2023-02-14, 21:48
Medlem
Har en bekant som sitter i en jävligt jobbig sits och behöver nånstans att bo så snabbt som möjligt och jag har försökt hjälpa men hittar ingenting.
För tio år sen kunde man utan problem hitta alla möjliga lösningar utan köer och obscena priser om man inte var för kräsen. Rumsuthyrning/inneboende, svarthyror, randoms på blocket, short-term rentals, etc. Både i större och mindre städer. Sökte man så hittade man.

Nu vet man knappt var man ska leta, och sökningar ger sällan ens relevanta resultat. Vart vänder sig folk som vill hyra ett rum eller vara inneboende? För jag hittar verkligen ingenting vettigt hur mycket jag än söker. Det enda jag hittar är sidor i stil med AirBnB, där sunkiga rum kostar som en hel lägenhet. Allt på såna sidor verkar kosta mer än dubbelt så mycket nu som de gjorde för bara fem-sex år sen och utbudet har krympt. Och på många sidor måste man registrera och betala innan man ens kan se om det finns några lägenheter/rum att hyra.

Så vad gör folk som behöver snabba lösningar? För tio år sen hade jag haft många svar, men nu har jag inga.

Personen ifråga är en sån stackare som blivit lurad hit från Sydostasien och sen övergiven. Hon har jobb och kan hyfsad svenska men har aldrig fått lära sig om såna saker som bostadsköer eller hur krångligt allt är i Sverige. Hon har fått leva i en bubbla utan egna bekantskaper och kontakt med samhället, helt fast i beroendeställning, och sen förlorat allt. Sen dess har hon tvingats hyra en del av sitt gamla hem, och då gäller strikta regler som gör att hon inte kan ha nåt liv eller känna sig trygg nånstans. Därför gäller det att hitta boende så fort som möjligt, men det verkar svårt att ens hitta rum och sunklägenheter.

Så, var ska man leta om man behöver nåt snabbt och inte är så kräsen?
Citera
2023-02-14, 21:53
Medlem
Glostrups avatar
Kvinnojouren. Hyresmarknaden är som den är pga stor efterfrågan och litet utbud, så om hon har begränsade medel får hon svårt att konkurrera om rimliga boenden. Men en kvinnojour kan kanske hjälpa henne på fötter.
Citera
2023-02-14, 22:07
Medlem
fittslems avatar
På blocket kan man lägga upp en annons att man söker nånstans att bo, man skriver lite om sig själv och sedan så kan folk som söker inneboende eller har en lägenhet kontakta via blockets chat. https://bostad.blocket.se/p2/sv/create-blocket-listing/

Annars kan man ju själv söka på andrahandsutbudet :
https://bostad.blocket.se/p2/sv/find-home/
Citera
2023-02-14, 22:38
Medlem
Mindbreaths avatar
I Stockholm lägger de upp rivningskontrakt i den kommunala bostadskön, du behöver inte mycket kötid alls för att få en sån.
Citera
2023-02-14, 23:05
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Lokala fb-grupper kan ibland ge napp
Citera
2023-02-15, 09:32
Medlem
Mokshas avatar
Just nu 501 lediga lägenheter.

https://www.victoriahem.se/
Citera
2023-02-15, 12:03
Avslutad
Om hon nu söker en lägenhet så får jag förmoda att hon har råd med en lägenhet.

Kan hon då inte skita i stt hon får för lite för pengarna en tid och ta ett av de där rummen du pratar om som kostar som en lägenhet om hennes situation nu är så akut?
Citera
2023-02-16, 08:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Enligt min erfarenhet i mindre städer så handlar det bara om kontakter och lokalkännedom. Det finns ett hyfsat stort antal mindre fastighetsägare som inte har något kösystem, de har knappt ens en hemsida med kontaktuppgifter. Man måste i princip känna någon (som känner någon...) som ska flytta ut.
Citera
2023-02-17, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filling
Har en bekant som sitter i en jävligt jobbig sits och behöver nånstans att bo så snabbt som möjligt och jag har försökt hjälpa men hittar ingenting.
För tio år sen kunde man utan problem hitta alla möjliga lösningar utan köer och obscena priser om man inte var för kräsen. Rumsuthyrning/inneboende, svarthyror, randoms på blocket, short-term rentals, etc. Både i större och mindre städer. Sökte man så hittade man.

Nu vet man knappt var man ska leta, och sökningar ger sällan ens relevanta resultat. Vart vänder sig folk som vill hyra ett rum eller vara inneboende? För jag hittar verkligen ingenting vettigt hur mycket jag än söker. Det enda jag hittar är sidor i stil med AirBnB, där sunkiga rum kostar som en hel lägenhet. Allt på såna sidor verkar kosta mer än dubbelt så mycket nu som de gjorde för bara fem-sex år sen och utbudet har krympt. Och på många sidor måste man registrera och betala innan man ens kan se om det finns några lägenheter/rum att hyra.

Så vad gör folk som behöver snabba lösningar? För tio år sen hade jag haft många svar, men nu har jag inga.

Personen ifråga är en sån stackare som blivit lurad hit från Sydostasien och sen övergiven. Hon har jobb och kan hyfsad svenska men har aldrig fått lära sig om såna saker som bostadsköer eller hur krångligt allt är i Sverige. Hon har fått leva i en bubbla utan egna bekantskaper och kontakt med samhället, helt fast i beroendeställning, och sen förlorat allt. Sen dess har hon tvingats hyra en del av sitt gamla hem, och då gäller strikta regler som gör att hon inte kan ha nåt liv eller känna sig trygg nånstans. Därför gäller det att hitta boende så fort som möjligt, men det verkar svårt att ens hitta rum och sunklägenheter.

Så, var ska man leta om man behöver nåt snabbt och inte är så kräsen?
'
Blocket ,Facebook ,beror på vad hon vill ha.
Ett rum borde gå.
Citera
2023-02-18, 16:01
Medlem
_killahs avatar
Facebook är strålande. Finns en Lägenheter i grupp för varje stad ju.

Är det en större stad, köp fastighetskalendern och kontakta alla hyresvärdar.

Kostar ett par tusen men det underlättar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in