2023-02-19, 21:46
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Ukraina klarar någon vecka till utan stöd i form av ammo. Ryssland vinner, det är bara fråga om tid.
Amerikansk firma ökar produktionen av granater med 500%. Polackerna ökar produktionen med. Förhoppningsvis kommer de fram till fronten omgående.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1626628677537566726?s=20
Citera
2023-02-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Det där med "när Biden är väck" är ett lika fåfängt hopp som Adolf hade i bunkern.
"Nu när Roosevelt är död...då jävlar"
USA kommer inte ändra ståndpunkt gentemot Ryssland...

Inte mot Ryssland men mot Ukraina i hur de ska eller icke ska skicka pengar till Europas mest korrupta ledare. Detta har diskuterats flitigt i USA
Citera
2023-02-19, 21:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har tyvärr haft känslan ett tag att Ryssland ändå kommer vinna detta krig. Helt enkelt för att de är fler. Och den tanken minskar inte när jag läser detta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1058631

Ukraina lever på stöd från väst, men det finns en gräns, och någonstans når vi den gränsen.

Så att ingen missuppfattar, detta är inte vad jag hoppas, tvärtom är det något jag är orolig för. Men, tyvärr, vi får vara beredda på att detta kan sluta på ett helt annat sätt än vad de allra flesta i Sverige hoppas.

Vad är en vinst för er? (Förlåt för Ryssland )
Citera
2023-02-19, 21:49
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Eu kan inte producera i närheten av lika mkt som man gör av med.

Du ska inte tro på allt du läser.

Sanningen är som bekant krigets första offer.
Citera
Medlem
Någon borde påminna Putin om att det rådde ett underskott av män i förhållande till antal kvinnor innan det senaste kriget och att obalansen växer sig större och större ju längre kriget mot Ukraina pågår.
https://jamestown.org/program/ukrainian-war-increasing-gender-imbalance-in-russia-threatening-future/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ukraina behöver ammunition nu, annars kan kriget snart vara över sa EU:s utrikeskommissionär Josep Borell på säkerhetskonferensen i München.
https://www.theguardian.com/world/2023/feb/19/ukraine-war-over-unless-eu-boosts-military-support-says-top-diplomat
Oj vad hemskt om kriget snart är över, bättre skicka mer vapen och förlänga kriget och lidandet tycker väst.

Vi är många som tror att lidandet snarare skulle öka om Ryssland vinner
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas det men man vet aldrig. Kärnvapenhot? Kärnvapentest? Krigsförklaring och allmän mobilisering/krigsekonomi?
Konstantin på Inside Russia helgarderar sig idag. Han tror att Putain kan göra tre saker, förklara krig, förklara fred eller typ att han försöker att behålla den marken de har intagit. Men han sa en intressant sak och det var att Putain har till på fredag sammankallat hela "federal assembly", vilket då alltså är båda kamrarna i ryska parlamentet. Så något rätt stort kommer nog att hända i slutet på nästa vecka. Kan ju också vara total mobilisering. Men de har visst bokat en konsert nu igen som förra gången och då hände ju ingenting alls av intresse.

https://www.youtube.com/live/PG1mDRK9IAA
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-02-19 kl. 21:53.
Citera
2023-02-19, 21:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Inte mot Ryssland men mot Ukraina i hur de ska eller icke ska skicka pengar till Europas mest korrupta ledare. Detta har diskuterats flitigt i USA
Ingen kommer att skicka pengar till Putin, varken USA eller något land i Europa. Är du helt borta.
Citera
2023-02-19, 21:52
Medlem
Sqrbankens avatar
Sättet på vilket ryssen tycks ha använt sina elitförband som kanonmat vid tillfällen under sin invasion är intressant. Visst, obefintligt ledarskap över detta krigskapital leder oundvikligen till jönsig avkastning och är väll närmast till hands att misstänka men jag kan inte hjälpa att undra om Kreml samtidigt räds sina potenta gossar.

Kan för allt i världen inte återfinna dokumentären jag såg på tuben från några år tillbaka där experter på området - eller om det så nu var "experter" - tog upp Kremls (historiska) balansgång mellan att å ena sidan använda sin vapenmakt för sina imperialistiska intressen men å andra sidan upprätthålla en delikat maktbalans för att detta verktyg inte får för sig att börja "vädra morgonluft" och rikta vapnena inåt.

Kremls nuvarande laguppställning är i kölvattnet av sin fiaskoinvasion mer sårbar idag än för ganska exakt ett år sedan
(skulle jag tro) och elitförband som tröttnat på att dö för en pungkula likt Putin kan lätt "få för sig" att framtiden ter sig mer ljus genom att under en maktaspirerande Prigozjin vända på klacken norrut.

Att låta elitförband chanslöst mejas ner i våganfall (om så nu skett) i samma veva som Prigozjin numera tycks betraktas som en persona non grata är kanske en händelseutveckling som rimmar bättre med ett eventuellt internt maktspel snarare än den (hutlöst) blinda inkompetens som uppvisats på slagfälten sedan en tid.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Konstantin på Inside Russia helgarderar sig idag. Han tror att Putain kan göra ter saker, förklara krig, förklara fred eller typ att han försöker att behålla den marken de har intagit. Men han sa en intressant sak och det var att Putain har till på fredag sammankallat hela "federal assembly", vilket då alltså är båda kamrarna i ryska parlamentet. Så något rätt stort kommer nog att hända i slutet på nästa vecka. Kan ju också vara total mobilisering. Men de har visst bokat en konsert nu igen som förra gången och då hände ju ingenting alls av intresse.
Det har väl ALDRIG hänt något dramatiskt de gånger Putin ska göra något uttalande sedan början på invasionen, eller har jag fel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Om ryssland drar tillbaka sina styrkor och betalar skadestånd för det de förstört så råder fred. Ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet på. Men då åstadkommer barnamördare v.puttin inte sitt landgrab och framstår inte som Peter den lille med bajsväskan.

tro mig, freden kommer när Biden byts ut för ingen i USA vill skicka mer pengar till Ukraina och då är freden runt hörnet. Du kommer få höra allt mer snack om fred inom kommande dagar för Biden administrationen har väldigt låg stöd i representanthuset.
Citera
2023-02-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad är en vinst för er? (Förlåt för Ryssland )

Har editerat mitt inlägg, vill inte att du och halva flashback ska missuppfatta det. Putin spelar i samma liga som Hitler och Stalin, och ingen skulle bli gladare än mig överheten att han blivit avrättad och Ukraina befriat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in