2023-02-20, 14:52
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nja. Sälja vapen = tjäna pengar. Låna ut pengar som man kanske aldrig får tillbaka = Förlora pengar.

Det beror lite på vad målet är. Artikeln pratade om "lethal aid", dvs gratis eller kraftigt subventionerade vapen. Så om vi förutsätter att det är hjälp som skickas så menar jag att pengar hjälper Ryssland bättre än vapen.
Citera
2023-02-20, 14:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Absolut inte. Väst höll på att gulla med Ryssland genom att bland annat köpa rysk energi och infrastruktur för detta via saker som norrth stream. Du har dock rätt i att USA varnade Europa för att göra oss beroende av rysk handel. Det är USA vi andra i väst borde ha lyssnat på. Nu får vi ångra att vi gullade med Ryssland och lät bli att lyssna på USA.

Precis motsatsen av vad du skriver hände här alltså.

Nu är det förhoppningsvis och troligtvis slutgullat med Ryssland. De erbjöds en öppen dörr in i välstånd, men valde att svika förtroendet.

Ja märkligt det där; Putinisterna har ett tvärt-om-språk. De har inte egna argument eller infallsvinklar utan vänder bara på allt Ryssland gjort fel och säger att Väst gjort det. helt ologiskt också.
Citera
2023-02-20, 14:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det beror lite på vad målet är. Artikeln pratade om "lethal aid", dvs gratis eller kraftigt subventionerade vapen. Så om vi förutsätter att det är hjälp som skickas så menar jag att pengar hjälper Ryssland bättre än vapen.

Ja det kanske hjälper Ryssland men inte Kina. Jag tror inte Kina sysslar med bistånd (Aid). Bistånd för Kina är att sälja dåliga vapen till överpris till en desperat Putin. Diktatorernas allianser brukar inte fungera så bra: Se Axelmakterna Tyskland, Japan, Italien, Ungern etc. Funkade inget vidare.
Citera
2023-02-20, 15:00
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vad är det som är så svårt att förstå?!?! Fattiga män drar ut i krig för tjäna pengar. Dom skriver inte om detta i vår media. Ja vi pratar om tusentals unga latinamerikanska soldater, finns säkert från andra länder med. Men tittar vi i Afrika så är det många Afrikanska unga män som vill att de ska skickas till fronten men för att slåss för Ryssland. Dessa män vill tjäna pengar.

Förklara en sak för mig, varför döljer Ukraina siffror över hur många som dött där? Varför har inte du läst om detta via aftonbladet? Jag kan berätta för dig varför man inte skriver antal döda i Ukraina, men du kan nog luska ut det själv. För folk dör i krig. Finns inga hjältar och nej Ghost of Kiev finns inte!

Rambo existerar inte heller det var en film. Krig är hemskt och fattiga som vill tjäna en slant söker sig ditt. Dessa dör som flugor men man skriver inte om detta för det är inte något som världen behöver veta. Men sanningen är död för länge sedan och du går ju på all hype om att det enbart är Ukrainska soldater som slåss där och såklart några svenskar och de är värda som 2000 tusen ryska soldater.

Kan du ens föreställa dig 20 000 soldater?!? När en stupar så tar man snabbt in en till för folk ställer upp i löpande band för fattigdomen är extrem i världen.

Du påstår att det kommer in 1000 latinas om dagen, upp till bevis!

Sen vad det övriga du skriver, ja och? Jag tror inte det är särskilt många som slåss för pengar för Ukraina, det tror du. Kom med bevis då.

Om nu krig är hemskt, vilket jag med tycker, varför stöder du Rysslands angreppskrig på Ukraina?
Citera
2023-02-20, 15:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Är det inte lite lustigt hur Zelensky påstår att det blir världskrig ifall Kina säljer vapen till Ryssland, men själv tar han gärna emot mängder av vapen ifrån andra länder? Dubbelmoral much?

Otur när du tänkte?
Är det inte givet att den underlägsne och den som är attackerad(försvaren), vill ha hjälp med vapen.
Världens 2:a nation sett till storlek, ska skaffa sig ännu mera vapen att attackera dig!
hahahah, hur f-n får du in dubbelmoral i detta!!
Citera
2023-02-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Din hörde vad Merkel och Hollande erkände nyligen angående Minskavtalet va?
Påminn oss. Med citat.
Citera
2023-02-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
1. Videon är 8 år gammal. Från Donbass m a o. När ryssarna hade börjat förse separatister i annat land med vapen. Då eskalerar saker och oskyldigt folk hamnar emellan. På bägge sidor.
Du kan hitta massor av liknande videos från pro-Ukraina

2. Mars 2014 en undersökning i Donbass visar att:
27% vill tillhöra ryss-land.
66% vill tillhöra Ukraina.
70% vill inte se en rysk flagga på officiell byggnader.
Där har du siffror från innan ryss-land drog igång saker på riktigt.
Jag tror att om du nu idag skulle gå runt och fråga folk, är de mindre intresserade av ryss-land.

3. Sedan är den ryskspråkiga minoriteten endast 17% av hela befolknirngen.
Ska 83% bestämma eller ska de 17% få bestämma?
Hur brukar det fungera i en demokrati?

17% är de som räknas som etniska ryssar. Den siffran var över 25% några år tidigare och sanningen är säkert någonting däremellan.

När det kommer till ryska språket så har det helt dominerat alla delar av Ukraina i städerna, förutom i Västra delen som varit den mest glesbefolkade.

Ukrainska har tillsammans med blandat språk surzjik (ryska/ukrainska) varit vanligt på landsbygden förutom precis vid gränsen där det varit ryska. Kiev har blivit lite mer ukrainskspråkigt men övriga största städer Donetsk, Kharkiv, Odessa, Dnipr har alla varit rysktalande, rysk kultur och judisk. Ukrainare var inte ens 10% i början av 1900talet sen har en påhittad identitet vuxit fram och de börjat kalla sig ukrainare men prata inte språket.

Till exempel Zelensky kan inte prata flytande ukrainska när han blev President. Han är rysktalande jude.

Man har pratat om ett 50/50 förhållande med om man räknar ungefär 40/35 till ukrainska sedan 20% surzjik och 5% minoriteter som pratar mer ryska än ukrainska som andraspråk. Men sen började de räkna surzjik som ukrainsktalande, förtrycka ryska språket med mera. Så på sista åren kan man säkert se en stor uppgång andelsmässsigt av ukrainska men inte konstigt med den rasistiska politik som drabbat rysktalande.

Zelenskys tv-program alla på ryska, vissa förbjöds och hans humormediaimperium anklagades för att sprida rysk kultur
Citera
2023-02-20, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Exakt, ryskstödd utbrytarstat som sliter sig loss olagligt, landet försöker att bekämpa dessa, ryssarna använder detta som anledning för att invadera och inkorporera utbrytarstaterna i sitt eget inflytande

Ringing a bell?
Typ som Kosovo och Serbien? 🤡
Citera
2023-02-20, 15:23
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Otur när du tänkte?
Är det inte givet att den underlägsne och den som är attackerad(försvaren), vill ha hjälp med vapen.
Världens 2:a nation sett till storlek, ska skaffa sig ännu mera vapen att attackera dig!
hahahah, hur f-n får du in dubbelmoral i detta!!
Men snälla nån du får väl förstå att varje nation har sina egna intressen. Om Ryssland vill skaffa sig ammunition eller vapen är det fullt legitimt och något som sker mellan två handelspartners. USA kan ju inte direkt starta samma vidriga sanktioner mot Kina som de gör mot Ryssland för då tappar de deras största importkanal. Summa summarum är det mest snack och ett taffligt skrämselförsök ifrån USAs sida. Att insinuera att det kan leda till världskrig är bara löjeväckande.
Citera
2023-02-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Påminn oss. Med citat.

"“The 2014 Minsk agreement was an attempt to give Ukraine time,” Merkel told the weekly Die Zeit. “"
https://www.wsws.org/en/articles/2022/12/22/ffci-d22.html
Citera
2023-02-20, 15:25
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Hur tänkte du nu, menar du att man ska tro på honom utan att ifrågasätta speciellt när det uppenbarligen är en lögn pga av vem han nu är?

Du kommer att märka när offensiven startar och då vill jag ha ett mess av dig där du berättar att jag hade rätt och att han är en propaganda nisse.
Vet du när offensiven startar?
Citera
2023-02-20, 15:33
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bset
Inte just nu, men jag ska ringa och kolla efter jobbet. stay tuned....

EDIT. Jag skulle tro att den inte startar föränn dom är redo, gissningsvis kommer dom att gå all-in inte som i början av konflikten. No mercy blir det nu tror jag.
Men varför väljer de att fortsätta förlora stridsvagnar innan offensiven sätts in?

Borde det inte vara smartare att spara dem tills offensiven startar???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in