2023-02-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Han tar över den mest lönsamma delen av Ukraina och säkrar landkorridoren till Svarta Havet.
Antagligen tänker han mer långsiktigt och hade deklarerat i början av invasionen 2022 att målet var att snabba upp processen mot en multipolär värld.
Framtiden lär utvisa hur det blir.
Såväl Biden som Putin har strategiska mål med kriget.
Inget av detta sker av en slump.
Dumma människor tror att konflikten är ett resultat av att Putin är galen och impulsiv och att Biden är en altruistisk försvarare av demokrati och rättvisa (eller tvärtom).

Vad Vladolf P. än hade för ursprunglig plan så kanske vi kan enas om att den gått lite sideways? Det är efter allt som hänt uteslutet att han kan behålla någon enda del av Ukraina. Ryssar kommer vara hatade av ukrainare i några generationer.

Detta med att ha en "multipolär värld". Vad är det för mening med det om de tillkommande "polerna" är bindgalna diktaturer man inte kan lita på? De har inget positivt att tillföra, såsom exemplet med Rysslands överfallskrig mot grannlandet Ukraina just visat. Multipla poler är bara en fördel om där ingår konstruktiva och pålitliga block.

Och kom igen; trots Bidens alla fel och brister (och de är rätt många) kan han inte på något vis jämföras med uselheten av krigsbrottslingen och folkmördaren Putin.
Citera
2023-02-17, 16:50
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det spännande med detta är att det inte går att stoppa. Oavsett vad som sker i Ukraina, med sanktioner eller vad som helst så kommer tusentals ryssar åtalas för krigsbrott och riskera att gripas så fort de lämnar ryskt territorium. och det kommer att gälla hela den gamla ryska makteliten. Biden kan inte komma överens med Putin om att släppa dessa anklagelser för han har inte den makten. Detta försvinner aldrig.
Ja vi har ju sett hur nazister från ww2 ännu jagas och ställs inför rätta.

Jakten på ryska krigsförbrytare kommer att pågå till alla är döda eller dömda.
Citera
2023-02-17, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Annekteringen av Krim 2014 får dock ur ryskt perspektiv betraktas som oerhört lyckad. Hade Ukraina inte invaderats hade Ryssland nog på sikt kunnat behålla Krim och fått det hela accepterat av omvärlden.

Ja, så är det. Det är egentligen detta som förvånar mig allra mest i denna konflikt. Ryssland hade i praktiken redan säkrat makten över Krim och även de delar man hade av Luhansk och Donetsk. Omvärlden hade accepterat faktum och gått vidare. Ukraina var ensamma om att klaga på läget. Men Putin han kunde inte nöja sig. Efter den stora succén 2014 skulle han absolut köra favorit i repris, men den andra gången gick det inte lika bra...
Citera
2023-02-17, 16:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Faktum är att Biden har gjort precis det han sade att han skulle göra nämligen att sabotera Nordstream.

Nej lär dig vad orden betyder. Nordstream 2 sprängdes dessutom bara delvis så att du tar upp det är hjärndött från flera perspektiv.
Citera
2023-02-17, 16:57
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Bra då kanske du ska börja med att lyssna på hans tal eller läsa dem - det finns många på nätet.
Då ser du vad han faktiskt säger istället för att läsa in vad du inbillar dig att han säger.
Samma sak gäller även Biden och andra statschefer.
Utgå från vad de faktiskt säger och kolla sedan om de följer vad de säger.
Faktum är att Biden har gjort precis det han sade att han skulle göra nämligen att sabotera Nordstream.
Biden har också sagt att han ska bistå Ukraina så länge som det går. Dvs när de förlorar kommer USA att dra tillbaka vapenleveranserna.
Putin har också gjort precis det han sade att han skulle göra, demilitarisera Ukraina.
Jag har lyssnat på honom. Jag har även i mitt liv träffat riktigt skickliga bedragare. Jag ser kopplingen.
Han och Biden är inte samma personlighetstyp. Biden är mer analyserande.

Nu delar jag inte Bidens och demokraternas politik, men i frågan om Ukraina är jag till och med på samma sida som Pelosi. Sen gillade jag Trump också, som var ganska rolig på sitt sätt. Att han blev president var faktiskt ett resultat som berodde på en motreaktion på wokevänstern i USA bland vanligt folk.
Men eftersom jag varken gillar att leda eller bli ledd, kan jag bilda mig en egen uppfattning.

Men du kan väl fundera på det jag sagt och i vilken grad det faktiskt stämmer. Kanske har du blivit mer bildad.
Citera
2023-02-17, 16:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja vi har ju sett hur nazister från ww2 ännu jagas och ställs inför rätta.
Jakten på ryska krigsförbrytare kommer att pågå till alla är döda eller dömda.

Kanske kommer ukrainarna åka runt och mörda dem också som israelerna gjort med nazistiska krigsförbrytare?
Citera
2023-02-17, 17:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kanske kommer ukrainarna åka runt och mörda dem också som israelerna gjort med nazistiska krigsförbrytare?

Så klart. Åtminstone när preskriptionstiderna börjar gå ut. Jag hade förväntat mig att Sveriges regering hade gjort samma sak.
Citera
2023-02-17, 17:03
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
President Macron vill öka vapenleveranserna till Ukraina. Han tycker att "we can only obtain peace with Putin by superior firepower". Låter ju som en bra idé tycker jag.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1626597093879193601

Sen ploppade det precis upp en nyhet om att Frankrike ska leverera Akeron ATGM till UAF. För er som kan svenska vapen så är detta efterträdaren till RBS-56 Bill som knappt ens Sverige har skaffat än. I Sverige heter denna RBS-58.

https://twitter.com/BrennpunktUA/status/1626599008956448777
En reflektion över att Patriot, SAMP/T, IRIS-T, Archer, Akeron etc leveras är att till skillnad mot Javelin och Ceasar så är det här toppmodern utrustning. Det visar att Väst nu känner sig trygga med att Ryssland inte kommer ha möjlighet att ta större delar av Ukraina.
Citera
2023-02-17, 17:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Han tar över den mest lönsamma delen av Ukraina och säkrar landkorridoren till Svarta Havet.
Antagligen tänker han mer långsiktigt och hade deklarerat i början av invasionen 2022 att målet var att snabba upp processen mot en multipolär värld.
Framtiden lär utvisa hur det blir.
Såväl Biden som Putin har strategiska mål med kriget.
Inget av detta sker av en slump.
Dumma människor tror att konflikten är ett resultat av att Putin är galen och impulsiv och att Biden är en altruistisk försvarare av demokrati och rättvisa (eller tvärtom).
Putins plan gick i putten. Han fick inte in Ukraina i ett enkelt svep som hans ego trodde var möjligt.

Putin är mer bipolär än multipolär.

Eftersom Putins grand plan fallerade helt har han ingen plan B. Nu är han nog bara en nickedocka som gungar hit och dit beroende på vem som petar på honom eller som t.o.m. ler mot honom.

Överskatta inte Putin nu. Han är i en riktigt dålig sits med usel militär och ”kompisar” som Kina och Indien som är beredda att käka upp honom om det lönar sig. Och han har inget att sätta emot.

Putin sitter verkligen med Svarte Petter här. Överallt han vänder sig har han en dålig sits.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-02-17 kl. 17:12.
Citera
2023-02-17, 17:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Putin har också gjort precis det han sade att han skulle göra, demilitarisera Ukraina.

Putin säger emellanåt ganska galna saker. T.ex när han svamlar om den nynazistiska regimen i Kiev i sina tal:

Citat:
"The subject of this address is the situation in Donbass and the course of the special military operation to liberate it from the neo-Nazi regime, which seized power in Ukraine in 2014 as the result of an armed state coup."
Citat:
Today I am addressing you – all citizens of our country, people of different generations, ages and ethnicities, the people of our great Motherland, all who are united by the great historical Russia, soldiers, officers and volunteers who are fighting on the frontline and doing their combat duty, our brothers and sisters in the Donetsk and Lugansk people’s republics, Kherson and Zaporozhye regions and other areas that have been liberated from the neo-Nazi regime."
Citat:
Address by the President of the Russian Federation

http://en.kremlin.ru/events/president/news/69390

Men det innebär inte att han är knäpp. Nej. Han har ett syfte att säga de ord han säger. Han har en bakomliggande tanke.

Jag ser Putin som intelligent och listig. Och hans tal ska man se som en slags teater. Verkligheten är irrelevant, utan varje tal han håller är som en akt i en teaterpjäs.
Citera
2023-02-17, 17:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så klart. Åtminstone när preskriptionstiderna börjar gå ut. Jag hade förväntat mig att Sveriges regering hade gjort samma sak.

Oj! Ryssarna får göra plastikoperationer och gömma sig i Nordkorea! Men man kan ju erbjuda belöningar också, så någon fattig nordkorean kanske puttar ut Lavrov genom ett fönster ändå. Svårt att förändra det hästansiktet med en plastikoperation!

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
En reflektion över att Patriot, SAMP/T, IRIS-T, Archer, Akeron etc leveras är att till skillnad mot Javelin och Ceasar så är det här toppmodern utrustning. Det visar att Väst nu känner sig trygga med att Ryssland inte kommer ha möjlighet att ta större delar av Ukraina.

Bra reflektion, det gäller nog Leopard 2 också, i alla fall de nyare versionerna som vissa skickar.
Citera
2023-02-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Bland mycket annat, Ja.

Då bör alla länder invaderas…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto