Citat:
Ursprungligen postat av
firechromenorr
Hur många Ryska döda hittils??? Finns några pålitliga siffror? Samt hur stor styrka har Rysslan totalt som dem kan mobilisera? Motsvarande för ukraina???
Min uppskattning: 150 000 döda ryssar och 50 000 döda ukrainare. Det finns inga pålitliga siffror. Ukraina har sina, Britterna har sina. Ryssarna och andra är hemliga. Alla får göra sin bedömning; nu fick du min. Observera att Ukraina har fler allvarligt skadade som inte kommer att kriga igen. Min uppskattning igen: Döda och försatta ur stridbart skick kanske det är 150 000 ukrainare och 300 000 ryssar.
Antal de kan mobilisera kommer inte avgöra detta krig. Ukraina kanske kan mobilisera 3 miljoner och Ryssland 10 miljoner. Men det kommer vara industrikapacitet, teknologisk nivå, ekonomi och samhällets moraliska mobilisering som avgör. Ukrainas allierade krossar Ryssland på de 3 första och Ukraina besegrar nog Ryssland på den fjärde. Men det är där Ryssland har en chans. Observera att ultranationalisterna i Ryssland i det stora hela håller med mig.
Detta är ett typiskt europeiskt industrikrig. Om man räknar pengar och vapen/fordon/ammunition/stridsvagnar så har ett år i Ukraina troligtvis konsumerat mer än alla Mellanösternkrig de senaste 30 åren. Nu är det "vita" europeiska män som krigar igen, med den effektivitet och produktivitet det innebär. Masslakt av soldater och maskiner. En dags krig i Ukraina är 10 års krig i Mellanöstern gällande pengar, vapen industriell kapacitet. Jag säger inte detta som något bra om den västerländska mannen utan det är ett tveeggat svärd; på gott och ont. En enorm kapacitet för skapande och uppfinnande, men också en enorm kapacitet för förstörelse och död.
Industrikriget. Manlighet i skapande förmåga, produktivitet och destruktivitet; inte manlighet i charm och k**storlek. Vad är mest attraktivt?