2023-02-18, 18:15
Medlem
fittslems avatar
Efter mycket användning så har mina skor börjat stinka apa av fotsvett. Har köpt spray från apoteket för att få bort lukten men sprayen var för klen och verklös.

För nått år sen hade jag ett liknande problem och fick tag på en riktigt stark spray som totalt tog bort all lukt. Dessvärre minns jag inte var jag införskaffade den eller vad det var för nått.

Så nu är jag alltså på jakt efter en ny spray för att få bort lukt av fotsvett, den måste vara stark.
Några tips?
Citera
2023-02-18, 18:26
Medlem
darkSkyes avatar
Det finns produkter på normal butiken som funkar ganska bra.

Testa använd bambu strumpor istället för vanliga strumpor så kommer du se att lukten försvinner, once you go bambu u never go back
Citera
2023-02-18, 18:28
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voom
Det är inte fel på sprayen du köpt, det är fel på dina fötter.

Du har säkert äckliga problem med din kropp, som svamp eller liknande, som du bör åtgärda snarast.
Eller kapa av dig fötterna. Så jävla äckligt att känna stanken av äckels stinkande fotsvett.
Grymt bra svar.. Verkligen.

@TS https://www.clasohlson.com/se/Luktborttagare-Yocoair/p/34-259
Håll dig borta från parfymerade sprayer som döljer lukten.
Den där funkar faktiskt väldigt bra.

Sen hjälper faktiskt ett fotbad i grönsåpa och vatten lite då och då för fötterna.
Citera
2023-02-18, 18:32
Medlem
Knotknets avatar
Jag rekommenderar att redan från när skorna är nya efter varje användning lägga strumpbyxor fyllda med löste i skorna. Det kommer hålla lukten borta från skorna länge. I redan illaluktande skor så rekommenderar jag tvätt i diskmaskin låta torka, fukta tidningspapper med ättika sedan efter något rösten lågts de i frysen. Därefter bör de vara luktfria, då kan du köra med strumpbyxor fyllda med te.
Citera
2023-02-18, 18:37
Medlem
zombie-nations avatar
Håller med om att luktborttagande sprej är bra. Clas Ohlson har även haft en annan sort men glömt vad den hette.

Har man problem med stank på kläder som sockar man tvättar så kan man ta lite ättikssprit som sköljmedel i tvättmaskinen. Tar bort allt som luktar. Funkar bra på ingrodda gymkläder.

Själva fotsvetten kan man inte åtgärda. Man har den svett man har.

Visst, man kan talka fötterna och använda bambusockar, men grundproblemet blir kvar. Att ha fotsvett är ju inget man orsakat själv. Enda man kan göra för att hjälpa till är mildra det.
Citera
2023-02-18, 18:41
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Några tips. Jag hade problem länge, jag började då följa ett råd här från fb. Jag tog fotbad en gång i veckan med en skvätt ättiksprit. Sedan började jag fila mina fötter.
Det som hjälpte mest var att behandla mot fotsvamp vilket jag uppenbarligen hade.
Jag testade först en sån singeldos men den hjälpte inte. Men 3 veckors behandling två gånger om dagen fick faktiskt rätsida på fötterna.

Skorna kan man göra lite olika saker med. Jag körde med en gnutta ättika på skor som inte går att tvätta. Körde ättika på diskborste och gnuggade invändigt och sedan lät jag skorna torka.
Men tvättmaskin är inte att underskatta om dina skor tål maskintvätt, jag körde mina tre gånger på raken vara en gång med luktbortagare (fanns i tvätthyllan på ica) då fick jag bort all lukt.

Har även prova att tvätta med såpa och det hade också effekt ett tag, fast det var innan jag åtgärdat mina fötter.
Citera
2023-02-18, 18:56
Medlem
Mindbreaths avatar
Det som luktar är bakterier. Dränk dem i alkohol eller något annat bakteriedödande och låt dem torka. Lukten kommer vara borta.

Sen ser du till att tvätta fötterna och använda rena strumpor så kommer de inte stinka så förbannat.
Citera
2023-02-18, 19:20
Medlem
finns en del olika sprayer i butikerna
även att stoppa i papperstidningsbollar kan du prova
Citera
2023-02-18, 22:04
Medlem
MyJustices avatar
Gör det till en vana att ha lite alcogel på dina fötter efter duschen ...
Citera
2023-02-18, 23:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Sen ser du till att tvätta fötterna och använda rena strumpor så kommer de inte stinka så förbannat.

+1 på den
Speciellt under och runt naglarna där det blir bakteritillväxt annars som kommer göra att det luktar mer
Citera
2023-02-19, 00:08
Avslutad
Kemtvätt eller lägg dom i en zip påse och frys dom, ställ ut dom på balkongen över natten, i värsta fall blanda vitt vinäger och vatten och spraya inne i skon och torka bort med en trasa.
Citera
2023-02-19, 07:44
Avslutad
Är det vanliga gympapjuck går det att helt sonika köra dem i tvättmaskinen.

Brukar jag göra med alla tygskor med jämna mellanrum.

Läderskor tål givetvis inte den hanteringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in