Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja den verkar ofta glömma bort vilken kod den har producerat tidigare och ger därför annan kod som inte fungerar ihop med den tidigare. Här behövs en del förbättringar och det kommer säkert.
Den verkar också ha problem med att skapa mer avancerade spel. Tror inte att den skulle klara av att göra ett schackspel.

Skriver man mycket krav så struntar bot:en i en del krav i sin lösning.
Citera
2023-02-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Den verkar också ha problem med att skapa mer avancerade spel. Tror inte att den skulle klara av att göra ett schackspel.

Schack är rätt avancerat ja om man ska den ska kunna spela bra också, åtminstone om man bygger all kod själv. Fuskar man däremot och använder färdiga packet från npmjs kan nog ChatGpt fixa det.
Citera
2023-02-19, 15:23
Medlem
Citat:

Man ska nog inte se chatgpt som ett sätt att generera färdiga program utan som ett nytt sätt att programmera. Man får räkna med att skriva ett schackspel tar några timmar och man måste tänka lite på vad man gör.
Citera
2023-02-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man ska nog inte se chatgpt som ett sätt att generera färdiga program utan som ett nytt sätt att programmera. Man får räkna med att skriva ett schackspel tar några timmar och man måste tänka lite på vad man gör.

Jag tänker lite framåt och inte bara på vad denna version av ChatGpt klarar. Detta kan vara starten på något revolutionerande, vi har kanske bara sett ett litet smakprov på det nu.
Citera
2023-02-19, 15:36
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliyahMerin
Det är sant som du säger. Jag vill använda den till att skriva blogginlägg och inlägg på sociala media och bli influencer så jag kan tjäna pengar. Jag erkänner jag är lat och vill tjäna pengar men arbeta så lite som möjligt. Nu jag använder den mest till att översätta från engelska till svenska och den fungerar bra till det. Kanske den kan hjälpa klara SFI men rädd att dem ska upptäcka fusk.

Aha okej. Ja men generera en bra text, sedan skriver du om den med en liten touch av dina egna ord.
Citera
2023-02-19, 16:06
Medlem
Jag håller med om att det är spännande. Hur mycket kommer vara AI-skapat eller AI-styrt i framtiden? Arbete? Programkodning? Kommer framtida spel innehålla färre och mindre allvarliga buggar?
Citera
2023-02-19, 17:17
Medlem
Är imponerad av vad ChatGPT klarar av att göra.

Dels kan jag be den skriva en historia där jag ger den detaljerna jag vill ha in och den gör ett grymt bra jobb, men också kan man be den att programmera ett program i ett visst språk och man fårett förslag på koden till programmet som är jävligt bra. Kanske inte funkar till 100% alltid, men nära nog.
Citera
2023-02-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Är imponerad av vad ChatGPT klarar av att göra.

Dels kan jag be den skriva en historia där jag ger den detaljerna jag vill ha in och den gör ett grymt bra jobb, men också kan man be den att programmera ett program i ett visst språk och man fårett förslag på koden till programmet som är jävligt bra. Kanske inte funkar till 100% alltid, men nära nog.
ChatGPT, kodningsvis, fungerar bra vid kortare funktioner. Längre program verkar den ha svårt för.
Senast redigerad av Heymid 2023-02-19 kl. 19:11.
Citera
2023-02-19, 19:16
Medlem
Citat:
ChatGPT, kodningsvis, fungerar bra vid kortare funktioner. Längre program verkar den ha svårt för.

Kanske för att man vid större program måste detaljera det så väldigt mycketattdet blir svårt att hantera.
Citera
2023-02-19, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske för att man vid större program måste detaljera det så väldigt mycketattdet blir svårt att hantera.
Den har stora problem med att skriva många rader kod. Ibland när man skriver "continue" så börjar den bara om från början och stannar på exakt samma ställe.
Citera
2023-02-19, 20:39
Medlem
Jag gör allt jag kan, men bot:en vill inte bete sig som jag vill. Den är väldigt buggig för programkodning. Bara att acceptera att den innehåller buggar.
Citera
2023-02-19, 21:44
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Jag gör allt jag kan, men bot:en vill inte bete sig som jag vill. Den är väldigt buggig för programkodning. Bara att acceptera att den innehåller buggar.

Den är inte designad för att skriva program, precis på samma sätt som den inte är gjord för mattematik/statistik etc. Det är en large language model gjorde med machine learning, som rent generellt "gissar" sig till vad nästa ord är i en mening, baserat på statistik den samlat om vad som är vanligast etc.

Den förstår inte det den skriver, inte ens lite! Och oavsett var på internet den lärt sig om olika programmeringsspråk, kanske stackoverflow, så lär den ha fått läsa kod som inte heller fungerar, men det vet den inte!

Den är dock ändå ett bra verktyg för en programmerare, men för att hjälpa till på olika sätt, men inte att sköta allt skapande.

Den är tex riktigt bra på att skapa regex utifrån en beskringing.

Ett väldigt enkelt och inkomplett exempel:
-write a regex that checks if an email is valid

"/^[^\s@]+@[^\s@]+\.[^\s@]+$/"

Man inser snabbt att denna inte är optimal, och ber den förbättra:
-what if the email contains a subdomain

"/^[^\s@]+@[^\s@]+\.[^\s@]+(\.[^\s@]+)*$/"

Fortfarande inte optimal, men genom att prata mer med den kan man få fram önskat resultat så småningom.

Så som verktyg är den användbar, men inte för att skriva kompletta komplexa program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in