2023-02-19, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min första spontana tanke när jag läste det, var att han hade det i åtanke, men att det sedan inte framstod speciellt utmärkande. Varför skulle han annars skriva så?
Men det är kanske standard att de alltid kommenterar personlighetsstörning och NPF?

Min första tanke var att han ville försvara henne eftersom det är uppenbart för alla som läst hennes hennes P7 a att hon som bäst är en skrytmåns och i värsta fall en narcissist. Hade han skrivit ner alla störningar hon INTE lider av hade inte arket räckt till.

Det är inte standard. Står inget liknande i M s P 7a t. ex. Även om narcissism och grandios självbild utreds vid en stor sinnesundersökning, så klassas det inte som en allvarlig psykisk störning och har ingen påverkan på straffpåföljden.
Citera
2023-02-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Lördag 4 februari

RMV:s slutrapport väntas komma inom 2 veckor
Den slutgiltiga obduktionsrapporten från Rättsmedicinalverket väntas komma inom 2 veckor, alltså någon gång mellan 6-19 februari.

Idag är 19:e, har det släppts någon slutgiltig obduktionsrapport?
Citera
2023-02-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Idag är 19:e, har det släppts någon slutgiltig obduktionsrapport?

Mest troligt har åklagaren fått det slutgiltiga protokollet.
Innehållet är inget som släpps i media.

Har vi tur kommer åklagaren delge allmänheten viss fakta nu i veckan inför omhäktningsförhandlingarna. Men sådan info kommer isåfall vara begränsad.
Citera
2023-02-19, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Mest troligt har åklagaren fått det slutgiltiga protokollet.
Innehållet är inget som släpps i media.

Har vi tur kommer åklagaren delge allmänheten viss fakta nu i veckan inför omhäktningsförhandlingarna. Men sådan info kommer isåfall vara sparsmakad.
Okej, tackar för svar! Har du för övrigt någon kvalificerad gissning när åtal väcks (och vi får del av FUP)?

Tråden har blivit så enormt stor att man inte hänger med längre.
Citera
2023-02-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Okej, tackar för svar! Har du för övrigt någon kvalificerad gissning när åtal väcks (och vi får del av FUP)?

Tråden har blivit så enormt stor att man inte hänger med längre.

Läs inlägg 1 på sida 1.
FAQ samt "status i utredningen"
Där finner du allt väsentligt i mycket kortfattat format.
Citera
2023-02-19, 23:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min första tanke var att han ville försvara henne eftersom det är uppenbart för alla som läst hennes hennes P7 a att hon som bäst är en skrytmåns och i värsta fall en narcissist. Hade han skrivit ner alla störningar hon INTE lider av hade inte arket räckt till.

Det är inte standard. Står inget liknande i M s P 7a t. ex. Även om narcissism och grandios självbild utreds vid en stor sinnesundersökning, så klassas det inte som en allvarlig psykisk störning och har ingen påverkan på straffpåföljden.
Utreder man dylikt vid den stora undersökningen? Det har ju, som du skrev, ingen betydelse för påföljden.
Kanske kan det påverka placeringen? Men för kvinnor finns det ju inte så många att välja emellan.

Att det inte står omnämnt specifikt i Ms P7, ser jag som givet utifrån berättelsen hon avgivit med självskadebeteende.

Nog tycker jag att han radade upp ganska många störningar som J inte hade.
Citera
2023-02-19, 23:33
Medlem
Citat:
Utreder man dylikt vid den stora undersökningen? Det har ju, som du skrev, ingen betydelse för påföljden.
Kanske kan det påverka placeringen? Men för kvinnor finns det ju inte så många att välja emellan.

Att det inte står omnämnt specifikt i Ms P7, ser jag som givet utifrån berättelsen hon avgivit med självskadebeteende.

Nog tycker jag att han radade upp ganska många störningar som J inte hade.

Det görs personlighetstester där bl.a hennes påstådda icke grandiosa självbild hade undersökts noggrannare. Och beroende på svaren så utformas en undersökningsplan.

Ja, det kan säkert påverka placeringen. Majoriteten av dom som skickas till den stora undersökningen får ju faktiskt vård istället för fängelset. Men det gäller ju inte J som lär få sitta av tiden i fängelset.

Inte för att jag tror hon är psykisk sjuk i lagens mening, så hade det varit väldigt intressant att få få se resultatet av en stor sinnesundersökning av henne. Är hon skyldig till det hon är misstänkt för, kan jag inte minnas något liknande i svensk kriminalhistoria.
Citera
2023-02-20, 03:09
Medlem
Citat:

J vänner har ju beskrivit henne på det sättet som visar att hon har en grandios självbild
Så har jag uppfattat deras ord
Senast redigerad av Anedin 2023-02-20 kl. 03:13.
Citera
2023-02-20, 06:54
Medlem
Tack Grevenfb för det fantastiska arbetet med att sammanställa informationen i tråden!

Är det någon som kan hänvisa till vart jag kan läsa p7an?
Citera
2023-02-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmangetack
Tack Grevenfb för det fantastiska arbetet med att sammanställa informationen i tråden!

Är det någon som kan hänvisa till vart jag kan läsa p7an?

Finns också i sammanfattningen
Citera
2023-02-20, 08:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det görs personlighetstester där bl.a hennes påstådda icke grandiosa självbild hade undersökts noggrannare. Och beroende på svaren så utformas en undersökningsplan.

Ja, det kan säkert påverka placeringen. Majoriteten av dom som skickas till den stora undersökningen får ju faktiskt vård istället för fängelset. Men det gäller ju inte J som lär få sitta av tiden i fängelset.

Inte för att jag tror hon är psykisk sjuk i lagens mening, så hade det varit väldigt intressant att få få se resultatet av en stor sinnesundersökning av henne. Är hon skyldig till det hon är misstänkt för, kan jag inte minnas något liknande i svensk kriminalhistoria.
Vad det gäller placeringen, tänkte jag närmast på vilken anstalt som kan vara mest lämplig om det inte finns tillräckligt starka skäl för rättspsyk.

Jo, för vår del vore en stor kartläggning väldigt intressant, men jag tror inte att rättsväsendet, och framför allt inte J, delar vår uppfattning.
Citera
2023-02-20, 09:10
Medlem
Citat:
Vad det gäller placeringen, tänkte jag närmast på vilken anstalt som kan vara mest lämplig om det inte finns tillräckligt starka skäl för rättspsyk.

Jo, för vår del vore en stor kartläggning väldigt intressant, men jag tror inte att rättsväsendet, och framför allt inte J, delar vår uppfattning.

Nu hade hon ju inga psykiska problem alls enligt läkaren så valet av anstalt grundar sig säkert på det vanliga, säkerhetsrisk och vilka sysselsättningar dom kan erbjuda (hon vill säkert plugga).

Men om hon inte kommer överens med övriga där inne vilket hon kommer få svårt med, kan hon omplaceras. Jonna H som också är från Vetlanda med hästintresse fortsatte ju på samma bana innanför murarna och började stalka en annan intagen. Hon satt på Hinseberg innan omplacering tillsammans med massa andra kvinnliga mördare där J med stor sannolikhet också hamnar snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in