2023-02-20, 01:58
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Man bör inte överdriva Kinas roll i världsekonomin, det gynnar bara rysstrollen som ju påstår att Kina är på deras sida.
Faktum är att kinesiska företag inte är så där jävla stora. Kinas plats i globalt börsindex matchar inte alls med vad som brukar påstås om Kinas ekonomiska muskler. Större delen av Kinas inkomster och produktion är västföretag som förlagt sin tillverkning i Kina. Flyttar den produktionen hem ser det totalt annorlunda ut.
De kinesiska stora företag som ändå finns har dessutom huvuddelen av sina kunder i västvärlden, då inkluderar jag Japan och Sydkorea i "väst".
Att bråka med sina kunder brukar inte vara någon succe.

Rysstrollen hävdar att Kina är på deras sida som jag ser det. Det är deras försvar. Inte att Kina har helt egna syften. Som jag ser det är inte Kina.., Rysslands "vän". Kina är sin egen skapelse och har sin törst.
Citera
2023-02-20, 02:04
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Joo-o.., det kan tyckas.

Samtidigt är nog Peking ett ställe som kan lägga "debet och kredit" ihop. Inte några känsloutbrott. Vad man kan tappa på eventuella sanktioner etc.., har man säkert prelimärt räknat på. Likaså på vad man kan vinna.., och faktiskt vinner för stunden (och i det längre perspektivet) med snor-billig rysk olja och att knyta sig till andra råvaror. Som blir bojkottade utav väst.

Vilken väg det än kommer att gå, så blir nog Kina vinnaren. Ryssland förloraren. Ukraina.., där vågar jag inte gissa.
Ryssland trodde förstås att de skulle skapa en ny världsordning där de skulle vara ledande. Istället hamnar de under Kina. Nästan som när de lydde under Mongolerna. I förlängningen kan till och med västra Ryssland skilja sig från östra. Många folk österut har säkert hellre Xi än Putin medan ryssarna i väst inte skulle gilla att vara en kinesisk lydstat.
Citera
2023-02-20, 02:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ryssland trodde förstås att de skulle skapa en ny världsordning där de skulle vara ledande. Istället hamnar de under Kina. Nästan som när de lydde under Mongolerna. I förlängningen kan till och med västra Ryssland skilja sig från östra. Många folk österut har säkert hellre Xi än Putin medan ryssarna i väst inte skulle gilla att vara en kinesisk lydstat.

Ja, detta tror jag kommer att bli Putins arv i historieböckerna. Även i Ryssland någon gång. Hur det än går med Putins krig mot Ukraina, så förlorade Ryssland.
Citera
2023-02-20, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Hahaha, så efter ett helt jävla år av krig, mängder med döda och mobilisering i Ryssland då man fick brist på soldater har ni intagit ett ställe ingen jävel i väst har hört talas om eller ens kan uttala. Och du framställer det som en framgång
Fan vad patetiskt, världen såg ju Ryssland som världens andra krigsmakt och nu är detta en framgång. Mot ett betydligt mindre grannland.
Skäms du inte egentligen för att ni är så här kassa?

Dessutom är det ju inte ens säkert att ni intagit någonting då hela jävla krigsåret har bestått av uttalanden från rysstroll som påstått att ni intagit diverse ställen fast ni inte alls gjort det. Bakhmut till exempel har nog fallit hundratals gånger senaste halvåret enligt er.

SMO-styrkan var alldeles för liten för krig eller ockupation. Det var inte för att ryssarna inte kunde få ihop tillräckligt med folk utan för att styrkans målsättning var att få Ukraina till förhandlingsbordet vilken den lyckades med tills UK och USA uppmanade Ukraina att absolut inte gå med på någon sorts fred.

Detta misstog man i väst som att Ryssland var svagt. Enormt misstag. Nu ser vi att Ryssland utan problem kan få ihop folk till ett krig, tom 180 000 volontärer fick man ihop. Vilket västland kan göra något liknande? Att så många volontärer anmälde sig visar på att ryssarna känner att deras existens hotas vilket den faktiskt gör i och med detta proxy-krig.

Du/ni kommer få se många områden och städer bli befriade av ryssarna de närmaste månaderna.

Ha tålamod. Detta är bara början.
Citera
2023-02-20, 02:58
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
De två stora sakerna från ryssen är väl isf mobiliseringen och attackerna med medeldistansmissilerna. Utöver det så är det ju hittills bara tomma hot med kärnvapen. Men ryska lagen tillåter ju inte att man använder kärnvapen först. Dessutom så vet ju alla om att ingen nånsin kan använda kärnvapen om man inte är med i en dödskult.
Det fetade.
Jag är inte så säker på det. Lagen kan dock ha ändrats sedan denna rapport från FOI (2020).
"Rysslands kärnvapendoktrin – oförutsägbarheten stadfäst"
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI%20Memo%207332
Citat:
För det första: formuleringarna om när Ryssland skulle kunna använda kärnvapen (§§17-18) är
identiska med tidigare skrivningar i militärdoktrinerna 2010 och 2014, dvs. att Ryssland kan
använda kärnvapen som svar på ett kärnvapenangrepp mot Ryssland och/eller dess allierade eller
som svar på ett angrepp med konventionella vapen om det hotar statens själva existens.
Beslutet att
använda kärnvapen fattas av Rysslands president.
Ingen förändring har här skett sedan militärdoktrinen 2000, då Ryssland frångick den sovjetiska
principen om att inte använda kärnvapen först.
Det ligger i sakens natur att begreppet ”statens själva
existens” är mycket flexibelt och dess uttolkning av den ryska politiska ledningen kan anpassas
beroende på rådande situation.
Det sista du skriver om dödskult håller jag fullständigt med om.
Citera
2023-02-20, 03:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Att så många volontärer anmälde sig visar på att ryssarna känner att deras existens hotas vilket den faktiskt gör i och med detta proxy-krig.

Nej, det tyder på att Rysslands propaganda som pumpats ut i rysk statsmedia sedan 2014 har fått fäste.

Dessutom kan inte rysk existens vara hotad när kriget inte ens utspelar sig på rysk mark.

Något som hotar rysk existens på riktigt är snarare deras brain-drain, korruption, kassa ekonomi och krympande befolkning.
Senast redigerad av Sickmyduck 2023-02-20 kl. 03:40.
Citera
2023-02-20, 04:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Nej, det tyder på att Rysslands propaganda som pumpats ut i rysk statsmedia sedan 2014 har fått fäste.

Dessutom kan inte rysk existens vara hotad när kriget inte ens utspelar sig på rysk mark.

Något som hotar rysk existens på riktigt är snarare deras brain-drain, korruption, kassa ekonomi och krympande befolkning.

De fyra östra fd ukrainska provinserna som har folkomröstat om att tillhöra Ryssland, tillhör nu officiellt Ryssland. Det är där kriget utspelar sig just nu. Så visst krigar man på rysk mark.

Och försök inte komma och diskvalificera folkomröstningarna. Dessa provinser befolkas av etniska ryssar som Kiev-regimen förtryckt i flera år och begått folkmord gentemot. Det vore absurd att påstå att dessa befolkningar vill tillhöra det land som försökt fördriva dem.
Citera
2023-02-20, 04:44
Medlem
Nu börjar det diskuteras om Nazister i Finland och Sverige med på rysk tv:
https://youtu.be/I1lDe42t_BM?t=927
Citera
2023-02-20, 04:55
Avslutad
Citat:
De fyra östra fd ukrainska provinserna som har folkomröstat om att tillhöra Ryssland, tillhör nu officiellt Ryssland. Det är där kriget utspelar sig just nu. Så visst krigar man på rysk mark.

Och försök inte komma och diskvalificera folkomröstningarna. Dessa provinser befolkas av etniska ryssar som Kiev-regimen förtryckt i flera år och begått folkmord gentemot. Det vore absurd att påstå att dessa befolkningar vill tillhöra det land som försökt fördriva dem.

Haha vilket jävla trams. Har du glömt ta dina mediciner?

Jag behöver inte försöka diskvalificera någonting eftersom ingen har erkänt den marken som rysk förutom Ryssland själva och Nord-Korea.

Du får gärna PM:a mig din hemadress så kommer jag och några polare beväpnade imorgon och håller en folkomröstning om din bostad ska tillhöra oss framöver. Du får hoppas för din skull att vi inte röstar emot dig.
Citera
2023-02-20, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du hittar ju bara på. Du länkade till en chilenare som var ensam i sin enhet och ett TV-inslag om att bilda en frivilligbataljon. Du påstår en bataljon om dagen. Sluta ljug, eller ge källor.

Haha gud så frustrerandes det är, kolla på youtube. Googla så får du se de kommer in folk varje dag till Ukraina. De säger att cirka 20 000 frivilliga soldater är aktiva. En bataljon består av 1000 soldater. Sist jag kollade var det cirka 600 svenskar som var registrerade där. Varje dag så anländer nya soldater till Ukraina. Som sagt för många latinos är 3000 dollar väldigt mycket pengar. Om de har cirka 20 000 frivilliga soldater och det går 1000 soldater på en bataljon. Då har de 20 bataljoner med frivilliga och så fort någon stupar så ersätter dom denna personer med någon ny. Som sagt, kommer du från ett fattigt land så är 3000 dollar en bra peng
Citera
2023-02-20, 05:25
Medlem
aztlans avatar
Citat:

Funderar på att åka till Gotland och ta med några vänner för att sedan utropa det som vårat, du vet hålla händer i tv och skrika lite. Borde accepteras av alla
Citera
2023-02-20, 05:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Haha vilket jävla trams. Har du glömt ta dina mediciner?

Jag behöver inte försöka diskvalificera någonting eftersom ingen har erkänt den marken som rysk förutom Ryssland själva och Nord-Korea.

Du får gärna PM:a mig din hemadress så kommer jag och några polare beväpnade imorgon och håller en folkomröstning om din bostad ska tillhöra oss framöver. Du får hoppas för din skull att vi inte röstar emot dig.

Har du någon seriös argumentation för ditt påstående att befolkningen i dessa områden blev tvingad att rösta att tillhöra Ryssland? Allt tyder på motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in