2023-02-19, 09:19
Medlem
Har alltid utgått från att 1DL vetemjöl väger 60g, och det har alltid blivit ett bra resultat när jag bakat.

De flesta källor jag hittat brukar dessutom ange 55-60g.

För skojs skulle bestämde jag mig för att väga en deciliter eftersom jag köpt nytt mjöl från ramlösa kvarn (vetemjöl special).

Då visade det sig att 1 deciliter istället vägde hela 80g. Blev lite förvånad så tog ett annat decilitermått, men resultatet förblev det samma. Bytte till en annan våg, men även den visade ca 80g.

Har tyvärr inget annat vetemjöl hemma just nu, så skulle någon av er kunna vara vänlig nog att väga 1 deciliter av erat mjöl och se vad ni får för resultat?
Citera
2023-02-19, 09:24
Medlem
tnems avatar
Volym mått för mjöl är inget bra då mjölet kan packas olika hårt.

Gräver du med dl-måttet i mjölpåsen eller häller du upp mjölet?
Citera
2023-02-19, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Har alltid utgått från att 1DL vetemjöl väger 60g, och det har alltid blivit ett bra resultat när jag bakat.

De flesta källor jag hittat brukar dessutom ange 55-60g.

För skojs skulle bestämde jag mig för att väga en deciliter eftersom jag köpt nytt mjöl från ramlösa kvarn (vetemjöl special).

Då visade det sig att 1 deciliter istället vägde hela 80g. Blev lite förvånad så tog ett annat decilitermått, men resultatet förblev det samma. Bytte till en annan våg, men även den visade ca 80g.

Har tyvärr inget annat vetemjöl hemma just nu, så skulle någon av er kunna vara vänlig nog att väga 1 deciliter av erat mjöl och se vad ni får för resultat?
Det beror ju självklart på hur hårt du packar det. I ett recept är det vikten som är avgörande, medan volym bara ger ett hum om hur mycket det är. Bagare använder gram och procent. Hemmafruar använder köksmått.
Citera
2023-02-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Volym mått för mjöl är inget bra då mjölet kan packas olika hårt.

Gräver du med dl-måttet i mjölpåsen eller häller du upp mjölet?

Citat:
Ursprungligen postat av unjgbnurdoel
Det beror ju självklart på hur hårt du packar det. I ett recept är det vikten som är avgörande, medan volym bara ger ett hum om hur mycket det är. Bagare använder gram och procent. Hemmafruar använder köksmått.

Brukar alltid använda vikt snarare än volym då det blir mer exakt. I det här fallet tog jag helt sonika en skopa från påsen, och skakade om måttet för att ta bort överflödet.
Citera
2023-02-19, 09:29
Medlem
vadsadusadus avatar
Det beror på hur packat det är. Samt vilket vetemjöl. Tex vanligt vetemjöl, grovt vetemjöl eller vetemjöl special kan ha olika vikt per dl. Det är just därför en del recept är noga med vikten istället för dl.
Citera
2023-02-19, 09:29
Medlem
borrizs avatar
Glöm inte att hanteringen kan göra så att fukthalten i mjölet kan variera.
Citera
2023-02-19, 09:33
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Därför man införskaffar en köksvåg.. Om du ska baka så att receptet förstörs med 5g för mycket mjöl så är det ett måste annars är det bara köra på för det är sån liten skillnad .. står det 50g så höftar du upp en dl.
Citera
2023-02-19, 09:36
Medlem
GormDenGamles avatar
65 gram.
Citera
2023-02-19, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Brukar alltid använda vikt snarare än volym då det blir mer exakt. I det här fallet tog jag helt sonika en skopa från påsen, och skakade om måttet för att ta bort överflödet.
Det här är en av anledningarna till att alla hembakta kanelbullar man blir bjuden på smakar fnöske (och att människor har noll förståelse för vikten av välutvecklad gluten).
Citera
2023-02-19, 09:50
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
65 gram.

Hur kan du ge ett specifikt svar när det finns en hel del variabler att ta hänsyn till?
Citera
2023-02-19, 10:19
Medlem
I dl vetemjöl har inget specifikt viktmått. Mjöl fyller inte ut en volym som till exempel vatten.

Som tidigare nämnts är det därför riktiga bagare använder viktmått och inte volymmått.
Citera
2023-02-19, 11:08
Medlem
Blueslave1s avatar
I min lastgamla kokbok så står det 60g för en dl mjöl, jag brukar utgå från det och justera receptet med högre eller lägre vikt mjöl om det inte blir bra när jag bakar någonting första gången.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in