2023-02-18, 02:12
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Så det kan i princip vad som helst? Vad är mest sannolikt?

On man ska få killgissa lite så är min gissning att det TOTALA dödsantalet just nu inte överstiger 200k (exkluderat civila dödsfall ). Så ukr 25k-100k, ryss 55k-170k. Men som sagt, detta är en extrem vild gissning det kan vara mindre oxh högre (tyvärr).
Citera
2023-02-18, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller så är det utklädda ryssar.

Var finns de ukrainska markeringarna på pansarfordonet?

Och sedan så kan man fråga sig. Varför skulle ukrainare filma detta och lägga upp det på ryska trollkanaler?

Det hördes på talet att de inte var Ukrainare i alla fall.
Citera
2023-02-18, 02:31
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryska nazistgrisar i Wagner dör som, just det, grisar!

Precis som Gud avsåg.

Nu kan vi glädja oss över att minst 9000 Wagner-nazister brinner i helvetet.

The US government estimates the private military company Wagner Group has suffered more than 30,000 casualties, including roughly 9,000 fighters killed, since Russia's invasion of Ukraine.
Över 30 000 Wagnersoldater har skadats eller dödats i Ukraina.

Enligt Kirby har 9 000 av gruppens soldater stupat sedan Rysslands fullskaliga invasion inleddes i februari, varav hälften sedan i mitten av december.
Citera
2023-02-18, 02:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Hoppas.
Avståndet från Bakhmuts södra infektion upp till polska gränsen mäter 600 km enligt https://liveuamap.com/ vilket utifrån variablerna på posten du besvarade skulle neutralisera ~ 13 miljoner orker, och det utifrån ett linjärt antagande.
I verkligheten skulle likskörden sannolikt öka exponentiellt allteftersom krigsmateriellet tinar och mer kött kastas in i kvarnen.

Oj en intressant uträkning. Och ja tänk när de skall ta sig över Dnipr-floden. Där kan vi nog lägga på 100 000 stackars ryssar (För då är det inga yrkessoldater längre utan unga killar som är värnpliktiga; alla gamla "reservister är redan döda). Många kommer drunkna i den breda floden. Och ryssarna kommer ju dö även om de slutar anfalla. Archer och Himars kommer döda dem l¨ngt fr¨n fronten så fort vi i väst kan tillverka de avancerade PGS-styrda granaterna.
Citera
2023-02-18, 03:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Hur många Ryska döda hittils??? Finns några pålitliga siffror? Samt hur stor styrka har Rysslan totalt som dem kan mobilisera? Motsvarande för ukraina???

Min uppskattning: 150 000 döda ryssar och 50 000 döda ukrainare. Det finns inga pålitliga siffror. Ukraina har sina, Britterna har sina. Ryssarna och andra är hemliga. Alla får göra sin bedömning; nu fick du min. Observera att Ukraina har fler allvarligt skadade som inte kommer att kriga igen. Min uppskattning igen: Döda och försatta ur stridbart skick kanske det är 150 000 ukrainare och 300 000 ryssar.

Antal de kan mobilisera kommer inte avgöra detta krig. Ukraina kanske kan mobilisera 3 miljoner och Ryssland 10 miljoner. Men det kommer vara industrikapacitet, teknologisk nivå, ekonomi och samhällets moraliska mobilisering som avgör. Ukrainas allierade krossar Ryssland på de 3 första och Ukraina besegrar nog Ryssland på den fjärde. Men det är där Ryssland har en chans. Observera att ultranationalisterna i Ryssland i det stora hela håller med mig.

Detta är ett typiskt europeiskt industrikrig. Om man räknar pengar och vapen/fordon/ammunition/stridsvagnar så har ett år i Ukraina troligtvis konsumerat mer än alla Mellanösternkrig de senaste 30 åren. Nu är det "vita" europeiska män som krigar igen, med den effektivitet och produktivitet det innebär. Masslakt av soldater och maskiner. En dags krig i Ukraina är 10 års krig i Mellanöstern gällande pengar, vapen industriell kapacitet. Jag säger inte detta som något bra om den västerländska mannen utan det är ett tveeggat svärd; på gott och ont. En enorm kapacitet för skapande och uppfinnande, men också en enorm kapacitet för förstörelse och död. Industrikriget. Manlighet i skapande förmåga, produktivitet och destruktivitet; inte manlighet i charm och k**storlek. Vad är mest attraktivt?
Citera
2023-02-18, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Min uppskattning: 150 000 döda ryssar och 50 000 döda ukrainare. Det finns inga pålitliga siffror. Ukraina har sina, Britterna har sina. Ryssarna och andra är hemliga. Alla får göra sin bedömning; nu fick du min. Observera att Ukraina har fler allvarligt skadade som inte kommer att kriga igen. Min uppskattning igen: Döda och försatta ur stridbart skick kanske det är 150 000 ukrainare och 300 000 ryssar.

Antal de kan mobilisera kommer inte avgöra detta krig. Ukraina kanske kan mobilisera 3 miljoner och Ryssland 10 miljoner. Men det kommer vara industrikapacitet, teknologisk nivå, ekonomi och samhällets moraliska mobilisering som avgör. Ukrainas allierade krossar Ryssland på de 3 första och Ukraina besegrar nog Ryssland på den fjärde. Men det är där Ryssland har en chans. Observera att ultranationalisterna i Ryssland i det stora hela håller med mig.

Detta är ett typiskt europeiskt industrikrig. Om man räknar pengar och vapen/fordon/ammunition/stridsvagnar så har ett år i Ukraina troligtvis konsumerat mer än alla Mellanösternkrig de senaste 30 åren. Nu är det "vita" europeiska män som krigar igen, med den effektivitet och produktivitet det innebär. Masslakt av soldater och maskiner. En dags krig i Ukraina är 10 års krig i Mellanöstern gällande pengar, vapen industriell kapacitet. Jag säger inte detta som något bra om den västerländska mannen utan det är ett tveeggat svärd; på gott och ont. En enorm kapacitet för skapande och uppfinnande, men också en enorm kapacitet för förstörelse och död. Industrikriget. Manlighet i skapande förmåga, produktivitet och destruktivitet; inte manlighet i charm och k**storlek. Vad är mest attraktivt?

britterna?
Citera
2023-02-18, 03:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
britterna?

Britterna ger regelbundet ut sin uppskattning på förlustsiffror. De citeras ofta här i tråden och på Twitter. Inga andra gör det på ett seriöst vis; varken USA eller Ryssland. Jag tycker ju Ukrainas är seriöst men de ger bara Rysslands förluster inte sina egna. Naturligt för de vill ju inte sänka moralen hos det egna folket.

Intressant att jag inte fick några kommentarer om vad jag skrev om den "vita" europeiska/västerländska mannen. Höll alla svenska män med min tolkning? Var det helt okontroversiellt? Vad tyckte araberna?

Ps. inser att det är sent nu.............................
Citera
2023-02-18, 04:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Ryssarna skall ha stoppat och slutat förse Wagnergruppen med allt material dom kan behöva för sitt krig, så inga mer fordon, ammunition, mat ja typ allt.
Har det något med att ryssarnas brunnar har börjat sina rejält eller har bråk inbördes mellan dom två inkräktarna eskalerat så mycket att nu är det stopp, jag hoppas det är båda delarna.
Prigozjin såg lite nedstämd ut i den senaste intervjun jag såg med honom för någon dag sen, förut har han berättat hur dom så lätt krossar Ukraina och tar det och det på en dag och något annat på två dagar.
Nu kunde man nästan höra han säga att dom ukrainska hjältarna faktiskt är bra, men det sa han ju inte såklart rätt ut. Men don skulle i alla fall ha omringat Bachmut i April - Maj🤣

Båda delarna tror jag. Armén vill försvaga Wagner och de har brist på ammunition så de skickar allt till sina egna trupper.
Citera
2023-02-18, 04:20
Medlem
RAGE AGAINST THE WAR MACHINE.

På söndag 19 februari kommer en stor manifestation mot USAs krigsmaskineri genomföras i Washington D.C.

Budskapet är framför allt att kriget i Ukraina måste avslutas. Krigsmaskineriet i USA måste monteras ned och NATO upphöra.

Manifestationen börjar 18:30 svensk tid, pågår i fyra timmar och avslutas framför Vita Huset.

Stora personligheter kommer att tala på eventet.

Hela eventet kan ses här:

https://rageagainstwar.com
Citera
2023-02-18, 04:56
Medlem
Tillssons avatar
En friskförklarad, 80-årig Biden förklarar hostande:

Citat:
Biden announces that US tax dollars will go towards supporting Ukrainian social services, including paying for government pensions.

https://twitter.com/stillgray/status/1626736360743931909
Citera
2023-02-18, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
1991 Ukrainas internationellt erkända gränser

1994 Budapest. Ukraina lämnar ifrån sig kärnvapen, mot säkerhetsgarantier.

2014 x 2. Minskavtalen. Minsk1 och Minsk2.

Räcker det med 4 avtal?
Och hur många av dessa avtal har Ukraina brutit?
Citera
2023-02-18, 07:13
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Dyrköpta metrar för ryssen när de anfaller.
2000 man dör för varje 91 meter när de anfaller.
https://www.thetimes.co.uk/article/ukraine-war-nato-anti-aircraft-missiles-russia-western-intel-h2rw9g6cg

Ryssland fortsätter att delta i dumma spel, och vinna dumma priser.

2000 / 91 = Så ca 22 ryssar förbrukas per "erövrad" meter. Utslaget på en mil, blir detta 220,000 stekta ryssar.
Senast redigerad av TotalWar 2023-02-18 kl. 07:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in