Efter att han ordbajsat allt ovanstående kommer han också säga att han är villig att lösa saken via dialog.”

Det finns inte en strimma av chans att det kommer att hända.

Jag tror detta bara kan lösas på slagfältet. Putin kommer aldrig backa, men han är inte stark nog att vinna. Det blir utnötningskrig, kanske i åratal.

Men vad vet jag.

Jag ska bara förtydliga: Jag listade upp vad jag tror han kommer säga. Det är så klart inte samma sak som vad som kommer hända i verkligheten. Jag tror han kommer säga att han är redo att förhandla, men jag tror inte han menar det.
Citera
2023-02-20, 20:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jevgenij Prigozjin har under kriget offentligt kritiserat generaler och andra ryska toppar skarpt. Nu menar han att de svala relationerna lett till att Wagnergruppen inte får tillgång till tillräckligt mycket ammunition.

– Problemen jag lyft upp gällande ammunitionen är tyvärr inte lösta. Det här är ett stort problem, säger Wagnerchefen i ett röstmeddelande publicerat på hans Telegram-kanal, skriver CNN.

– I dag dör dubbelt så många av Wagnergruppen och andras soldater som vi inte kan understödja på grund av att vi inte får använda ammunitionen som finns i lagren, säger Wagnerchefen.

Wagnerchefen säger att han fått höra att han måste ”be om ursäkt” till någon högt uppsatt person som han har en dålig relation med för att lösa leveranserna. Han säger sig dock inte veta vem det skulle handla om.
– De som hindrar oss från att vinna det här kriget arbetar direkt för fienden, säger han.
https://www.expressen.se/nyheter/wagnerchefens-kritik--mot-kreml-problem/

Kocken börjar bli allt mer modig. Anklagar alltså minst en högt uppsatt för landsförräderi. Illa för honom om det är självaste Putin som bestämt att man ska hindra ammo.
Citera
2023-02-20, 20:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte ett officiellt uttalande men det faktum att han tillåts säga det betyder att det är en åsikt som delas i det kommunistiska partiet: https://www.youtube.com/watch?v=cHOvEE1Y230

Han är ju väldigt balanserad och resonabel jämfört med hur ryska politiker och regeringsmedlemmar uttrycker sig. Jag hoppas att USA inte provocerar Kina i onödan, vi kan nog få med oss Kina på Västs linje i Ukraina om vi är diplomatiska.
Citera
2023-02-20, 20:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag ska bara förtydliga: Jag listade upp vad jag tror han kommer säga. Det är så klart inte samma sak som vad som kommer hända i verkligheten. Jag tror han kommer säga att han är redo att förhandla, men jag tror inte han menar det.
Okej, jag förstår.

Men jag tror inte Putin kommer säga att han är redo att förhandla. För vem ska han förhandla med?

Zelensky och Ukraina verka inte precis sugna att ge upp nåt territorium. Vad finns då att förhandla om?
Citera
2023-02-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jo men nu var det ju så att utredningens resultat var givet på förhand eftersom den gjordes av NATO-landet NL i samarbete med en huvudmisstänkt (Ukraina). Solklart jävig och partisk utredning, således värdelös.

Om Ryssland hade gjort utredningen - hade du då litat på resultatet? Troligen inte, och det hade inte jag heller. På goda grunder.

Men nu är det väl så att flygkrascher normalt sett utreds av en kommission bestående av representanter för landet som äger planet, landet där planet kraschar och landet som planet skulle till. Hade ryssarna alltså skjutit ner planet över eget territorium så hade de fått vara med i utredningen.
Citera
2023-02-20, 20:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Okej, jag förstår.

Men jag tror inte Putin kommer säga att han är redo att förhandla. För vem ska han förhandla med?

Zelensky och Ukraina verka inte precis sugna att ge upp nåt territorium. Vad finns då att förhandla om?

Tror han kommer säga det för att framstå som en man som vill ha fred. D.v.s psyops riktat mot de i väst som är lite alternativa och skeva. Sen att det är BS är en annan sak.
Citera
2023-02-20, 20:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kocken börjar bli allt mer modig. Anklagar alltså minst en högt uppsatt för landsförräderi. Illa för honom om det är självaste Putin som bestämt att man ska hindra ammo.
Det där är rätt intressant. Är det ”kontrollerad opposition” eller är det verkligen en utmaning gentemot Putin.

Jag vet förstås inget och kan inte ens gissa mig till vad som är sanning.
Citera
2023-02-20, 20:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vi är emot dig. Trump har aldrig varit värst och kan aldrig jämföras med Putin. George W är enda som möjligen är i samma liga när det gäller ondska och inkompetens. Annars får man börja leta på 40 talet för att ha någon att jämföra med.
Tänk på att Trump vill göra fred med Putin.
Då är han också ond och inkompetent.
Citera
2023-02-20, 20:48
Medlem
X3treams avatar
Det jag tror vi alla kan vara eniga om här i tråden, genpolen ser inte bra ut i Ryssland, Putin, Lavrov, Prigozhin ja du kan ju kolla hela ledningen i Ryssland, de har utseenden som troligtvis inte ens deras mammor gillade, kanske därför de har blivit tokiga, vem vet..
Citera
2023-02-20, 20:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
En undran är vad det är för typ av vapen. När det gällt vapen från väst har det undrats hur effektivt ukrainarna kan använda dem. Utbildning helt enkelt. Hur blir ryssarna tränade att hantera kinesiska vapen? Eller är dessa identiska och kan flöda in utan att användarna behöver utbildning?

De enklare vapnen som artilleri är nog liknande. Men med robotar och stridsvagnar etc. behövs nog en bra utbildning. Men de kanske kan få utbildning i Kina precis som ukrainarna får utbildning i olika västländer nu?

Så mer ammunition kan de nog få ganska fort men stridsfordon etc. dröjer ju några månader för att träna soldaterna, mekaniker etc. Ukraina skickar ju mycket till Polen för reparation; Ryssland kan inte skicka saker ända till Kina för att de går sönder! De måste ha egna reservdelar och verkstäder i Europeiska Ryssland.
Citera
2023-02-20, 20:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
I morgon kommer Putin hålla tal. Nyss har det börjat avtäckas annonspelare i Moskva med olika budskap inför i morgon. Exempelvis: "Rysslands gränser är obegränsade" (ish översättning)
Vad trod ni han kommer att säga?

Jag tror:
- SMO försvinner som uttryck och Putler förklarar nu officiellt krig. Därmed så kan han ställa om industri till krigsproduktion och ta in fler Mobiks.

- Putler kommer även att göra klart att deras ribba för attack mot Ukrainskt stöd kommer att sänkas. D.v.s möjligt att de hotar med att slå mot transporter och dylikt även utanför Ukrainas gränser.

- Putler kommer skramla med kärnvapen.

- Putler kommer försöka vara övertygande på att de aldrig kommer att ge upp.

- Efter att han ordbajsat allt ovanstående kommer han också säga att han är villig att lösa saken via dialog.

Vad tror ni?

Det jag fetat finner jag också som högst sannolikt medan de två första knappast är några högoddsare heller. Dock osäker på om tsardömet sitter på förmågan till att faktiskt ställa om till en de facto krigsekonomi.

Inte att betrakta som omedelbar känga i ärslet på enbart Ryssland utifrån ett större perspektiv bör betonas - även om de nu råkar vara sämst på allt - utan pga. hur världsekonomin ser ut 2023 jämfört med under exempelvis världskrigen.
Citera
2023-02-20, 20:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det där är rätt intressant. Är det ”kontrollerad opposition” eller är det verkligen en utmaning gentemot Putin.

Jag vet förstås inget och kan inte ens gissa mig till vad som är sanning.

Jo han är extremt frispråkig sett till att sådana som är det överlever inte länge i Ryssland.

Det kan ju vara att han ser Wagnergruppen som sina gubbar och därmed är mån om dessa, och därav inte tänker att det kan vara farliga uttalanden det här. Eller så sitter han så säkert och den konflikt som alltså måste finnas handlar inte om att utmana Putin utan är en maktkamp precis under Putin där kocken kämpar mot en annan för att vara nr 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in