Citat:
Ursprungligen postat av
cashmoney85
Tack för länken, Läste artikeln, såg att de efter något slag 2015 insåg att Putin enkelt skulle besegra Ukraina. Men att Nato då inte kunde ge tillräcklig stöd i händelse av krig jämfört med idag. Men varför tog Putin inte Ukraina 2015 när det kunde blivit enkelt? Innan hela väst blev engagerade om han ändå planerat allt detta sen 2014. Det är något som jag inte förstått, vi har en maktgalen ryss som väntar i 8 år när hela världen är beredd och varnar för vad han ska göra
Om man jämför med Georgien där pootin också gick in och tog en liten bit trots att Georgien ingick i USSR så tror jag att det är en förändring i pootins psyke som är skillnaden.
Han har varit betydligt mer försiktig tidigare. Kanske hade också andra rådgivare mer inflytande då. Jag tror han ser sitt eget slut och att det ligger bakom förändringen.
Man kan säkert lista en rad andra förslag.
Man kanske inte hade en accepterad plan för hur man skulle hantera folkligt motstånd då, nu är det ju tydligt att man bestämt sig för Stalinplanen med mord, terror och folkförflyttningar.
Pootins förhållande till väst har blivit sämre.
Man kan kanske också jämföra med Hitler och sudeten. Krim blev ett test för hur mycket väst bryr sig om ukraina i pootins ögon och kan ha stärkt tron på att gick det en gång.2014 kanske hela kakan verkade för riskabel?
Det är oklart vad pootins spioner sa 2014, men nu verkar det som lögnmaskineriet ironiskt nog till slut lurade sin egen ledning. Kanske lät det ändå litet annorlunda tex gällande västs reaktion samt folkligt motstånd 2014?
I vilket fall är det intressant att mördarkocken nu verkar ha kastat handsken och öppet börjat utmana om makten. Jag tror på kupp innan sommaren är slut.